SleperADR project!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: SleperADR project!

Berichtdoor RuudM » 09 Jul 2018, 19:09

Bas,

Super mooi. wat is nu de vrije binnendiameter in de straalbuis. hij lijkt mij vrij groot.
wel lekker professioneel. mooi om te volgen!
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 09 Jul 2018, 19:51

Pfieuw.....daar vraag je wat. Dan ga ik je even uit het blote hoofd antwoord geven.

Het hele spul is ontworpen op 21 inch schroeven en volgens mij zat er dan iets van 1,5 mm tussen tipblad en tunnelwand.
Dit is meegesneden met het staalpakket, alleen had de binnenring van RVS moeten zijn alleen dat was ff niet doorgekomen bij de planning :mrgreen: ( de krenten :lol: )

Nu hebben we nog geen schroeven en ligt alles nog bij de schroevenboer om alles door te rekenen maar de kans is aanwezing dat we op gaan schalen naar 22 inch. We hebben namelijk gerekend met een overbrenging in de koppeling van 2,5:1 in het ontwerp alleen door beschikbaarheid i.v.m. sponsering zijn dit koppelingen geworden met een overbrenging van 2,8:1.

Lang verhaal maar het komt er op neer dat dit materiaal er al lag en we het toch niet gaan gebruiken dus dit was een probeersel.
Het hele fenomeen straalbuis is nogal een discussiepunt en het door ons verzonnen productieproces werd nogal in twijfel getrokken door een paar gerenomeerde partijen. Dus toen werd de eigenwijze klootzak in mij wakker en moest ik het toch gaan proberen :mrgreen:
Al met al zijn er wel een paar kleine dingetjes die we aan gaan passen in de definitieve tekeningen maar met dit proces gaat het ons wel lukken.
De grootste tegenvaller is eigenlijk de hoeveelheid uren die er in zijn gaan zitten, zit nu toch ronde de 60 manuren in en uiteindelijk willen we er 2 :shock:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 22 Jul 2018, 13:29

Stukje sectiebouw in het klein. Fits like a glove 8-)

https://www.facebook.com/sleperprojecta ... 341449877/
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 31 Jul 2018, 09:54

Week 29: Weer eens een echte volle klusdag gemaakt vandaag. Het is een beetje een puinhoop wat dat betreft de laatste en komende weken met alle vakanties en dergelijke. Vandaag een gat gemaakt in het stuurhutschot. Hierin komen later de stuurpomp en de elektrische installatie te zitten. Er is verder gegaan met het berghout en er is weer een stukje verder afgelast in het machinekamertje. (allemachtig wat een hoeveelheid werk is dat!!! zeker met dit weer).
Ook is er veel meetwerk verricht voor al het leidingwerk wat er in moet gaan komen. Er zijn weer de nodige hersencellen gesneuveld op de materie duims/inch/metrisch/BSPP/NPT/UNC/UNF/JIC/ enz. :cry: :roll: voordat de verlanglijst uiteindelijk naar de pijpenmeneer doorgestuurd kon worden.

Uiteindelijk is in de middag dan ook het roefje omgedraaid en op de boot gezet. Paste precies! :D
Gelukkig was er wel iemand zo scherp om op te merken dat gedurende het project de plannen wat gewijzigd zijn. Alles is ooit ontworpen met ramen in rubbers maar inmiddels zijn de plannen gewijzigd en worden het alu ramen en die sponningen zijn net wat breder. Dat ging erg krap worden bij de stuurhutramen dus maar een randje van de roef afgeslepen en leven met 3 cm minder stahoogte in het roefje.

Nu eerst 3 weken met reces voor alle kampen etc en dan weer volle bak verder!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 26 Aug 2018, 17:16

Week 34: Zo hèhè, alle vakanties en kampen zijn weer achter de rug! Eindelijk weer eens wat nieuws vanaf het project, we zijn weer vol met verse energie begonnen met klussen.
Afgelopen zaterdag hebben we het roefje uitgelijnd en vastgehecht, de mangaten voor de gasolietanks zijn afgelast en uitgebrand, er is een gat bijgekomen in de stuurstand om straks toegang naar de techniek te kunnen krijgen, er is verder gegaan met de laatste strip van de romp, de steunen voor de vloer zijn aangebracht en er is weer het nodige aflaswerk verricht. Er kwam zelfs nog even een "echte" lasser tussen de bedrijven door voordoen hoe je nou een echt lasje legt boven je hoofd :D
Achter de schermen is er weer het nodige werk verricht met betrekking tot sponsoring, er zijn weer de nodige bedrijven "lastig" gevallen met een bezoekje wat het nodige aan spullen en kortingen heeft opgeleverd.
Volgende week hopen we in ieder geval weer met mooi nieuws naar buiten te komen! :wink:

Gaat alles dan helemaal vlekkeloos?.....nee! Zo was er weer eens een onderdeel verdwenen en is het voor een heel aantal items bijzonder om te zien dat de prijzen verdubbeld zijn in korte tijd. De begroting is opgemaakt met prijzen uit 2016 maar er komen nu offertes binnen die de inflatiecorrectie ver overschrijden. Bijzonder om te zien.....het zal de economische voorspoed wel zijn.... :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor jkos » 26 Aug 2018, 17:48

Vakwerk.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Davidos » 01 Sep 2018, 00:00

Wat een strak laswerk... wow.... daar is niet de eerste de beste lasser bezig. Ook niet met een simpel lastrafo'tje trouwens. Indrukwekkend hoor!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 01 Sep 2018, 16:55

Die mannen kunnen zeker wat! Knap om te zien hoor, zou wat mij betreft wel wat meer gewaardeerd mogen worden.
Maar dat kunnen ze ook gewoon met jouw huis tuin en keuken trafo hoor. Gek genoeg zit er niet eens heel veel verschil in het apparaat op de werf en met wat ik thuis in de schuur heb staan. Die grote kasten komt voornamelijk door de koeling die er extra bijkomt en het is allemaal wat knuppeliger gebouwd zodat ze 24/7 op vol vermogen door kunnen lassen zonder oververhit te raken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Davidos » 05 Sep 2018, 14:44

Met de lichte lastrafo'tjes die her en der te koop zijn lukt dit niet, ook niet een kort stukje. Die zijn meer bedoeld voor dun metaal aan auto's en zodra het wat harder koelt (dik staal) kom je vermogen tekort en wordt het knoeiwerk. Nog los van het verschil in soorten lasapparaten.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Klaver vier » 05 Sep 2018, 16:55

Ik denk dat iedereen begrijpt dat je met een laag amp geen fatsoenlijke las kan maken,mooiste vindt ik het gaan met een gelijkstroom apparaat.
De grote van het apparaat doet er niet veel toe ,met een kleine,volgens mij heet dat een inverter kan je een hele mooie las maken
Maar het ziet er inderdaad heel mooi uit.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten