Pagina 1 van 2

Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2018, 21:23
door Mark325
Ik ben bezig met het opknappen/ aanpassen van mijn kruiser.
Hierbij een aantal foto’s van wat ik allemaal al gedaan heb.

Tips en ideeën over wat voor een boot het is zijn altijd welkom.

Mvg Mark







Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2018, 22:22
door Martin65
Je pakt de zaken heel grondig aan, mooi om te zien. Strak laswerk!!

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 08:43
door Hooveld960
Je hebt een aardig mooie werkplaats tot je beschikking. Top. En je kunt aardig goed overweg met lassen en metaalbewerking.

Hou ons op de hoogte.

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 08:53
door bas
Vakwerk!

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 08:59
door jkos
Dat ziet er professioneel uit, respect.
Mooie vetpot ;)

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 12:25
door aquanaut
Leuk om te zien dat er zoveel liefde in een klassiek scheepje wordt gestoken!
Ziet er professioneel uit qua werken!
Heb wel een vraagje, ik zie een ogenschijnlijk droge uitlaat met een waterlock erin?
Is dit bewust zo gedaan, komt er nog ergens waterinjectie?

Wat ik wel jammer vind is het zwemplateau, dat hangt er echt als doos achteraan terwijl het rompje juist zo'n mooie lijn heeft.
Met wat inspanning zou je de lijn door kunnen zetten...
Zelf zou ik ook andere motorsteunen toepassen, maar beide punten zijn natuurlijk een kwestie van smaak.

Aquanaut

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 14:31
door Mark325
Klopt inderdaad dat het een droge uitlaat is met een Waterlock, heb er
Bewust een waterlock tussen gezet om het water tegen te houden
Dat via de uitlaat evt in de motor kan komen als er bijv een golf inslaat,
Waterlock is helemaal van RvS en is eigenlijk niet meer dan een zwanenhals..

Welke motorsteunen zou jij kiezen en waarom? Ik kan het evt nog veranderen.

Wat betreft het zwemplateau deze loopt met de romp mee naar binnen,
Dus einde zwemplateau is smaller dan de kont zelf, maar net wat je zegt en denk ik dan
Ook bedoelt Zijn de zijplaten die iets ronder hadden moeten lopen..
Hopen dat het in het water niet opvalt..

Mvg Mark

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 14:50
door Klaver vier
Mark die zwanenhals heb je die soms geisoleerd dat die dikkere buis er omheen zit of is dit ergens anders voor gedaan.
Het ziet er allemaal goed uit,al vind ik het plateau in verhouding tot de boot erg lang,maar dat is ieder zijn smaak
Je hebt er met zwemmen in ieder geval meer aan zo,en de boot loopt harder,mooi dat je de bodem van het plateau onder schuin naar beneden hebt laten lopen,daar door loopt hij straks echt harder door ,denk ik,hij gaat de neus er wat dieper indrukken verwacht ik
Gr René ( klaver vier)

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 14:51
door aquanaut
Beste Mark,

Waterlock is een misleidende naam, hij locked namelijk niets.
Waterlift is een betere naam, het apparaat is bedoeld voor een watergekoelde uitlaat en zorgt ervoor dat er nooit een rechtstreekse verbinding is, tussen het spruitstuk van de motor en de spiegeldoorvoer.
De pot wordt volgepompt door de buitenwaterpomp met behulp van de opbouwende uitlaatdruk wordt de pot vervolgens geleegd naar buiten, meestal hoger gelegen (vandaar lift).
Door dat de pot (ideaal niet geheel leeg wordt gedrukt komt de uitlaatpijp in de pot nooit "boven water" en dempt op deze manier het geluid.
Ook bij stilstand vangt de pot het teruglopend water op om te voorkomen dat dit de motor in loopt.
Tevens sluit de waterspiegel in de pot de uitlaatkant af om lucht (met condens) beweging richting het motorblok te voorkomen.
In een droge uitlaat zal je eerst een demper moeten toepassen en zo dicht mogelijk bij de spiegeldoorvoer een zwaanshals hals.

De toegepaste "blokflex" steunen zijn in de eerste plaats niet zo "flex" als je zou verwachten, omdat er niet tot nauwelijks fundatie onder de motor aanwezig is zal veel van de trillingen doorgegeven worden aan het schip.
Voor dit soort steunen moet er veel meer massa onder de motor zitten.
Daarbij ontbreekt het deze steunen aan afdekkappen voor het rubber, dit betekend dat alle lekkage die van boven komt op het rubber blijft staan en inwerkt.
Kijk eens voor Cushyfloats van Metalastik (Trelleborg)

Ik zou investeren in een buitenwaterpompje en lekker water injecteren in die RVS uitlaat.

Aquanaut

Re: Project onbekende kruiser.

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2018, 21:05
door Mark325
Water injecteren is wel een idee, ik heb nog een nieuwe impellorpomp liggen voor de Mercedes.
Echter moet ik dan wel een doorvoer maken in de romp en dat doe ik liever niet
Omdat ik nu helemaal geen doorvoeren heb onder de waterlijn dus ook nergens bang voor
Hoef te zijn...

Wat betreft de motorsteunen dit wou ik voorlopig zo laten, dit omdat ik de motor af gelopen
Zaterdag uitvoerig getest heb en er geen trillingen voelbaar zijn. Dit moet in de praktijk
Natuurlijk nog blijken wanneer de motor onder belasting vaart maar dan kan ik ze evt altijd nog
Aanpassen voor andere exemplaren....

Nog even over die uitlaat, er zit een zwanenhals net voor de spiegel..
demper komt er nog tussen die heb ik inmiddels binnen gekregen.

Mvg Mark