bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 29 Nov 2023, 05:37

een tijdje terug heb ik het stuurhuis van mijn maat vervangen voor een nieuw houten exemplaar.
aangezien hout nu eenmaal werkt en ondanks dat ik alles verlijmd heb met D4 houtlijm zijn er
hier en daar toch naden die open gaan. waarmee en hoe kan ik dat het beste mee repareren zodat
ze dicht blijven?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor pascall » 29 Nov 2023, 07:12

Waarschijnlijk is het hout niet droog genoeg geweest en werkt het na, gevolg scheuren op de lijmverbinding, wat voor hout heb je gebruikt?
Ook de lijmkeuzen kan mede een oorzaak zijn, zelf ben ik niet gecharmeerd van D4 houtlijm als je tenminste de PU schuimversie bedoelt.
Voor echt sterke lijmverbindingen gebruik ik altijd een lijm op epoxy basis.
Wat je kan doen is de verbinding uitfrezen, circa 5 mm diep, en deze vullen met een Polymeer of een Polyurethaan lijmkit.
Voordeel, het kan ongehinderd werken en je hebt weer een goede lijmverbinding.
Ooit met het bouwen van onze boot het zelfde gehad, het Teakhout was nog niet volledig gedroogd en de spiegels van de deuren scheurde op de verbinding.
Deze uit gefreesd en voorzien van een polyurethaan kit, na 30 jaar nog steeds in nieuw staat!

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor gewoonmich » 29 Nov 2023, 19:12

@ Pascall, je hebt vermoedelijk de zelfde tik als ik. :D
Alle schroefjes dezelfde richting op. :lol:
Laatst gewijzigd door gewoonmich op 29 Nov 2023, 19:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor pascall » 29 Nov 2023, 19:20

Potverdorie gesnapt!
Dat heb je goed gezien, erg hé, is met alles zo!
Schroevendraaiers met de tekst naar voren op het greedschapbord ezv......

Mvg

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Amersfow » 29 Nov 2023, 23:06

Dat hoort gewoon zo. (Hoewel onderhand iedereen wel over is op + schroeven (Philips of Pozidriv of Torx)). Ik erger me er ook aan als schakelaars onjuist zijn gemonteerd (naar beneden uit) of de WC sluitingen (horizontaal = gesloten, verticaal = open).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 30 Nov 2023, 05:06

haha ben dus niet de enige waar de schroefjes allemaal hetzelfde zitten.
goed ff verder over het hout. ik heb voor het stuurhuis meranti gebruikt
en verlijmt met gewone D4 lijm dus niet de schuimende. mijn maat heeft
inmiddels besloten in het voorjaar de boot ff uit het water te halen en al
het houtwerk weer ff kaal te schuren, de naden te fixen en opnieuw lakken.

welke polymeer kit is het beste te gebruiken? polymax ben ik wat voorzichtig
mee geworden want ik had mijn dakluik met de zwarte afgekit en in de zon
van afgelopen zomer was dat behoorlijk gekrompen wat dus lekkage ten gevolg had.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor stefan » 30 Nov 2023, 08:57

Die polymeer kit is een goede vraag… mijn dakluik zit naast schroeven met Sikaflex vast, ook na 1,5 jaar weer lekkage.
Ik dacht aan een verschillende uitzetting coëfficiënt tussen polyester dak en luik.
Maar die kit krimpt dus???
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor kajoe » 30 Nov 2023, 14:55

ik gebruikte vroeger de 2 componenten lijm van bison of frencen nu dus weer die van bison nooit en te nimmer die schuimende lijm gebruiken dit geeft ellende .
deze lijm van bison is goed en gebruik het al jaren maar nooit de supersnelle ook langdurig nat geeft niets maar wel lijmen met redelijk goed droog hout .
ook tervervanging van sicaflex wat duur is gebruik ik spul van bison of soudal zelfs op nat of vochtig spul kan je dat aanbrengen ,een tip gebruik nooit siliconen kit .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 30 Nov 2023, 16:14

hoi stefan, jup de zwarte kit van polymax krimpt zeker de helft in de hete zon. ik had het
glas van mijn dakluik er mee in het frame gelijmd en de naad boven netjes afgekit. de kit
in de naad was zeker voor de helft gekrompen. uitgekrabt en opnieuw afgekit met zwarte
siliconenkit en nu blijft ie goed.. normaal blijf ik met siliconen kilometers bij mijn boot
weg maar voor het luik vond ik het geen probleem daar ik dit niet hoeft te verven aangezien
het van alu is.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2023, 10:15

ik vind het maar raar dat het zoveel krimpt.
ik gebruik het al jaren nooit geen gedonder .
ook de naden in de luiken ruim 6 mm blijven gaaf deuren en alles wat er mee gelijmd is zit al lang .
erger als je het op de verf hebt gelijmd en het er af wil trekken komt de verf los van dek .
met silkaflec kon er geen lak over heen dit wou nooit meer drogen met bison geen probleem .
het is maar wat je zelf wil maar siliconen spul gaat hoe dan ook schimmel in komen .
maar men moet gewoon doen wat men zelf het beste lijkt .
maar soms moet je wat proberen wij hadden vroeger een soort houtlijm /mastenmakers lijm
dit werd gemaakt van ciba poeder dat zelfde wat vroeger in brandblussers zat vermengt met water tot dikke pasta ,
ls herder gebruikten wij een groen goedje /zwavelzuur dit mengde je en had een enorm sterke lijm.
vertel mij niet hoe maar dat spul gebruikte de mastenmakers sloeppen makers op de rijkswerf in den helder dus wij als marine timmerlieden ook .
maar is nu dus niet meer te krijgen/maken
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten