Amersfow schreef:Ik heb gewoon slechte ervaringen met gesloten systeem. Veel herrie, hete uitlaat met verbrandingen, te weinig koeling, veel uitzetting van het water. Ik heb een rvs wierpot en een kraan en stukje slang, simpel en doeltreffend. Jij zult ook ergens slang hebben. Wel inderdaad weleens een extra keer 8 euro koelvloeistof moeten gebruiken als je moet starten voor wat dan ook.
Natte of droge uitlaat hebben ieder hun eigen voor- en nadelen.
Natte uitlaat (open systeem):
- klein koelwatersysteem
- werkt geluiddempend
- wierpot kan op (onverwachte momenten) dicht gaan zitten
- 1 extra overboord aansluiting met doorvoer en afsluiter
Droge uitlaat (gesloten systeem):
- geen overboord afsluiter
- geen filter wat verstopt kan raken
- grote inhoud koelsysteem
- (Éénmalig) veel werk om te plaatsen
Lawaai kan eenvoudig voorkomen worden door de uitlaatdempers goed te laten berekenen, isolatie voorkomt verbrandingen en werkt ook geluiddempend. Persoonlijk zweer ik bij een gesloten systeem idd dmv een beunkoeler of koel goten. Koel buizen zijn mbt onderhoud lastiger.
@Bas:
Ik begrijp nu waarom je het vele laswerk van de koelgoten in het "Swin topic" benoemde. Met het (mooie) geglooide onderwaterschip moet iedere plaat gelast worden en daarna alles onder het schip lassen.
Ik kan gezette plaat gebruiken en heb dus letterlijk de helft van het laswerk.
Ziet er goed uit!
Groet,
Roelof