Bedraden radarbeugel

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Mea Vota » 17 Jul 2018, 12:06

Hallo medeklussers,

Sinds een kleine week ben ik trotse bezitter van een custom build radarbeugel.
Via connecties van een medeforumlid, we noemen geen namen Roelof, kwam de mogelijkheid om dit in korte tijd te realiseren.
Ik wil er bak- en stuurboord, stoomlicht en ankerlicht op monteren, alsmede marifoon-, gps, en tv-antenne.
Kortom, dat worden een hele hoop draden en kabels.
Nu was mijn eerste gedachte om een soort multikabel om te bouwen tot een kabelboom, alleen moeten er dan wel redelijke gaten in de buis geboord worden.
Dit zou de beugel volgens mij flink verzwakken. Uiteraard boren aan de onderzijde om inwatering te voorkomen.
Hoe is dit bij jullie uitgevoerd, of hoe zouden jullie dit oplossen?

Erik

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2018, 14:32

Bij ons zit er boven op de radarbeugel een rvs plaat waarop de antenne van radio en marifoon plus verlichting zijn gemonteerd,de bovenplaat is doormiddel van rvs draadeinde gekoppelt aan de onderplaat hier tussen lopen de draden naar de zijkant waar ze verdwijnen in één van de staande buizen,maar ik heb rvs buizen van een centimeter of 4 dik.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2018, 14:41

Erik, ik mis de radar en satelliet dome in het lijstje :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Mea Vota » 17 Jul 2018, 15:26

Rene : bedankt voor je reactie.
Met 40mm hou je ook wat meer vlees over als je er een gat in hebt geboord. Mijn beugel is van 28mm.
Misschien is het een idee om in mijn geval een waterdichte behuizing aan te brengen waar het draden knopen in moet gebeuren, maar dan nog vrees ik dat het een bende wordt.

Roelof bugettair gezien worden dat lege domes, om draden in te gaan verbinden :D Of ik moet overstappen op draadloze stroom. :roll:
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2018, 18:06

Bediening via blue tooth :lol:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Yep » 17 Jul 2018, 18:28

Door slechts LED lampen toe te passen kun je voor de verlichting al gauw volstaan met 5-aderige en dunne kabel voor de complete verlichting.
Bij een lamp van 3 watt loopt er nog maar een stroompje van ca. 0,25A. per lamp (bij 12 volt en de helft bij 24 volt).
Laatst gewijzigd door Yep op 17 Jul 2018, 21:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2018, 21:01

Als je bang bent dat gaatjes om kabels door te voeren de beugel verzwakt, zou je er busjes in kunnen laten lassen.
De busjes (van een stukje RVS pijp) hoeven niet groot te zijn en heffen de verzwakking op. Ze kunnen voor het inlassen bewerkt worden om scherpe kanten te weg te halen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Mea Vota » 18 Jul 2018, 15:26

@Yep: er gaat sowieso ledverlichting in voor alle vier de lampjes. Als ik met 4 of 2.5mm2 vanuit de boot kom kan ik na het vertakken misschien een maatje dunner.

@Roelof: dat is inderdaad wel de manier om de stijfheid in het materiaal te behouden, of ik moet met relatief dunne kabel naar buiten. En er niet meer aan gaan hangen ......
Waarschijnlijk valt het wel mee als je op de achterste beugel en dichtbij een afstandstrip het gat boort. Kiezen we gewoon iets kleinere domes.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor pascall » 18 Jul 2018, 16:17

Heb zelf in mijn mast een waterdichte behuizing geplaast met 6 relais in, schild 5 kabels.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Bedraden radarbeugel

Berichtdoor Yep » 18 Jul 2018, 21:18

Mea Vota schreef:@Yep: er gaat sowieso ledverlichting in voor alle vier de lampjes. Als ik met 4 of 2.5mm2 vanuit de boot kom kan ik na het vertakken misschien een maatje dunner.

Erik


Een draaddikte van minimaal 0,75 mm2. volstaat (https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator, uitgangspunt 12 volt, 15 meter en 4 x 0,25A per lamp).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten