Winterklus: elektra vernieuwen en nieuw dashboard

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Winterklus: elektra vernieuwen en nieuw dashboard

Berichtdoor dtjong » 24 Okt 2018, 12:59

Al een poosje lid van het forum, nu ook maar eens een projectje starten.

Zoals ik me al eens had voorgesteld: trotse eigenaar van een Crescent Allure 21 sloep uit 2007. Naast de standaard werkzaamheden zoals poetsen, poetsen en poetsen ;-), hebben we vorig jaar de buiskap moeten vervangen. Deze was toch wel overleden (mag ook wel na 10 jaar).
Nu ga ik de elektra aanpakken en een nieuw dashboard maken. De elektra was vanaf het begin een doorn in 't oog, maar het werkte (tot op heden). Ik wil het nu wat netter aanpakken, gelukkig heb er wat verstand van.

Situatieschets
De boot bevat 1 accu voor zowel service als starten. Deze wordt geladen door de FT9.9DEL van Yamaha. Dat blijft zo, er komt wel een nieuwe accu in. Boordstroom wordt via een massaschakelaar geschakeld. In de stuurconsole zit de Yamaha afstandsbediening, aangesloten op de originele Yamaha draadboom (7 aders). Hierop zitten een autoradio en 12v stopcontact aangesloten. En wat eigen gemaakte elektronica om met ledjes aan te geven of de er boordstroom is, of de motor draait en of de navigatieverlichting brandt.
Zowel de navigatieverlichting als de bilgepomp zijn direct op de accu aangesloten.
En om eerlijk te zijn, mede veroorzaakt door mezelf, het is een rommeltje van scotchblokjes, klemverbindingen en vanalles meer. Storingsgevoelig (gelukkig alleen aan de radio gemerkt),

Wat ga ik doen (grote lijnen)
- Alles vastleggen met foto's (wat zit aan wat aangesloten)
- Aparte groepen maken voor verlichting, motorgerelateerd (instrumenten e.d.), stopcontacten en "diversen", zoals radio en pomp
- Nieuw dashboard ontwerpen met daarin: urenteller, toerenteller, afstandsbediening, V en A meter, schakelaars om groepen te kunnen schakelen, ledindicatoren, etc.
- Nieuwe bedrading trekken en goed afzekeren, zorgen voor + en - aansluitrails, monteren shunt op strategische plek om Amperes te kunnen meten.
- Dashboard wordt demontabel via waterdichte stekkers (zoals gebruikt in de autoindustrie).
- Jullie op de hoogte houden!

Wat heb ik al gedaan?
- Foto's gemaakt van bedrading
- Alles losgehaald (varen kan ff niet, maar ze ligt toch op de kant), geweldig hoe er dan weer structuur komt in de bedrading
- Service manual gekocht van de FT9.9DEL zodat ik precies weet hoe het "harness" van Yamaha in elkaar zit
- Via Marktplaats een originele toerenteller voor Yahama gekocht
- V/A meter MET shunt gekocht (lang leve AliExpress, zelfs met OLED display...)

Todo, tijdens de wintermaanden:
- ontwerpen van het dashboard
- bestellen van bekabeling en connectoren
- bestellen van een mooi stukje watervast hout, 40x30 cm
- ontwerpen van de elektra aan boord, verschillende groepen
- weer herstellen van het originele Yamaha harness, nu is er in geknipt... heel dom achteraf.

Ik zal jullie zo veel mogelijk op de hoogte houden. Hieronder wat plaatjes.

De boot, net op de kant. Nog lekker vies
Afbeelding

De boot, na een flinke poetsbeurt
Afbeelding

Spaghetti in de stuurconsole
Afbeelding

Afstandsbediening uitgebouwd
Afbeelding

En het kan nog erger (achterzijde)
Afbeelding

De originele Yamaha draadboom (harness)
Afbeelding

Hier moet het nieuwe dashboard komen
Afbeelding
dtjong
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 08:32
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Winterklus: elektra vernieuwen en nieuw dashboard

Berichtdoor dtjong » 24 Okt 2018, 16:47

Hmmm. Ik zie dat de plaatjes ‘t niet doen vanuit DropBox. Ff wat anders verzinnen.
dtjong
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 08:32
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Winterklus: elektra vernieuwen en nieuw dashboard

Berichtdoor Blue Ocean » 27 Okt 2018, 14:33

Dit topic ga ik zeker volgen want ook ik heb dit plan opgevat om van de winter te doen. Ook bij mij is de bedrading een zooitje geworden in de loop der jaren. Een paar metertjes doen het niet meer net als een groot deel van de verlichting. De kabelboom naar de motor is ronduit slecht. Schijnt een standaard probleem te zijn voor een Indenor. Ook ik heb een meter gekocht om de accu te monitoren, maar dan eentje van Nasa. Die had ik voorheen ook op mijn sloep en beviel goed. Een dieptemeter van hetzelfde merk zit er al dus dat wordt gezellig :lol:
Omdat ik nu een houten paneel heb dat vervangen moet worden zoek ik naar een nieuw paneel. Liefst van zwart kunststof maar wel krasvast. Trespa is eigenlijk te hard om met standaard gereedschap te bewerken. Ik ben benieuwd naar wat jij gaat gebruiken.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Winterklus: elektra vernieuwen en nieuw dashboard

Berichtdoor dtjong » 28 Okt 2018, 20:29

Kan ik mijn eigen berichten niet bewerken? Dan maar even de foto's los in een bericht, altijd leuk om te zien:

De boot, net op de kant. Nog lekker vies
Afbeelding

De boot, na een flinke poetsbeurt
Afbeelding

Spaghetti in de stuurconsole
Afbeelding

Afstandsbediening uitgebouwd
Afbeelding

En het kan nog erger (achterzijde)
Afbeelding

De originele Yamaha draadboom (harness)
Afbeelding

Hier moet het nieuwe dashboard komen
Afbeelding

Stuurconsole (zoals is was)
Afbeelding

Afbeelding

Accuruimte
Afbeelding

Afbeelding
dtjong
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 08:32
ligplaats: Loosdrecht
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten