Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor GeoPlay » 21 Jul 2017, 16:35

In het kader van hard werken en maximaal genieten, hadden 2 vrienden en ik het er onder het genot van een biertje al eens over gehad dat het erg leuk was een klein bootje te kopen om zo na het werk en in het weekend lekker rustig wat rond te kunnen pruttelen over het water rondom 's-Hertogenbosch, waar we alle drie wonen. Een week of 3 geleden werd de kroegenpraat nu eindelijk werkelijkheid en kochten we een opknappertje via Marktplaats en we zijn meteen begonnen met klussen.

Het werd deze polyester Vega van 370*130 (l*h), met een 5pk Yamaha 5B buitenboordmotor. Waarschijnlijk komen zowel het bootje als de motor uit ca. 1980.
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels hebben we heel de boot schoongemaakt, enkele plekjes gepolyesterd, geplamuurd en geschuurd. We kwamen erachter dat hij origineel ooit wit met turquoise was, daarna met groen en uiteindelijk met blauw.
Afbeelding

Afbeelding

Om het helemaal af te maken hebben wij ervoor gekozen om hem wit met het blauw/grijs 206 van Epifanes te maken. Dit is hoe hij er nu bij staat. De binnenkant is gegrond, staat in de eerste laklaag en het blauwe is na het gronden 2x gelakt. Ook zit op het bevestigingspunt van de motor een RVS profiel, wat we hebben laten maken en het water-afvoer-gat is voorzien van een buisje en afgekit met rubberkit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast het aflakken gaan we nog nieuwe bankjes maken op rvs dragers (helaas is hij te smal voor een rondzit), er moet een stukje profiel achter vernieuwd worden, de railing wordt schoongemaakt en terug geplaatst en mijn moeder gaat kussens maken van tentenstof en schuim wat we voor valondergronden gebruiken (0,01% wateropname). De lagers van de de traileras moeten worden vervangen en de motor moet worden nagekeken en schoongemaakt. Hij lekt een klein beetje brandstof, dus we moeten nog even kijken waar dat hem in zit.

We gaan dit weekend weer verder met het lakken en wat kleine acties. Voor degene die het leuk vinden om te zien houden we jullie op de hoogte. Mocht je tips hebben dan horen we het graag!
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor Marie Christina » 21 Jul 2017, 19:05

Daar kan je met trots mee rond gaan varen!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor GeoPlay » 26 Jul 2017, 13:49

Dank je @Marie Christina! We zijn tot dusver ook blij met ons kleine bootje :D

Ik zal later de voortgang weer plaatsen.
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor GeoPlay » 27 Jul 2017, 14:38

Afgelopen weekend is de antifouling erop gegaan en hebben we de motor deels gedemonteerd om te kijken waarom hij lekte.

Afbeelding

Afbeelding

Het rubbertje in het benzinekraantje bleek versleten en vastgeplakt in het kraantje, dus deze hebben we eruit gepeutert en een nieuwe erin. Na montage zat de cilinder helemaal vol brandstof. Na het leegdraaien van de cilinder en droogmaken van de bogie startte hij gelukkig weer. Nu even kijken/hopen dat hij daarna geen brandstof meer lekt. Als hij helemaal goed is, kijken we in de winter mogelijk of we hem wat mooier/netter kunnen maken (het oog wil tenslotte ook wat). Weet iemand of de kappen nieuw te bestellen zijn, of dat deze 2e-hands nog goed aan te komen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

De volgende keer kan hij omgedraaid worden en dan kunnen we de railing monteren en bankjes maken.
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2017, 15:07

Kappen zijn ontzettend moeilijk aan te komen.
Ik heb de mijne opgeknapt door op hoge resolutie een foto van het oude logo te maken, deze te retoucheren en af te laten drukken op een sticker. (Kan bij diverse printshops en internetshops)

De motor zelf is prima op te knappen door te ontvetten, schuren (hoeft niet eens tot op het metaal) en dan spray painten.
Ik heb daar Motip voor gebruikt.
Vooral omdat dat prima primer is, en mooie lak met een zeer ruime kleurkeuze.
(Automaterialenzaak) .
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor GeoPlay » 27 Jul 2017, 21:19

Dank je @Marie Christina, ik zal het onthouden! Dat van het logo is een goede tip, dat moet me wel lukken en als hij goed loopt is dat een mooi klusje voor de winter. Eerst even kijken of hij niet meer lekt. Op wat voor bootje heb jij hem zelf zitten en heb je misschien foto's?
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2017, 21:52

Hij hangt achter mijn rubber bijboot.
Foto's van het opknappen heb ik niet.
Ik ben niet zo fotoïg.
Ik vergeet het gewoon altijd.
Foto's van het resultaat kan ik wel maken en dan hier plaatsen.
Al is het mooie er alweer af omdat het alweer een paar jaar geleden is dat ik dat gedaan heb.
Maar dan heb je wel een idee.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor GeoPlay » 27 Jul 2017, 22:51

Ah, als we later groot zijn kunnen we daar misschien ook eens naar kijken ;) Voor nu is dit ons hoofdbootje.
Speciaal foto's maken hoeft niet hoor, maar bedankt voor het aanbod.
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor GeoPlay » 02 Aug 2017, 13:39

We hebben weer wat geklust en het bootje is nu bijna klaar. Alleen de naamstickers hoeven nog maar op het bootje, maar die zijn nog niet binnen.

Nu het bootje weer op de trailer staat, konden we de bodem er terug in leggen en mijn vader heeft rvs plaatjes maakt om de steunen voor de bankjes te beschermen. Dit is toch wat sterker dan gewoon polyester.

Afbeelding

Verder heeft mijn moeder van oud tentenstof wat we bij een tentenmaker hebben gehaald de kussen bekleed.

Afbeelding

Ook de railing ed. zijn gemonteerd en de fenders hangen er met de clibs aan om deze al op hoogte te stellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor lekte nogsteeds op het brandstofkraantje. Gezien er voor deze motor bijna geen onderdelen meer te krijgen, waren we genoodzaakt zelf wat te prutsen. Nu hebben we van een dun pakkingmateriaal een extra pakking gemaakt voor in het kraantje die tegen het rubbertje aan komt. Gelukkig is het probleem nu opgelost.

Zodra hij in het water ligt gaan we de trailer opknappen en verder willen we nog een frame maken om de afdekhoef overheen te spannen. De afdekhoes moet iets vermaakt worden en worden klemmetjes aan de afdekhoes gemaakt zodat deze op de railing aan de binnenzijde van de hoes kan worden bevestigd. Dit gebeurt alleen na de vakantie.
GeoPlay
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 Jul 2017, 15:55
ligplaats: 's-Hertogenbosch / Bakel
info:

Re: Polyester Vega 370 met Yamaha 5B buitenboordmotor

Berichtdoor De Waalschokker » 02 Aug 2017, 14:35

GeoPlay schreef:


Afbeelding



Die is echt helemaal mooi geworden, proficiat.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten