SleperADR project!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 06 Sep 2018, 20:39

Wat ik alleen maar wilde zeggen dat niemand mij ooit vertelt heeft dat het gevaarlijker was met een wisselstroom apparaat
Gr René
Klaver vier
 

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 07 Sep 2018, 11:47

Ik wist het ook niet hoor totdat het moment kwam dat het niet meer mocht. Die tintelende vingers heb ik ook vaak zat gehad, maar dat kan onder bepaalde omstandigheden dus toch wat kwalijker uitpakken dan aanvankelijk gedacht.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 07 Sep 2018, 20:24

Bas en van wie mag het dan niet meer,en wat voor reden wordt er dan gegeven dat het niet meer mag.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Marie Christina » 07 Sep 2018, 20:28

Het mag in elk geval niet meer van IL&T.
Toen ze mijn ponton kwamen inspecteren stond er ook nog zo'n wisselstroomkar.
We zouden ons certificaat wel krijgen, mits we dat ding weg zouden halen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 07 Sep 2018, 20:59

Idd, in de scheepvaart mag het niet meer sinds ik gok....2005 ongeveer. ( sindsdien weet ik het ook pas :mrgreen: ). Scheepsbouw ook niet en van andere sectoren ben ik niet op de hoogte maar het het grootste gevaar bestaat in besloten ruimtes en als je op je werkstuk zit waaraan je last dus ik neem aan dat het daar ook niet meer mag.

Er zit een heel elektrotechnisch verhaal aan vast waarvan ik het precieze ook niet weet/snap maar het komt er op neer dat bij dergelijke lasapparaten de open spanning tussen het werkstuk en de lastang te hoog. Voor het ontsteken van een laselektrode iets tussen de 60 en 80 Volt nodig hebt en dat is bij wisselstroom een gevaarlijke hoeveelheid. De veilige grens ligt op 42 Volt max.
Dus als er iets mankeerd aan je toorts, en/of je je lashandschoenen zijn vochtig, en/of je staat in contact met het werkstuk etc. etc. dan bestaat de kans dat je die volledige 80V te pakken krijgt en dat kan dus slecht uitpakken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 07 Sep 2018, 21:35

Wat ik niet begrijp waarom dat dan bij gelijkstroom niet is,dan heb je toch ook die startstroom nodig.
Die elektrode start toch niet bij een te lage spanning.
Het is mijn onkunde dat ik het niet snap hoor,maar ik zou het wel graag begrijpen dan leer ik weer wat.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: SleperADR project!

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2018, 22:35

Rene,
Je hart kan nou eenmaal slechter tegen wisselspanning als tegen gelijkspanning.
Zo zijn spanningen van 50V of hoger al gevaarlijk omdat ze hartritmestoornissen kunnen veroorzaken.
Bij gelijkspanningen liggen deze waarden veel hoger, pas boven 120V DC spreken we over gevaarlijke spanning.
De open spanning vam de lastrafo moet hoog genoeg zijn om de vlamboog te kunnen trekken en loopt hierdoor tot ver boven 80V door.
In het AC gebied is dit dus een gevaarlijke spanning maar in het DC bereik dus niet.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2588
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 07 Sep 2018, 22:51

Aquanaut bedankt voor de uitleg,ik denk dat ik dan goed tegen een stootje kan,want ik heb wel eens een hele stuurhut op een boot gelast in de winter buiten,dan kreeg ik regelmatig een opdonder als ik er een nieuwe elektrode in deet in mijn gevoel waren dat flinke klappers,maar ik was zo stom om gewoon door te gaan.
Misschien verbeeld ik het me maar ik dacht altijd je moet niet tussen de min en de lasplek gaan zitten.
Als ik nu iets aan de boot las doe ik het nog altijd met een wisselstroom apparaat ( kijkshop van wel veertig jaar oud)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 08 Sep 2018, 05:44

Waar je de massaklem zet doet in deze nog niet eens zoveel ter zake. De stroom zoekt de weg van de minste weerstand. Dus als je in een extreem geval lekker bezweet languit op je buik in je bootje ligt om iets in een moeilijk hoekje te lassen en je massakabel/-klem had eigenlijk vorig jaar al eens vervangen moeten worden en je kon zo snel geen slijptolletje vinden om een stukje ijzer goed schoon te maken voor een goed contact dan maakt het wss nog niet eens uit of je massaklem nu pal naast je werkstuk zit of niet.
Maar los van je eigen veiligheid is het voor het behoud van je bootje wel van belang waar je je massaklem op vast zet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 08 Sep 2018, 09:38

Bas ik zet altijd de massaklem zo dicht mogelijk bij de te lassen plek.
Gr René
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten