bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2018, 21:51

Bij de eerste foto's van het kombuisblok had ik al m'n bedenkingen, hier klopt iets niet, met de laatste foto's werd dat snel duidelijk, hier is vaker met hout geknutseld.

Netjes hoor.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Roelof » 06 Aug 2018, 22:12

Hooveld960 schreef:--/--

Nee ff serieus, mooi werk hoor. Ik ben ook wel een houtknutselaar, maar zo mooi kan ik het denk ik niet.
Vooral het beplakken van dat ocume met formica vindt ik zeer mooi gelukt.

Dat kan dus ook met mahonie fineer bijvoorbeeld? Ik vroeg me dat dus laatst af, dat kun je kopen maar in breedtes van slechts bijvoorbeeld 30 cm.
Hoe krijg je dan een plaats van 60 of 70 cm daar mooi mee beplakt zonder dat je het ziet?
Kijk, ik denk dat ik dat dus eerst zou moeten zien.


Ik ben momenteel ook met de betimmering bezig, het is leuk werk maar de detail afwerking geeft af en toe hoofdpijn :( . Heb groot respect voor de werkwijze van AatV en zijn volharding om door te gaan met de huidige tropische temperaturen.

@ Hooveld 960:
Fineer en formica is te koop op "plaat" afmeting.
Er is echter een (groot) verschil tussen fineer en formica.
- Fineer is een natuur product; als het ware een schil welke uit een boomstam geschaafd wordt.
- Formica/ HPL kun je beschouwen als een kunststof product, samengesteld uit div. harsen.

Voor zover ik begrepen heb woon je in het noorden. Indien je formica of fineer per plaat afmeting zoekt kan ik "plaat en plakservice" http://plaatenplakservice.nl/ in Groningen adviseren. Beide producten zijn echter prijzig, ongeacht waar je het koopt.

Houdt er rekening mee dat fineer een natuurproduct is en daardoor de kleur niet overeenstemt met de kleur van het huidige interieur. Dit pas ik aan door verschillende pigmenten lak te gebruiken. Het verwerken van fineer viel mij tegen. Bij onbehandelde stukken trok de lijm door naar het oppervlak, dit bleef zichtbaar na het lakken. Om dit te voorkomen wilde ik het fineer vóór het verlijmen lakken maar het materiaal is te dun om vooraf te schuren :(

Afijn, dit moet ik eigenlijk vermelden in mijn eigen topic over onze eigen boot :?

@ AatV:
Mooie werkplaats maar het zijn echt jouw persoonlijke vaardigheden en kunnen wat je allemaal doet en uit je handen laat komen, een beroeps vakman zou het niet beter kunnen !!!

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 06 Aug 2018, 23:47

ik ga er bijna van zweven van de lof alom haha. met wat plaats en wat masjientjes
werkt het wel net ff makkelijker. kwestie van sparen en internet afstruinen naar
koopjes. mijn zaagtafel met ingebouwde freesbank is ook zelf gebouwd. goede
frees gekocht en die hangt weer aan freesplaat van kreg. een verouderde
maar goede elektra bentum zaagtafel gekocht, gesloopt en van alles een nieuw
geheel gemaakt. nog ff een biesemeyer fence gemaakt voor de geleiding en je
hebt een funktionele zaag/frees tafel. kost je 500 euries en een paar vuile handen
maar dan heb je wat. ook knutsel ik wel is vaker met hout ja haha maak alles zelf
ook mijn meubels. gaan 100+ jaar mee ipv ikea spaanplaat en gelukkig heb ik
geen vrouw die elke 2 jaar nieuw moet hebben. zo hou je ook geld voor een boot
over. beetje handig zijn van nature helpt ook maar tegenwoordig kun je op
internet alles zien en leren. ondanks mijn twee rechterhandjes leer ik zo ook
dagelijks bij.

Jan fineer/echt hout is natuurlijk prachtig maar de formica is tegenwoordig niet meer
van echt hout te onderscheiden en veel praktischer in een boot. kan tegen vocht
schimmelt en rot niet en makkelijker schoon te houden. en verven en lakken hoef
je het ook niet. je bent altijd welkom voor een spoedcursus formica verwerking
ik ben er voorlopig nog wel ff mee bezig.

bedankt voor de lovende reacties mannen, altijd leuk om te horen en het houd je gaande
want een heel schip bouwen is echt wel een klussie waar je jezelf goed op verkijkt. :D

als mijn boot klaar is en iemand zit om een nieuw interieur voor de boot oid verlegen neem
gerust contact op. kost een paar centen maar dan heb je wel een kwalitatief goed geheel
precies zoals je het hebben wil.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 27 Aug 2018, 17:14

Inmiddels bezig met de bakboord kant. eerste ruwe opzet en wederom
reken je je helemaal mottig om alles pas te krijgen. :D

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 16 Sep 2018, 07:27

Komende week is de bovenzijde van de opbouw aan de beurt, ramen eruit kaal tot op het staal en verven maar weer.
helaas door niet nakomen van toezeggingen dat ik de winter/najaarsmaanden de straalloods weer mag gebruiken, mag hem een
maand gebruiken maar wanneer is niet bekent, moet ik dit dus buiten gaan doen. hopen maar dat het weer nog een beetje
gezellig meedoet. een eigen loods zou het toch wel zijn, bootje binnen gereedschap bij de hand jep dream on aat haha.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 20 Okt 2018, 05:25

Nog altijd lekker bezig met het bovenste gedeelte, gisteren de laatste roest die overigens mee viel
verwijderd en in de owatrol gezet. van nu is het de primer lagen opbouwen en aflakken. ben je dan
toch ook wel weer een weekje of twee zoet mee. de gehele bovenbouw is dan van binnen en buiten
tot op het staal blank geweest alle roest er helemaal uit gehaald behandeld met owatrol C.I.P
7 lagen primer en drie lagen afgelakt. tussendoor met de hand geschuurd om zo veel mogelijk laagdikte
te behouden.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Waterpret » 20 Okt 2018, 13:06

Zo dat ziet er goed uit wat een hoop werk gedaan zeg.
Heeft u een goed adress voor de kunstof kozijnen?
En ook voor de verf die u gebruikt heeft

Gr maik
Waterpret
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 Okt 2018, 06:58
ligplaats: Naarden
info: Ten broeke kruiser 2cil mitsubushi diesel

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 21 Okt 2018, 07:04

maik, de ramen komen van top-windows en de verf gebruik ik van epifanes
en wel de multimarineprimer en mono uretane.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 10 Nov 2018, 06:52

eindelijk staan we weer reeds een weekje in de loods. buiten was ik al begonnen met het
tot op het staal kaal maken van het bovenste gedeelte van de opbouw. vandaag gaat de laatste
laag primer erop zodat morgen met het aflakken begonnen kan worden. ik zal blij zijn als het
klaar is want na een jaar verf krabben schuren en verven begin ik het ff zat te worden en heb
ik momenten dat ik denk, hoezo leuk we kopen een boot!!! ff doorbijten dus hierna kunnen we met het
leuke werk verder, het opbouwen. komt natuurlijk nog wel een vervolg verf klussie want het dek
en de romp moeten ook nog maar das voor volgend voorjaar.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Roelof » 10 Nov 2018, 17:29

En toch toch kijk ik met een zekere mate van afgunst naar de manier zoals jij het aanpakt, rigoureus bezig met oog voor details op het technische en cosmetische vlak. Het eind resultaat zal er niet om liegen.
Als de je de boot uiteindelijk klaar hebt en jullie zitten met een koud pilsje aan dek, ergens in "the middle of nowhrere", kun je alleen maar trots zijn op al het werk wat je hebt neergezet en een oude boot in nieuwstaat hebt teruggebracht.

Je kent het gezegde: Koop een boot en werk je dood.
Als ik mijn werk hier ook in betrek zou ik kunnen zeggen:
Werk aan 3 boten en je gaat naar de kloten..... :mrgreen:

Keep up the good work !!!

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten