Project of schroot?
Geplaatst: 15 Jul 2017, 23:58
Dit is em: staat al jaren in de hof, zonder dekzeil! Ik heb er een kruiwagen bladeren uitgehaald en liters water, minstens 150 liter stond er in. De neus stond goed de lucht in, wielen verzakt.
De plaat waar de buitenboortmotor op gemonteerd staat was half rot en kon het gewicht niet meer dragen. Dit is blijkbaar een deel van de achtersteven, maar zit dit tot op de bodem? Of wordt die dan bekleed met polyester of hoe doen ze dat meestal? Moet ik die achtersteven er volledig afslijpen voor te kunnen herstellen?
Na verwijderen water viel me op dat de gelcoat afbladert, vooral de natte stukken zien er zoals hieronder uit. Ik heb me ingelezen, maar denk niet dat het osmose is. Gewoon verduurt. Volledig afspuiten met hogedrukreiniger, opschuren en vernieuwen en dat moet wel ok zijn lijkt me, juist??
Droge stukken zoals hier in plafond hebben ook afpellende coating
Nu komt het stuk waar ik me zorgen in maak.
Ik heb alle water uit elke ruimtes (3 bergruimtes onder zitbanken L+ R en achter / dekvloer / binnenin kajuit). die je hierboven ziet leeg geschept, maar er kwam gelijk water uit barstjes uit de wand bij bvb de onderste bak.
Toen ik de boot terug horizontaal positioneerde hoorde ik water vloeien precies, maar alle bereikbare ruimtes waren leeg geschept. Visueel zag ik niks van water meer.
Als ik op en neer sprong op de dekvloer hoorde ik water onder m'n voeten, het leek alsof er water vast zat.
De vloer voelde stevig aan, maar ik voelde wel dat er water zat tussen de vloer en wat er onder zat.
Als het water er via het rotte hout is ingesijpelt kan het er niet weg. Als ik houten spanten en liggers heb moet dat vocht weg, en plaatsen aangepakt worden. Bij polyester boten met sandwich constructie kan het zijn dat het water daar in verzeilt geraakt (so i’ve read)
Tot slot, dit is de onderkant. Door het gewicht van het verzamelde water is de achterkant serieus gaan hangen, en een stukje bout heeft dit doorboort. Kan ik daar iets uit afleiden? Dit krijg ik wel gedicht he?
De kielbalk ziet er droog uit, maar heeft ook een extra laagje nodig.
Kan deze door vocht van binnenuit aangetast zijn?
De motor lag verkeerd (met de schroef hoger dan de motor), en de afschermkap heeft water vastgehouden, halve motor onder water (met bougies er uit!)
Na een avond werk, en wat inspectie denk ik wel er nog iets van te kunnen maken. Ik heb een camera inspectie gedaan, en ga hem waarschijnlijk moeten reviseren. Maar daar trek ik mijn plan wel mee na een flink weekje werken heb ik die up and running (als electronica niet opgevreten is)
Momenteel weet ik de constructeur niet, en dus ook niets extra wat construtie betreft.
Wat ik graag wil weten:
-Weet iemand wat voor boot dit is?
-Is dit een hopeloos geval of valt het te redden (met beperkte financiele middelen, meer dan 2000€ wil ik er niet insteken)
-Ik ga prb achterhalen wat het merk is en type, om zo de constructeur te contacteren.
-Kan iemand me al andere zaken aanraden om uit te voeren?
-Gat boren onderaan om water te laten weglopen, en zo leeg te laten lopen?
-Moet ik die vloer sowieso openslijpen om te kijken wat er zit?
-Wordt houtskelet in zo’n boot niet nog eens met polyester belegd, zodat je een binnen en buitenkant hebt, rond het skelet? If not, dan zijn de ribben en een stuk vd kiel er aan zeker?
-Hebben de meeste boten geen zelfhozend vermogen? Ik vind niks dat daar op wijst.
-De boot stond meestal met de neus in de lucht, kan het zijn dat enkel de achtersteven een prb vormt?
Sorry voor het lang verhaal!
De plaat waar de buitenboortmotor op gemonteerd staat was half rot en kon het gewicht niet meer dragen. Dit is blijkbaar een deel van de achtersteven, maar zit dit tot op de bodem? Of wordt die dan bekleed met polyester of hoe doen ze dat meestal? Moet ik die achtersteven er volledig afslijpen voor te kunnen herstellen?
Na verwijderen water viel me op dat de gelcoat afbladert, vooral de natte stukken zien er zoals hieronder uit. Ik heb me ingelezen, maar denk niet dat het osmose is. Gewoon verduurt. Volledig afspuiten met hogedrukreiniger, opschuren en vernieuwen en dat moet wel ok zijn lijkt me, juist??
Droge stukken zoals hier in plafond hebben ook afpellende coating
Nu komt het stuk waar ik me zorgen in maak.
Ik heb alle water uit elke ruimtes (3 bergruimtes onder zitbanken L+ R en achter / dekvloer / binnenin kajuit). die je hierboven ziet leeg geschept, maar er kwam gelijk water uit barstjes uit de wand bij bvb de onderste bak.
Toen ik de boot terug horizontaal positioneerde hoorde ik water vloeien precies, maar alle bereikbare ruimtes waren leeg geschept. Visueel zag ik niks van water meer.
Als ik op en neer sprong op de dekvloer hoorde ik water onder m'n voeten, het leek alsof er water vast zat.
De vloer voelde stevig aan, maar ik voelde wel dat er water zat tussen de vloer en wat er onder zat.
Als het water er via het rotte hout is ingesijpelt kan het er niet weg. Als ik houten spanten en liggers heb moet dat vocht weg, en plaatsen aangepakt worden. Bij polyester boten met sandwich constructie kan het zijn dat het water daar in verzeilt geraakt (so i’ve read)
Tot slot, dit is de onderkant. Door het gewicht van het verzamelde water is de achterkant serieus gaan hangen, en een stukje bout heeft dit doorboort. Kan ik daar iets uit afleiden? Dit krijg ik wel gedicht he?
De kielbalk ziet er droog uit, maar heeft ook een extra laagje nodig.
Kan deze door vocht van binnenuit aangetast zijn?
De motor lag verkeerd (met de schroef hoger dan de motor), en de afschermkap heeft water vastgehouden, halve motor onder water (met bougies er uit!)
Na een avond werk, en wat inspectie denk ik wel er nog iets van te kunnen maken. Ik heb een camera inspectie gedaan, en ga hem waarschijnlijk moeten reviseren. Maar daar trek ik mijn plan wel mee na een flink weekje werken heb ik die up and running (als electronica niet opgevreten is)
Momenteel weet ik de constructeur niet, en dus ook niets extra wat construtie betreft.
Wat ik graag wil weten:
-Weet iemand wat voor boot dit is?
-Is dit een hopeloos geval of valt het te redden (met beperkte financiele middelen, meer dan 2000€ wil ik er niet insteken)
-Ik ga prb achterhalen wat het merk is en type, om zo de constructeur te contacteren.
-Kan iemand me al andere zaken aanraden om uit te voeren?
-Gat boren onderaan om water te laten weglopen, en zo leeg te laten lopen?
-Moet ik die vloer sowieso openslijpen om te kijken wat er zit?
-Wordt houtskelet in zo’n boot niet nog eens met polyester belegd, zodat je een binnen en buitenkant hebt, rond het skelet? If not, dan zijn de ribben en een stuk vd kiel er aan zeker?
-Hebben de meeste boten geen zelfhozend vermogen? Ik vind niks dat daar op wijst.
-De boot stond meestal met de neus in de lucht, kan het zijn dat enkel de achtersteven een prb vormt?
Sorry voor het lang verhaal!