opknappen meubilair

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2018, 20:44

Is het alleen rond de ramen?
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Roelof » 06 Feb 2018, 20:50

Idd, enorm mooi (professioneel) betimmerd maar bij de re-fit is er te weinig aandacht aan conservering en isolatie gegeven. Aanpassingen van de constructie hadden anders gemoeten, bv. het stalen en houten dak en de ramen zijn vanaf het begin niet goed gemonteerd geweest.
Nadat de boot 5 jaar op de wal heeft gestaan (en verwaarloost was) heb ik de boot overgenomen.
Hoe ernstig de vochtschade was kwam tevoorschijn toen we het meubilair en betimmering aan het verwijderen waren. Veel heb ik kunnen demonteren maar sommige delen zaten verlijmd en moesten gesloopt worden.

Op de foto is het niet te zien maar ook het hout van de bank en ander meubilair is aangeslagen door vocht / verwaarlozing.
Al met al meer werk dan ik verwacht had maar het blijft een leuke uitdaging om alles nu voor lange tijd wel goed te krijgen en uiteindelijk een goed schip voor onszelf te hebben.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2018, 21:05

Mijn advies, en ook bij ons zelf toegepast, rond de ramen op het bestaande hout isolatie aangebracht,
Daar tegen, overlappend over de aluminium raamlijsten, multiplex van 12 mm aangebracht, voorzien van een twee componenten lak laag.
Tevens tussen het overlappende hout en de aluminiumraam lijsten 10 mm polycarbonaat aangebracht, tussen de ramen zitten stalen spanten, deze waren om timmert met teak hout en is in zijn hoedanigheid gehandhaafd.
Het is even werk, maar het resultaat is geweldig, geïsoleerd, dubbelglas, geen koudebrug van het aluminium en het ziet er nog gelikt uit ook!

Als een foto het meer verduidelijkt moet ik even op zoek naar een geschikt plaatje.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2018, 21:24

Pascal ik ben wel heel benieuwd naar een foto,ik begrijp het namelijk niet helemaal.
Vooral geintresseert naar hoe je dat doet,zodat het dubbelglas wordt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2018, 22:00

Het was even zoeken naar een geschikt plaatje, niet helemaal naar wat ik zocht, maar ik kan even geen betere plaatjes vinden.
Je kan in ieder geval redelijk goed het verschil zien van voor en na de (verbouwing)

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2018, 22:35

Bedankt voor de foto’s helaas kan ik er geen goed beeld van krijgen,het zijn ook toaal verschillende ramen.
Ik zou graag zien hoe je de raamafwerking hebt gedaan,dus de lijsten als het ware.
Is het nu ook zo dat je er nooit meer een raam uit kan halen zonder eerst al het hout weg te halen?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor pascall » 06 Feb 2018, 23:21

Klaver vier schreef:Bedankt voor de foto’s helaas kan ik er geen goed beeld van krijgen,het zijn ook toaal verschillende ramen.
Ik zou graag zien hoe je de raamafwerking hebt gedaan,dus de lijsten als het ware.
Is het nu ook zo dat je er nooit meer een raam uit kan halen zonder eerst al het hout weg te halen?
Gr René ( klaver vier)


De ramen zijn het zelfde, alleen is in het bestaande profiel een 10 mm polycarbonaat in gezet.
Ik heb tegen het bestaande aluminium profiel de kunststofplaat geplaatst, afgetekend, en dan 22 mm kleiner gezaagd.
Dan de kunststofplaat rondom van een 4 mm tochtband voorzien, glas en kunststofraam zeer goed schoongemaakt en de kunststofruit in het bestaande aluminium profiel gedrukt.
Even stevig drukken in het midden van de ruit, de lucht ontsnapt van tussen de twee ruiten en whala, door het vacuum blijf deze perfect op zijn plaats!
De lijst is de multiplex die rond het raam is aangebracht, ook deze zit rondom opgesloten met een tochtstrip en ook tegen het kunststofraam en de multiplex zit een raamrubber van 3M.
De multiplex plaat is tevens door middel van schroeven in het bestaande aluminium profiel vastgezet, dit geeft een stoer uiterlijk, is degelijk, en tevens is alles makkelijk te verwijderen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Roelof » 07 Feb 2018, 06:25

Pascal, bedankt voor de info.
Ik ga hier eens rustig over nadenken en bekijken of ik op een vergelijkbare manier "dubbel glas" kan creëren .

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: opknappen meubilair

Berichtdoor Klaver vier » 07 Feb 2018, 13:12

Bedankt Pascal voor de uitleg,helaas niets voor mij
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten