Oude heck kruiser aanpassen.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Roelof » 26 Sep 2017, 21:27

Hoi,

Foto's met Armaband heb ik nog niet, ik heb net afgelopen weekend het eerste deel van de vloer er tijdelijk in gelegd, nu nog gewoon op de kale stalen hoeklijnen en minimaal vastgezet om verschuiven te voorkomen. (trillingen ben ik nog niet bang voor, we liggen nog wel een jaartje op de kant :mrgreen: )

Afbeelding
frame van hoekstaal waar de vloer op / in komt te liggen

Pas als alles onder de vloer gereed is leg ik de vloer op Armaband vast, dan kan ik ook precies de positie en afmeting van de luiken in de vloer bepalen.

Betonplex heb ik gewoon bij de "doe het zelf" zaak gehaald en direct op maat laten zagen. Via internet zal iets goedkoper zijn maar het afhaalgemak is ook iets.
Ik gebruik betonplex met een antislip laag. Losse vloerbedekking verschuift minder snel en als het nodig is kun je er alles op vast lijmen.
De onderkant is gewoon glad, de kopse zaagkanten zet ik in de epoxy zodat het hele verhaal vochtbestendig is.

Mooi dat je de accu's nu kunt opladen, heb je in elk geval verlichting :idea: in de donkere maanden.
Zie ik het nu goed, ligt jouw boot droog?

Groet,
Roelof

Groet,
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Leverg » 26 Sep 2017, 21:38

Roelof schreef:Hoi,

Mooi dat je de accu's nu kunt opladen, heb je in elk geval verlichting :idea: in de donkere maanden.
Zie ik het nu goed, ligt jouw boot droog?

Groet,
Roelof

Groet,


Nee, hij ligt niet droog, maar in een plekje met netaan 20 cm ruimte. Kan je zowel vanaf links en rechts er makkelijk omheen werken :)
Begin voorjaar willen we dat die eruit gaat. Ik heb twijfels over de bodem voorin en sowieso moeten er 2 afvoeren worden gemaakt en 2 afvoeren worden dicht gelast. ( wc moet worden verplaatst).

Morgen maar eens de boel aansluiten en kijken of de zonnepanelen het doen, lampjes aansluiten en de omvormer testen met een koffie apparaat :)
Klaar voor de donkere winter :)
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Roelof » 26 Sep 2017, 22:16

:idea: :idea: :idea:
Met een USB chiller kun je de noeste werkdag op een gepaste manier af te sluiten 8-)

Afbeelding
(Grolsch, Heineken, Amstel, enz. past ook........)

Groet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Leverg » 07 Okt 2017, 11:43

Status update.
Heb inmiddels stalen platen besteld die moeten worden gesneden voor de achterkant. Aangezien de boot nogal verbouwd was en nu de achterkant slaapcabine eraf is zijn de gangborden nu nogal dun. (12 cm).
Het gele gedeelte is hopelijk komende week klaar en kan er dan in worden gelast.

Afbeelding

Aangezien het wachten op de staalplaten even op zich laat wachten ben ik aan de binnenkant begonnen. Alles eruit gesloopt in het voor gedeelte en de helft eruit gesloopt uit het stuurhut gedeelte.
De vloer was zoals verwacht aardig rot. Komende dagen ga ik er een nieuwe vloer inleggen van betonplex. De bodem van de boot is laat best wat roest zien, maar dat laat ik nu even zo aangezien de boot op dit moment nog in het water ligt. Als die in het voorjaar eruit gaat ga ik de voorbodem meten en behandelen. De achterbodem is grappig genoeg helemaal gaaf.
Met betonplex ga ik ook de staande schotten tussen de voorpunt en de stuurcabine maken. Later maak ik hier mooie panelen op voor een nette afwerking.

Voor de electra heb ik besloten om alles in railsen te laten lopen van voor naar achter in grote kabelgoten. Onder de stuurinrichting komt een centrale kast voor alle electra zodat ik daar alles netjes kan afwerken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Roelof » 08 Okt 2017, 18:33

Goed bezig, je ben idd voorlopig nog niet klaar ;)
Die verhoging op de laatste foto, is dat de voormalige slaaphut met de motor er onder?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Leverg » 09 Okt 2017, 11:27

Roelof schreef:Goed bezig, je ben idd voorlopig nog niet klaar ;)
Die verhoging op de laatste foto, is dat de voormalige slaaphut met de motor er onder?

Groet,
Roelof


Nou... dat weet ik dus niet zeker. Voor zover mij bekend werd er vroeger (15 jaar geleden) nog in geslapen, daarna is die gebruikt als pendel bootje af en toe.
Voor zover mij bekend is die een keer of 4 grondig verbouwd. Eerst open kajuit bij oplevering, daarna met slaapkajuit achterop, daarna punt verhoogd ivm ruimtegebrek, daarna gedeeltelijk achter slaapkajuit er af.

Al met al een hele leuke klus. Heb inmiddels mooie panelen besteld voor de electra en inmiddels liggen de eerste betonplex platen erin. ( moet nog wel armaband eronder plakken).
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-24V-Wate ... Wz&vxp=mtr
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor De Waalschokker » 09 Okt 2017, 12:57

Donkerg schreef:Met betonplex ga ik ook de staande schotten tussen de voorpunt en de stuurcabine maken. Later maak ik hier mooie panelen op voor een nette afwerking.



Hallo Donkerg, serieus project waar je aan begonnen bent, toch één vraag waarom plaats je geen multiplex panelen.
Betonplex is loodzwaar en heeft binnen om schotten te maken weinig tot geen toegevoerde waarde.
Ik heb op mijn schip voor compartimentering (schotten dus)18mm multiplex gebruikt de "betere" (iets duurder maar dat betaald zich in de lange termijn terug).
Betonplex is uitstekend voor natte ruimtes die je wil maken maar verder... ik zou het echt niet weten.
De kopse kanten (die de romp volgen) smeer je in met houtlijm tegen vocht indringing, ik doe het met deze houtlijm Afbeelding heb in de loop der jaren dat ik werk op men schip al een tiental flacons (de grote van 750gr) opgebruikt.
In de beginnen de witte (klassieke houtlijm) gebruikt maar deze is echt zeer goed en gelijmd is het een onverbrekelijk geheel.
Euh ik verzorg niet de publiciteit van Bison hoor ik spreek alleen als ervaringsdeskundige ;)
Succes in ieder geval met je verbouwing.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor Leverg » 09 Okt 2017, 14:12


Hallo Donkerg, serieus project waar je aan begonnen bent, toch één vraag waarom plaats je geen multiplex panelen.
Betonplex is loodzwaar en heeft binnen om schotten te maken weinig tot geen toegevoerde waarde.
Ik heb op mijn schip voor compartimentering (schotten dus)18mm multiplex gebruikt de "betere" (iets duurder maar dat betaald zich in de lange termijn terug).
Betonplex is uitstekend voor natte ruimtes die je wil maken maar verder... ik zou het echt niet weten.
De kopse kanten (die de romp volgen) smeer je in met houtlijm tegen vocht indringing, ik doe het met deze houtlijm heb in de loop der jaren dat ik werk op men schip al een tiental flacons (de grote van 750gr) opgebruikt.
In de beginnen de witte (klassieke houtlijm) gebruikt maar deze is echt zeer goed en gelijmd is het een onverbrekelijk geheel.
Euh ik verzorg niet de publiciteit van Bison hoor ik spreek alleen als ervaringsdeskundige ;)
Succes in ieder geval met je verbouwing.


Bedankt voor de info, heb inderdaad ook al zitten twijfelen over betonplex vs multiplex. Multiplex is inderdaad lichter en goedkoper dan betonplex.
Zal inderdaad multiplex gaan aanschaffen voor de staande schotten.
Ik heb nu de kopse kanten van liggende betonplex delen dik ingesmeerd met hout primer. Was op zoek naar Bison hout sealer, maar volgens de Gamma in Aalsmeer hebben ze dat niet. ( en wou wel doorgaan met het project, dus heb ze maar ingesmeerd met hout primer).
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor De Waalschokker » 09 Okt 2017, 18:40

Donkerg schreef:
Ik heb nu de kopse kanten van liggende betonplex delen dik ingesmeerd met hout primer. Was op zoek naar Bison hout sealer, maar volgens de Gamma in Aalsmeer hebben ze dat niet. ( en wou wel doorgaan met het project, dus heb ze maar ingesmeerd met hout primer).


Bij liggende platen is er minder risico op vocht indringing toch zeker als er tussen de (koude) stalen delen een kleine ruimte is (die opgevuld wordt met isolatie, dun streepje PUR is daar uitstekend voor).
Staande schotten is het belangrijk dat je die goed dichtmaakt met lijm of ander dichtingsproduct, ik weet niet of houtprimer voldoende is want is in feite gewoon verf.
Je kan het ook goedkoper doen, neem de bekende witte houtlijm verdun die met water dan opsmeren en laten opdrogen.
Ik ben nog van de oude slag en doe liever teveel dan te weinig, zelfde systeem voor betimmering dat is schroeven én lijmen, daarom dat ik die Bison kan aanprijzen want in één geval (het prille begin) een wand moeten wegnemen betekende uiteindelijk slopen :(
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Oude heck kruiser aanpassen.

Berichtdoor varg » 09 Okt 2017, 19:32

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten