Project renovatie Shetland 535 '68
Geplaatst: 21 Aug 2017, 03:09
In navolging van mijn peiling, project of schroot, heb ik besloten om er toch aan te beginnen. Veel opzoekwerk is er aan vooraf gegaan, maar de doorslag was een handigaard die een Shetland 535 reeds volledig renoveerde. Na zijn bezoek ter plaatse "Nou, wat is het probleem?" wat het resumé was van zijn expertise, en toen hakte ik de knoop door.
Voor wie wil aanpikken: viewtopic.php?f=18&t=3420
Zo heb ik hem gevonden
Mezelf voorgenomen de boot vaarbaar te maken en binnen m'n budget van 1000€ te blijven, motorrevisie incl. Voorlopige setup dus met Yamaha 9.9pk, huidige main spiegel is stevig genoeg. Komt er een grotere motor binnen enkele jaren, verbouw ik de achterkant volledig incl nieuwe spiegel.
Begonnen met de volledige boot af te spuiten, binnen en buitenkant. Al het rotte hout weg en zoveel mogelijk afpellende verf verwijderen.
In de vloer de gaten groter gemaakt voor volledig te laten uitdrogen. Hierna ga ik de spanten doorboren en voorzien van een goot, zodat het water naar de achterkant loopt ipv in elk compartiment te (kunnen) blijven staan. Daar voorzie ik een bilgepomp in het achterste compartiment.
De opengewerkte vloer wordt daarna gebruikt als draagvlak voor de nieuwe vloer, die met bouten bevestigd zal worden, zodat deze indien nodig later kan open gemaakt worden. Afkitten of werken met dichtingsrubbers, dat bekijk ik nog.
Op de originele spiegel is een rack geplaatst om de buitenboordmotor op te monteren. Het hout hiervan was weggerot, alles verwijdert en een nieuwe spiegel is in de maak 2x18mm Multiplex WBP 24u verlijmd met voldoende druk.
Ik heb de boot meer open gewerkt om een beter zicht te krijgen op de structuur en materialen. De achterkant ziet er nu zo uit:
Om de sterkte van de atypische motorbevestiging te testen heb ik een mechanische stresstest uitgevoerd: 75cm profiel er op gevezen en met mijn 75kg er aan gaan bengelen.
Spiegel geeft geen krimp. Uitgerekend moet dit overeenkomen met 100kg thv het einde van 1 beugel. In dit opzicht kan ik bij deze montage ook zwaardere motoren later monteren zonder schrik te moeten hebben. De setback is een houten structuur met vele lagen poly bekleed, wat helpt met de sterkte.
Het lege ruimte boven de grote spiegel en balk ga ik opvullen met triplex en lamineren, daarna egaal schuren en coaten.
Dit is de structuur van de spiegel getekend. Ik zal een nieuwe spiegel maken die op de beide beugels gemonteerd wordt én ingelamineerd wordt met de achterkant.
Oude beugel is verwijderd (waarom die er was = ?)
Gaten worden eveneens dichtgemaakt.
Verder alle banken voorzien van nieuwe beplating bovenaan, en scharnieren voor gemakkelijk in de ruimtes zaken op te bergen.
Voor wie wil aanpikken: viewtopic.php?f=18&t=3420
Zo heb ik hem gevonden
Mezelf voorgenomen de boot vaarbaar te maken en binnen m'n budget van 1000€ te blijven, motorrevisie incl. Voorlopige setup dus met Yamaha 9.9pk, huidige main spiegel is stevig genoeg. Komt er een grotere motor binnen enkele jaren, verbouw ik de achterkant volledig incl nieuwe spiegel.
Begonnen met de volledige boot af te spuiten, binnen en buitenkant. Al het rotte hout weg en zoveel mogelijk afpellende verf verwijderen.
In de vloer de gaten groter gemaakt voor volledig te laten uitdrogen. Hierna ga ik de spanten doorboren en voorzien van een goot, zodat het water naar de achterkant loopt ipv in elk compartiment te (kunnen) blijven staan. Daar voorzie ik een bilgepomp in het achterste compartiment.
De opengewerkte vloer wordt daarna gebruikt als draagvlak voor de nieuwe vloer, die met bouten bevestigd zal worden, zodat deze indien nodig later kan open gemaakt worden. Afkitten of werken met dichtingsrubbers, dat bekijk ik nog.
Op de originele spiegel is een rack geplaatst om de buitenboordmotor op te monteren. Het hout hiervan was weggerot, alles verwijdert en een nieuwe spiegel is in de maak 2x18mm Multiplex WBP 24u verlijmd met voldoende druk.
Ik heb de boot meer open gewerkt om een beter zicht te krijgen op de structuur en materialen. De achterkant ziet er nu zo uit:
Om de sterkte van de atypische motorbevestiging te testen heb ik een mechanische stresstest uitgevoerd: 75cm profiel er op gevezen en met mijn 75kg er aan gaan bengelen.
Spiegel geeft geen krimp. Uitgerekend moet dit overeenkomen met 100kg thv het einde van 1 beugel. In dit opzicht kan ik bij deze montage ook zwaardere motoren later monteren zonder schrik te moeten hebben. De setback is een houten structuur met vele lagen poly bekleed, wat helpt met de sterkte.
Het lege ruimte boven de grote spiegel en balk ga ik opvullen met triplex en lamineren, daarna egaal schuren en coaten.
Dit is de structuur van de spiegel getekend. Ik zal een nieuwe spiegel maken die op de beide beugels gemonteerd wordt én ingelamineerd wordt met de achterkant.
Oude beugel is verwijderd (waarom die er was = ?)
Gaten worden eveneens dichtgemaakt.
Verder alle banken voorzien van nieuwe beplating bovenaan, en scharnieren voor gemakkelijk in de ruimtes zaken op te bergen.