Pagina 4 van 50

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2018, 11:27
door aatv
als het warmer is moet je varen niet klussen! en ja rene je moet wel opletten wat je doet
daarom staat er ook bij uitkijken dat je het niet TE heet maakt. hoop toch dat de gemiddelde
klusser hier logisch kan nadenken als er op een alternatieve manier gewerkt wordt :D
mij om advies vragen mag natuurlijk altijd. ik weet niet alles maar wel een hoop en wat mijn
oogjes zien kunnen mijn handjes maken zolang ik er de ruimte en de tools voor heb. gewoon
dit draadje volgen zie je vanzelf mijn kunsten voorbij komen.

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2018, 12:20
door Klaver vier
Het heeft helaas niets met logisch nadenken te maken,want dan deet je dit niet.
Een verfstripper is open vuur en die lijm is vluchtig.
Ik wil wel eens weten hoe jij ziet hoe ver je kunt gaan.
Ik weet het wel,tot het in de fik vliegt.
Stop aub met dergelijk advies,het is ongeveer hetzelfde als benzine opzuigen met een stofzuiger.
Gr René ( klaver vier)

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2018, 12:54
door aatv
niet zo zeveren rene, voor ik iets doe probeer ik echt wel uit hoever ik KAN gaan
en OF het gaat. deze lijm brand dus echt niet, en das ook preventie voor de materialen die je
gebruikt op een boot en dus je eigen veiligheid. ik geef dus echt geen tips die
afwijkend zijn van de gebruikshandleiding die niet verantwoord zijn! maar om
jou een plezier te doen zal ik het er bij zetten, kun je weer rustig slapen.

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2018, 13:44
door Klaver vier
Om nog ff door te zeveren,mag ik weten wat voor lijm je dan gebruikt,want het zou niet op waterbasis zijn ,want dan zou je geen probleem hebben met een beetje condens.
Gr René ( klaver vier)

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2018, 22:32
door Roelof
Lijm, verf, en ander zaken welke afhankelijk zijn van hechting en droogtijd, zijn afhankelijk van condities.
Zodra vocht neerslaat op bv. ramen kun je ervan op aan dat je niet kunt lijmen, schilderen, enz. Zo heb ik afgelopen weken moeten wachten met isolatie omdat de condities condens "aangaven" en het te vochtig was, hoewel het niet visueel in de vorm van condensvorming was.
In deze maakt het niet uit of je "zelfklevende" Armaflex of kurk gebruikt of lijm met een kwast of roller aanbrengt.

Boten welke binnen staan hebben over het algemeen minder last van klimaat wisselingen. Onze boot staat buiten en ik ben dus vaak afhankelijk van het weer.
Wel merk ik dat hoe meer de isolatie vordert, des te minder ik afhankelijk wordt van de weersomstandigeheden.

Er zijn dure meetinstrumenten te koop om condensatie en condities te meten maar om het simpel te doen:
- neem een vloeitje en wrijf dit over de ondergrond. Als het vloeitje vochtig wordt, kun je NIET schilderen, lijmen enz. (ook als je visueel geen condens vorming ziet)
- doe hetzelfde op het isolatie materiaal, verfblik, kit spuit, zolang je zeker bent dat deze langere tijd in dezelfde condities heeft gestaan.
- Als bij het wrijven over de lijm / verf / kit / ondergrond, het vloeitje niet vochtig wordt kun je er vanuit gaan dat je geen problemen krijgt door onthechting als gevolg van vocht.

Het is geen "rocket science" maar komt dicht bij de waarheid als je geen dure instrumenten tot je beschikking hebt.

Groet,
Roelof

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 11:51
door varg
Klaver vier schreef:Om nog ff door te zeveren,mag ik weten wat voor lijm je dan gebruikt,want het zou niet op waterbasis zijn ,want dan zou je geen probleem hebben met een beetje condens.
Gr René ( klaver vier)


Ik denk dat het gaat om een waterbasislijm met latex. Nauwelijks in brand te krijgen, geen oplosmiddel. De latex plakt niet meer als er iets van condens op de staalplaat zit. Hier een voorbeeld van een informatieblad. https://www.expanko.com/media/8010/pr13 ... asheet.pdf
Bij een waterbasis product zoals kruk24 of het product W-240 van Wicanders lijkt het gebruik van een verffohn dus niet direct dodelijk :D

Renee, jij spreekt denk ik over een waterbasis product zoals het al-oude kurkkit. Dan wordt er inderdaad 'nat' verlijmt en dan heb je geen last van een beetje condens. Alleen is deze lijm niet waterbestendig zoals ik met schade en schande heb mogen ontdekken.
groet
Arnold

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 13:30
door Klaver vier
Arnold waar het mij om gaat zitten er vluchtige stoffen in of niet, dan is het namelijk heel brandbaar
En als het op waterbasis is is het niet brandbaar,maar dan zou je met lijmen geen last hebben van een beetje condens.
En Aat heeft het er over dat hij het moet drogen omdat het anders niet lijmt,dus is het volgens mij een product met vluchtige stoffen en daar gaat het allemaal om.
Maar Aat laat niet horen waar hij mee lijmt,dus blijft het gokken
Gr René ( klaver vier)

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 13:56
door aatv
hoi rene, ik had je een PB gestuurd over waar ik mee gelijmt heb.

ik heb de kurk gelijmt met de eenzijdige contactlijm van kurk24
en heb hem niet verwarmt omdat de lijm niet droogde maar omdat het
te koud was om hem te laten kleven. na verwarmen plakte die dat het verrekt
en mijn kurk zit er nu prima op!

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 17:08
door Klaver vier
Aat ik heb inmiddels je pb gelezen, en ook gezien dat je lijm ontbrandbaar is.
Maar waar het mij om gaat is dat je hier op het forum niet vermeld waar je mee lijmt,maar wel zegt dat je het droog föhnt
Het had dus net zo goed bisontix of iets dergelijks kunnnen zijn.
Mijn mening is dat het niks toevoegt dat je vermeld dat je het droogföhnt
Er zijn hier op het forum genoeg mensen die a technisch zijn,en het gewoon voor lief aannemen,en dan echt wel een probleem krijgen en daar zeg ik het voor.
Maar je mag me gerust een zeverd vinden hoor,dat doet mij niets.
Ik heb hier ook wel eens gewaarschuwd voor iemand die gevaarlijk bezig was met zijn kachels,toen was ik ook de zeikerd
De Gr René ( klaver vier)

Re: bootje opknappen

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2018, 21:00
door aatv
snap je reactie wel rene, jij kon niet weten dat ik eerst getest had of dat ging. daarom zal ik
in de toekomst ook de eventuele gevaren toelichten. maar mocht ik het vergeten dan weet
je dat alles wat ik doe veilig gedaan kan worden als ik het hier neer zet.