Project: Mazzel

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project: Mazzel

Berichtdoor Fabian » 30 Aug 2017, 22:17

Langzaam gaan we naar het einde van het seizoen, wij hebben pas geleden de Mazzel gekocht en nog een paar mooie dagen mee mee mogen maken op het water, in Oktober gaat hij op de kant tot het voorjaar hopen we :oops:
Als hij op kant ligt willen we het volgende doen:

- Onderwater schip moet opnieuw in de verf.
- Bovenwater schip moet in de verf.
- Wat las werkzaamheden aan bovenschip (gangboord).
- Modernisering kajuit en kuip.
- Vernieuwen van de 12v en 220v installatie.
- Onverziene werkzaamheden.

Al met al genoeg te doen en we gaan zien hoever we komen.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor Roelof » 30 Aug 2017, 23:08

Genoeg te doen dus deze winter. Zo wordt "het stille seizoen" een drukke periode....
Ik hoop voor jullie dat de laatste regel van de "To Do" lijst beperkt blijft ;)

Suc6, ik ga het volgen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor Fabian » 31 Aug 2017, 23:01

Ok ben begonnen met iets wat op schema moet gaan lijken, ben begonnen bij de eindgebruikers die zover ik kan beoordelen onderdeel maken van de installatie.
Ik heb een poging gedaan om de draad diktes erbij te zetten incl. de benodigde Ampere. dit is een idee input is zeker welkom maar hou het een beetje begrijpbaar, ik ben een beginner en ben in de leer op het moment over dit specifieke topic.

PDF download: https://document.li/KDX6

http://i65.tinypic.com/2h6do2g.png

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor ErikH » 03 Sep 2017, 21:32

Vind je het nodig om elke verbruiker een eigen zekering te geven?

Voedingskabel naar de zekeringkastjes lijkt me erg overdreven dik, die dikke draad krijg je niet eens aangesloten.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor gewoonmich » 04 Sep 2017, 07:12

Je draaddiktes zijn wat overdreven in de meeste gevallen. Maar alles afhankelijk van de afstand die overbrugt moet worden.

Zie dat je ook een omvormer aan wilt sluiten. Hier gebruik je 25mm2 voor. Maar waar is dat op gebaseerd? Hoeveel vermogen trekt deze omvormer en wat is de afstand?

Ik heb ooit op het www-net een mooi excel programmaatje gevonden. Deze rekent perfect de draad diktes uit die je nodig hebt. Kan hem alleen nu niet vinden. Misschien dat iemand anders hier op het forum je daar aan kan helpen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor Fabian » 04 Sep 2017, 20:02

Ja heb een beetje lopen klooien met afstand en draaddikte, opgegeven waardes waren van een rekenprogrammatje op het net na invullen lengte en Amperes.
Daarnaast heb ik de lengtes wat "ruimer" genomen als eerste uitgangspunt.
de omvormer is afhankelijk van het vermogen en dat is nog niet bepaald.. Ik wil wat dingen samenvoegen aangezien het wel een grote lijst gaat worden zo.. aangezien er geen dieptemeter opstaat en ik waarschijnlijk nog wel wat mis.. maar opzich is het goed om eerst op te splitsen voordat je weer gaat samenvoegen eventueel.

bedankt voor je input..
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor Amersfow » 04 Sep 2017, 20:51

Je hebt het toplicht en ankerlicht omgedraaid. Ankerlicht is rondstralend. Ik zou nav lichten met 1 schakelaar doen (BB,SB, Hek en toplicht). Als je gewone gloeilampen gebruikt een relais gebruiken om te schakelen. Waarom wil je USB connectors schakelbaar maken? Op de bilgepomp zou je eigenlijk nog een EXTRA nivoschakelaar kunnen zetten. Dat je hem met de hand kunt schakelen EN dat hij gaat draaien als er onverhoopt water in de boot komt.
De hoorn zal met een relais moeten.
Waarom wil je de radio schakelbaar maken?
Ik mis de hoofdschakelaar.
Waarom heb je een motorventilator? Ik begrijp het nut bij een diesel niet zo.


Als ik de hoofdschakelaar aanzet wil ik dat USB, Radio e.d. aan gaat. Als de motor draait wil ik de instrument verlichting aan. Geen aparte schakelaar nodig.

Ha, ik ga het voor mijn eigen boot zo doen:

Schakelaars:
- hoofdschakelaar
- ruitenwisser
- ruitenwisser drukknop (1x drukken dan maakt de rw 1 baan)
- NAV lichten (via relais)
- Ankerlicht
- Bilgepomp (met extra "kortsluit" nivoschakelaar)
- roerstandaanwijzer binnen/buiten
- drukknop hoorn (relais)
- dekwaspomp (relais)
- toilet (relais)
- drinkwaterpomp (relais)
- omvormer (relais)

De relais plaats ik heel dicht bij de accu; zodat de lengte naar de verbruikers zo kort mogelijk kan zijn (hoeven niet helemaal naar het paneel).
De zonnepanelen zitten voor de hoofdschakelaar; die blijven dus laden bij hoofdschakelaar uit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor gewoonmich » 04 Sep 2017, 21:19

Ik zou zo min mogelijk relais gebruiken. Gebruik gewoon schakelaars die 20 of 30Amp kunnen schakelen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Project: Mazzel

Berichtdoor Fabian » 04 Sep 2017, 21:49

Amersfow schreef:Je hebt het toplicht en ankerlicht omgedraaid. Ankerlicht is rondstralend. Ik zou nav lichten met 1 schakelaar doen (BB,SB, Hek en toplicht). Als je gewone gloeilampen gebruikt een relais gebruiken om te schakelen. Waarom wil je USB connectors schakelbaar maken? Op de bilgepomp zou je eigenlijk nog een EXTRA nivoschakelaar kunnen zetten. Dat je hem met de hand kunt schakelen EN dat hij gaat draaien als er onverhoopt water in de boot komt.
De hoorn zal met een relais moeten.
Waarom wil je de radio schakelbaar maken?
Ik mis de hoofdschakelaar.
Waarom heb je een motorventilator? Ik begrijp het nut bij een diesel niet zo.


Als ik de hoofdschakelaar aanzet wil ik dat USB, Radio e.d. aan gaat. Als de motor draait wil ik de instrument verlichting aan. Geen aparte schakelaar nodig..


Dat alles schakelbaar is eigenlijk omdat het nu ook zo is eigenlijk en best makkelijk is.. ook de radio.
De hoofdschakelaar etc komt in een ander schema.. wou hier mee beginnen en maakt het makkelijker om aan te passen :)
De motorventilator zit/zat al in de boot dus iemand had daar een goede reden voor, daarnaast zie ik de ventilator in meerdere schema's terug komen..
Ga van de week weer even stoeien met het schema (combineren) en me wat verder verdiepen in schakelmateriaal en draaddiktes :)
Gebruikers-avatar
Fabian
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 26 Jul 2017, 20:00
Woonplaats: Rijswijk
ligplaats: Jachthaven Rotterdam
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten