Opknappen Marco810

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Opknappen Marco810

Berichtdoor Marco810 » 18 Mrt 2018, 12:01

Hallo Allemaal,

In november 2017 hebben wij onze eerste boot gekocht een Marco810 van polyester. Enigszins verwaarloosd is hij en langzaam maar zeker proberen wij hem op te knappen. Daarbij lopen wij tegen een aantal dingen aan waarbij ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

- de rubbers van alle ramen zijn versleten waardoor de ramen lekken en er dus veel vuil langs de kanten van de ramen zit. We hebben het advies gekregen de ramen eruit te halen schoon te maken terug te plaatsen en dan met de juiste kit af te kitten. Dus geen rubbers te gebruiken. We zijn vol goede moed beginnen maar het lukt ons met geen mogelijkheid de ramen eruit te krijgen. Weet iemand hoe ons dit wel gaat lukken zonder de ramen kapot te maken? En is kitten de beste oplossing?
- ook is er veel houtrot in de boot door de lekkage van de ramen. In de punt zut het hout in het polyester verweven en is dus niet los te krijgen. Wat kunnen we hier het beste mee doen?

Er zullen in de loop van de tijd waarschijnlijk meer vragen komen die ik hier hoop te kunnen plaatsen. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Tamara
Marco810
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mrt 2018, 11:49
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Klaver vier » 18 Mrt 2018, 14:23

Ik weet niet wie dat advies heeft gegeven maar het slaat nergens op,de ramen haal je er uit door de pezen te verwijderen.
Maar ramen er inzetten moet wel weer met rubbers en niet met kit.
Als je de rubbers er uit hebt weet je de maat van het rubber en kan je dat bij een rubber handel bestellen.
Als het langs de rubbers lekt is of het rubber vergaan of de maat van het rubber is niet goed,het hoort in elk geval niet te lekken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Mrt 2018, 16:55

Marco810 schreef:We hebben het advies gekregen de ramen eruit te halen schoon te maken terug te plaatsen en dan met de juiste kit af te kitten. Dus geen rubbers te gebruiken.

Een vreemde adviseur is dat, ik denk eerder dat het een adviZeur is. :lol: :lol:
1. Of je adviseur weet niet hoe een raam gemonteerd zit.
2.Je adviseur kan geen pezen trekken.
Maar daar komt nog bij,dat dan het raam groter moet zijn,dan het raamgat.
Dat zie je veel bij goedkope zeilboten,waar de lexaanplaat op de romp voor het gat zit.
Dan zit er een rubberen strip achter.
Maar ik ga er even van uit dat het bij de Marco niet zo is.
We zijn vol goede moed beginnen maar het lukt ons met geen mogelijkheid de ramen eruit te krijgen.
Weet iemand hoe ons dit wel gaat lukken zonder de ramen kapot te maken?

Als ze er goed in zitten,en het is de eerste keer dat ze eruit moeten,dan zit de peeseinde onderin de raamrubber.
Deze trek je eruit,en dan kun je het rubber a.h.w. naar buiten buigen.
Terug zetten is in omgekeerde volgorde.
Houd de einden van de raamrubbers boven,en de einden van de pees beneden.
Instructies zie hier:
http://www.watersportforum.nl/index.php ... d=184&vdr=
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... aamrubbers
http://www.vaartips.nl/tipr.htm

Maar even voor de goede orde,daar is het nu geen weer voor,doe dat als het warmer weer is,want dan is rubber soepeler,en de kans op scheuren en/of een glas dat kapot gaat ,veel en veel kleiner.
En is kitten de beste oplossing?

Nee dat is een noodoplossing.


Het nadeel van rubbers is ,dat er roet in zit(bij zwarte rubbers) , en dat kan gaan strepen op een witte achtergrond.
Bij grijze rubbers zie je dat veel minder.Daar gebruiken ze een andere kleurstof.
Daar komt bij,wat voor kleur rubber neem,en welke kleur pees.
In plaats van rubbers kun je ook voor een andere oplossing gaan.
Uiteraard zit daar een ander prijskaartje aan.
Een belletje ernaartoe zal daar wel uitsluitsel over geven zeker?
http://www.topwindows.nl/nl/topwindows

Ga je toch voor rubbers,dan ben je deze of een gelijkwaardig stuk gereedschap ook nog nodig.
https://www.kokwatersport.nl/kmarine-pe ... ber/p36644
Noordvaarder
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Blacktoppie » 18 Mrt 2018, 20:50

@ Tamara, heb je misschien fotos van de boot.

Als ik op marco 810 google dan vind ik geen boten met de raamrubbers die de heren hierboven bedoelen.

Een paar fotos zal ea verduidelijken.

M.v.g. Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Marco810 » 18 Mrt 2018, 21:47

Marco810
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mrt 2018, 11:49
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Klaver vier » 18 Mrt 2018, 22:19

Als ik het goed zie zijn het helemaal geen ramen in rubber,maar in alluminium,ik denk dat blacktoppie gelijk heeft.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Gruttepier » 19 Mrt 2018, 09:47

Daarom altijd bij posten specifieker zijn, dit dmv bijv foto's.
Maar ook voor de reageerders, het geven van advies kan je pas doen als je weet waar het over gaat. Zoals Blacktoppie het heeft gedaan, even naar het type kijken op Google.
Gruttepier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Klaver vier » 19 Mrt 2018, 14:32

Beetje vreemde reactie dat de reageerders pas moeten reageren als ze weten waar het over gaat.
Topic starter geeft aan dat de rubbers vergaan zijn,dan zijn het toch ramen in rubbers neem ik aan.
Dan neem ik niet aan dat het ramen in aluminium zijn,je gaat af op wat er gevraagd wordt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Mrt 2018, 16:31

Klaver vier schreef:Topic starter geeft aan dat de rubbers vergaan zijn,dan zijn het toch ramen in rubbers neem ik aan.
Dan neem ik niet aan dat het ramen in aluminium zijn,je gaat af op wat er gevraagd wordt.

Inderdaad.
Daar ben ik het volledig mee eens.

Citaat uit de eerste posting van de threadstarter:
Marco810 schreef:- de rubbers van alle ramen zijn versleten waardoor de ramen lekken en er dus veel vuil langs de kanten van de ramen zit. We hebben het advies gekregen de ramen eruit te halen schoon te maken terug te plaatsen en dan met de juiste kit af te kitten. Dus geen rubbers te gebruiken.


De threadstarter kwam met deze info.
Schijnbaar weet deze ook niet het verschil tussen aluminium en rubber,terwijl het zo duidelijk zichtbaar is.
:geek:
Het waren toch "rubbers"?

In het vervolg eerst maar een foto erbij plaatsen lijkt me verstandiger.
Alhoewel,zijn er ook nog velen die niet weten hoe ze een foto erbij moeten plaatsen,terwijl het toch met een koeie emoticon,die je niet kan missen, linksonder op de site wordt aangegeven .
Maar ja,vragen is natuurlijk gemakkelijker dan lezen. :( :(
Noordvaarder
 

Re: Opknappen Marco810

Berichtdoor pascall » 19 Mrt 2018, 18:34

Heren, mogelijk bedoeld hij het rubber in het aluminium.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten