SleperADR project!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Roelof » 31 Mrt 2019, 15:48

bas schreef:Week 1 & 2
Afbeelding


Zat na te denken over de koelgoten welke ik zelf wil aanbrengen en bekeek dit topic nogmaals.
Als ik het goed teruglees wordt er niet gesproken over aftap pluggen op de laagste punten. Dit lijkt mij wel belangrijk om de koelvloeistof te kunnen aftappen / vervangen als het nodig is. Koelvloeistof heeft niet het eeuwige leven en moet af en toe vervangen worden. Ook als gevolg van een schade kan het nodig zijn om het systeem volledig leeg te maken.
Of lees ik ergens overheen :?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 31 Mrt 2019, 18:02

Ha Roelof,

Nee hoor nergens overheen gelezen, er komen idd geen aftappluggen op.
Zie daar zelf het profijt niet van eerlijk gezegd, alleen maar potentiële lekkerij op termijn. Tegen de tijd dat het kw vervangen dient te worden blazen we het wel langzaam leeg met een compressor o.i.d.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleeenperADR project!

Berichtdoor Roelof » 31 Mrt 2019, 20:52

'Aftappluggen op het laagste punt of niet, verschil van mening / benadering.
Zolang de boot in aanbouw is, is het een kleine moeite om te plaatsen en kunnen de pluggen gewoon worden meegenomen met het afpersen van het systeem. Tijdens de vaart zal het daarna ook geen probleem veroorzaken.
Als het koelwater systeem later (tijdens een docking) eens een keer leeggemaakt moet worden heb je er veel profijt van, zwaartekracht doet het werk.
Het zal niet meevallen om een systeem met een dergelijke lengte en volume leeg te blazen dmv een compressor.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mrt 2019, 21:12

Als hij toch om 1 of andere reden gedokt moet kan je er altijd nog een gat in boren.
Dit systeem gaat echt wel een heel poosje mee hoor,alles is tenslotte nieuw,wie dan leeft die dan zorgt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: SleperADR project!

Berichtdoor henkvd » 31 Mrt 2019, 21:17

En met 1 aftap red je het ook niet, dan zou het er 3 moeten worden. ( als ik goed gekeken heb)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Roelof » 31 Mrt 2019, 22:01

't Ja, zoals ik al zei, verschil in benadering.

Bij nieuwbouw of modificatie ga ik er vanuit dat minimale aanpassingen tijdens de bouw het onderhoud of reparatie op termijn kunnen vergemakkelijken en tijdwinst kunnen opleveren (minder verrassingen / minder dok-dagen / minder onvoorziene kosten).
Als je bij nieuwbouw weet dat het systeem iedere 5 jaar (= gemiddelde vervangingscyclus van koelvloeistof) moet worden afgetapt, zie ik niet in waarom je zou wachten en het erop aan laat komen om tzt een gat boren (en weer dichtmaken) terwijl tijdens de nieuwbouw op eenvoudige wijze een voorziening gemaakt kan worden.
Persoonlijk zie ik leegblazen vanaf binnenboord (via de ontluchtingen(?)) helemaal niet zitten.

Idd, zoals ook ik de foto's bekijk denk ik ook dat het gaat om 3 pluggen per systeem (2 motoren = 6 pluggen). In mijn ogen peanuts tijdens nieuwbouw in vergelijking met de kosten die je moet maken als het tijdens een docking achteraf moet worden gedaan.

Het was een vraag, misschien een tip om over na te denken voor het systeem gevuld is. Niks meer, niks minder.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 01 Apr 2019, 09:41

Ha Roelof,

Je kunt je kw toch afvangen bij de pijp die uit de koeler komt. Of je zet er nog een extra t-stukje tussen of je haalt een stukje flexibel los. Slangetje eraan en je blaast of zuigt zo je kw een jerrycan of vaatje in. Op deze manier kun je ook ten alle tijden je kw wisselen en hoef je niet droog, want als het over besparen gaat dan moet je kw wisselen helemaal niet in dok willen doen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 02 Apr 2019, 09:59

Week 13-2019:

Druk weekje geweest op het project! Het was de week van de interne verhuizing op de bouwlokatie dus daar zat toch het nodige werk in om alle kabels, lampen, slangen, etc, etc, ... op te ruimen en weer op te bouwen. Het hijsen was een fluitje van een cent, toch handig zo'n dak wat open kan :lol: . 11,2 Ton schoon aan de haak dus dat ligt nog aardig in de lijn der verwachtingen en de vorige week aangelaste hijsogen zijn bij deze getest en stevig genoeg bevonden. Inmiddels staat het project op de nieuwe bouwplek en is alles weer ingemeten en staan we weer waterpas en heeft de hele operatie geen vervormingen opgeleverd.
Voor wat betreft kluswerk hebben we ook nog wat kunnen doen gelukkig. De brandstoftanks zijn voorzien van de bodemplaten, afgelast en afgeperst. Er is toch nog tijd besteed om te kijken of we het dak goed kunnen krijgen, deze week is besteed om het met behulp van een pers en holland profiel uit te richten. Volgende week weer verder!
Ook is er weer een flinke ruk gegeven aan de las-o-meter. Aan dek is een bakskist afgelast aan de binnenzijde. Waren we destijds vergeten dus nu moest het met behulp van spiegels en onmogelijke bochten in de ruggengraad :mrgreen:
Berghout is inmiddels ook volledig rondom afgelast en voor een groot deel nageslepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Roelof » 02 Apr 2019, 18:55

Een hele operatie, zo/n verplaatsing van het schip. Respect voor de spiegel lassers, dit is een vakmanschap wat steeds minder voorkomt en altijd op onmogelijke plaatsen waar niemand in / bij kan komen zonder jezelf op te vouwen in allerlei bochten. Die mensen verdienen een pluim (of een lekker koud pilsje :mrgreen: ).

Wat een verschil tussen de eerste en laatste foto's. In een jaar tijd van bouwpakket naar een schip, alles door vrijwilligers uitgevoerd! Geweldig, mijn complimenten aan alle medewerkers welke hun vakmanschap en vrije tijd hier insteken !!!
Het is natuurlijk nog niet gereed en detail afwerking is vaak onzichtbaar maar neemt wel veel tijd in beslag.

Het is nog toekomst maar vooruitdenken tijdens zo'n project is altijd noodzakelijk: Al nagedacht over een sponsor voor de Champagne tijdens de tewaterlating? Dat verdienen alle vrijwilligers en sponsoren. Denk dat het misschien nog lastig zal zijn om ook hiervoor om hiervoor een sponsor te vinden :? :?

Veel succes met de volgende stappen.
Groet,
Roelof

PS
Terugkomend op het leegblazen van het koelwatersysteem: Het is mede afhankelijk van de positie van de aansluitpunten. indien deze op het laagste punt zitten zal het misschien meevallen zolang je druk kunt zetten op de hoge kant.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 02 Apr 2019, 21:07

Dat spiegellassen is idd wel een dingetje, mij lukt het niet iig. links wordt rechts en vooruit wordt achteruit....dat gaat mijn hand-oog coordinatie net te ver :mrgreen:
En op zich is dat niet zo'n uitstervend iets hoor, alleen zijn het weinig Nederlanders meer die het doen. En eerlijk is eerlijk.....het is een pracht stuk vakwerk maar wel slecht werk, zou idd wat meer gewaardeerd mogen worden.

De doop zal nog wel even op zich laten wachten, je komt nu idd in de lastige klusjes die tijd vreten en niet te zien zijn, maar geloof het of niet.....de eerste sponsor die we hadden was de lokale cateraar die aanbood om het doopfeestje te regelen. Destijds was het project nog slechts een woest plan achter op een bierviltje en is de belofte ergens in de vroege uurtjes van zaterdag op zondag gemaakt maar toch..... :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten