Pagina 4 van 24

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2017, 07:11
door peter jansen
Lijkt mij een goed plan!

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2017, 07:27
door Amersfow
Ik zou mijn effort aan andere dingen besteden.

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2017, 11:27
door kajoe
ik weet niet of het er beter op word .de bestuurbaarheid kan er wel eens goed onder lijden ,vraag het meer eens goed naar bij een echte boten bouwer .
sommigen zetten er wel een soort loefbijter voor op de kop maar deze gaat niet onder het hele schip door., zoiets als vroeger de tjalken hadden .
ook nog echte botenbouwers op het forum en deze kunnen beslist betere raad geven .

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2017, 21:49
door varg
A- stuurt hij zo slecht? Aan het model is niet veel mis. Ik zie geen reden voor een zo ingrijpende maatregel. De bespreking van het schip (1966) door de ANWB zegt:"de Swin Patio is prettig en makkelijk te varen"
B- zorg je voor een voldoende dikke plaat die ook goed opgevangen wordt bij de overgang naar de romp. Wordt de romp ter plekke nog gedubbeld?
C- pas na een seizoen varen ken je de eigenaardigheden van een schip voldoende om over te gaan tot grote aanpassingen is mijn ervaring, maar misschien leer ik langzaam ;)
succes met je project en hou ons (vaak) op de hoogte.

groet Arnold

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 08:57
door Roelof
Bedankt voor de reacties, het geeft weer genoeg stof om goed over na te denken....
Voorzichtigheid is geboden want iedere aanpassing is natuurlijk niet een verbetering en het zou zonde zijn om nu veel werk te verzetten om er achteraf te ontdekken dat het voor niks is geweest of zelfs weer verwijdert moet worden.

Inmiddels heb ik ook foto's van het onderwaterschip van een andere Swin Patio eigenaar ontvangen.
Er zijn duidelijke verschillen waaruit blijkt dat onze boot rond het schroefraam aanzienlijk gewijzigd is, dit is ook terug te vinden op afbeeldingen op de site: Swin boten.
Op foto's die op "het net" staan, zie je ook dat een aantal Swins de kiel verlengt hebben maar op een andere manier dan ik het in gedachten had.

Ik heb zojuist met een roeren fabrikant een afspraak gemaakt, één van de ontwerpers is een oud collega van me :ugeek:, dus dat praat erg gemakkelijk :D
Nav foto's welke ik gestuurd heb wil hij het onderwaterschip en roer bekijken zodat hij gefundeerd een advies kan geven.

Dit verhaal wordt zeker vervolgt.

Groet,
Roelof

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 09:10
door varg
Ben benieuwd. ik heb bij mijn schip veel effect gehad van een roer-aanpassing (groter en minder balansdeel). De swin stuurt natuurlijk vreemd in het begin door de roerstand zo voorop. Zit er nog steeds een mono-kabel besturing in zoals de advertenties destijds beschreven?
gr
Arnold

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 12:18
door Roelof
@ Anton
Sturen vanaf het voorschip is idd even wennen. Vooruit zie je weinig wat de boot doet maar achter je rug gebeurd er veel.
Ik ken het artikel in de ANWB kampioen waar je op doelt echter in een ander artikel uit 1966 staat volgende:

citaat:
Het sturen
De stuurstand van de Patio bevindt zich voor de midscheeps, een plaats die in het algemeen vele bezwaren met zich meebrengt. In de eerste plaats wordt het koers houden moeilijker.
Door het korte voorschip ziet men te laat wanneer een koerscorrectie noodzakelijk is. Bij het manoeuvreren moet goed opgelet worden opdat niet te laat tegenroer gegeven wordt; men is gauw geneigd de aandacht té veel te bepalen bij hetgeen zich vooruit afspeelt. Vergeten wordt dan dat het grootste gedeelte van de boot achter onze rug menige steiger of gemeerd liggend schip kan belagen als we vergeten tijdig te stutten zodat het achterschip teveel doorzwaait. Bij de Patio vallen deze bezwaren nogal mee. Het schip reageert zeer snel op de roerbeweging en de éénkabel-overrbrenging stuurt zeer licht.
Een oplettende stuurman heeft geen moeite met het koershouden. De boot reageert, niet op de golven maar is wel duidelijk loefgierig; constant moet bijgestuurd worden. De bezwaren die bij het manoeuvreren naar voren komen worden gedeeltelijk opgeheven door het feit dat zonder moeite vanaf de stuurstand de beide hoeken van de spiegel zichtbaar zijn.
einde citaat

Bij ons zwabbert de boot gewoon.
Natuurlijk hebben wij de boot nog niet lang en hebben er in totaal nog maar zo'n 40 uur mee gevaren, voornamelijk met goed / rustig weer.
Al ik het stuurwiel vastzet op midscheeps (fysiek gecontroleerd op de roerkoning) begint de boot zelf koers te wijzigen, zowel naar SB als naar BB.
Dit in diverse koersen tov de wind in open water.
Het gevolg is dat je nooit een rechte koers vaart en continu aan het corrigeren bent.

De besturing is dmv een hydraulische cilinder, dus niet meer origineel.
Wel heb ik de cilinder inmiddels getest op inwendige lekkage wat ik aanvankelijk vermoede maar hier is ook geen aanleiding voor de koerst- onvastheid te vinden.
Het stuurwerk is volledig verbonden met slangen, door de layout van de boot zijn deze in vergelijking met reguliere boten dus wat langer.
Ik kan mij niet voorstellen dat hier een oorzaak voor de slechte koersstabiliteit vandaan komt.

Groet,
Roelof

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 15:50
door Roelof
Net terug met van de boot, samen met de ontwerper van een roeren fabrikant.
ook de foto's van de collega Swin eigenaar en afbeeldingen op het net besproken.

Volgende opmerkingen heeft hij gemaakt:
Koersvastheid
- De V-vorm van de boeg en het relatief vlakke achterschip maakt dat de kont gevoeliger wordt voor stroming en wind. Omdat de kont ver achter de stuurstand is, valt een koersafwijking niet direct op. (dit wordt in eerder genoemde ANWB citaat ook min of meer vermeld, daar wordt gezegd dat de boot loefgierig is).
- De wijzigingen aan het schroefraam bij onze boot tov origineel verergeren het verleieren van het achterschip (zie foto's)
- Een kiel verlenging kan zeker helpen maar niet zo rigoureus als ik in gedachten had.
- De verlenging van het achterschip loopt onderwater omhoog, zowel in langsscheepse als dwarsscheepse richting; dit help niet mee voor de koersvastheid.
Roer
- Het huidige roer heeft de vorm van een uitgerekt "Wiebertje", de knik zit ter hoogte van de roerkoning.
Deze form heeft een zeer slecht effect op de werking van het roer. De knik kan wervelingen in het water rond het roer veroorzaken.
Een vlakke plaat als roer zou zelfs beter zijn.
- Het hoekprofiel maakt dat het roer extra gevoelig wordt bij kleine correcties maar (kan) verstorend werken bij rechtuit varen.
- Gezien de hoek waaronder de schroef geplaatst is (15 graden) zal een flaproer zeer waarschijnlijk niet het verwachte effect hebben tijdens het manoeuvreren omdat de stuwdruk scheef naar beneden gericht is en dus niet volledig op het roerblad komt.

Advies
- Herstel de situatie rond het schroefraam zoals het origineel was.
- De kiel kan eenvoudig verlengt worden met ca 15 cm. dmv. een rechte strip vanaf het schroefraam tot de V-vorm van de boeg. Dit zal de koersvastheid verbeteren.
- Een druppelvormig balansroer (in de juiste verhoudingen) zal zowel de manoeuvreerbaarheid als de koersvastheid verbeteren.
- mbt koersvastheid kan het beste een skeg boven het roer geplaatst worden om op die manier de opening boven het roer zo goed mogelijk af te sluiten.

De werking van het druppelvormige roer heeft hij uitgelegd en is vergelijkbaar met de vorm lift van de bovenkant van een vliegtuigvleugel.
Dit creëert tijdens het manoeuvreren een onderdruk waardoor de boot "scherper"reageert.
De vorm van een "Wiebertje" creëert geen onderdruk maar verstoort de stroming rond het roer, dit wordt nog verergerd door de hoeklijn aan het uiteinde.
(ter vergelijk in zijn woorden: een vliegtuig met deze vorm vleugel (bovenkant) zal nooit opstijgen, ongeacht ongeacht hoe groot de straalmotor is).

De mij bekende informatie van de boot zoals lengte, breedte, diepgang, voortstuwing en waterverplaatsing heb ik doorgegeven en hij heeft zelf eea opgemeten.
Daarmee gaat hij aan het rekenen en ontwerpt een nieuw (balans)roer.
De inbouw zal wel een aanzienlijke operatie worden worden omdat de roerkoning waarschijnlijk verplaatst moet worden.

Ik ga hier wel mee door, ongeacht het werk.
Hier de foto's van de het originele schroefraam (zwart) en van onze boot (rood)

origineel
Afbeelding

Onze Swin
Afbeelding

Oplopende achterschip
Afbeelding

Wordt vervolgt
Groet,
Roelof

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 19:22
door Blacktoppie
Het "originele" roer lijkt ook verlengt of zie ik dat verkeerd.

Re: Swin Patio opknappen

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2017, 20:00
door Klaver vier
Ik denk dat je gelijk hebt blacktoppie,maar ik vindt dat er ook erg weinig roer zit voor de roeras.
De afstand schroef naar roer is ook zo groot.
Gr René ( Klaver vier)