Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 06 Aug 2017, 09:44

Roelof lees ik de meter goed af en is de boot nog 4.3 mm,als dat zo is is hij toch nog dik zat.
Heel veel boten worden gebouwd op 4mm
Verder vindt ik dat je heel goed bezig bent,in één keer alles goed aangepakt,dan heb je er ook lekker lang plezier van als het goed is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 06 Aug 2017, 19:41

Nee, het is een laag dikte meter voor de verf, 431 micron (2 K primer).
Het spec wat we aan boord van zeeschepen gebruiken is 200 micron primer op het onderwaterschip daarna de rest van het AF systeem.
Dit is boven water, buiten en achter de betimmering, dus dat zit wel goed.

Ik heb de huiddikte wel gemeten, is nog steeds 4 mm (dunste was 3,7 mm) en de dubbelingen op de kiel zijn tussen de 5 en 4,5 mm.
Nieuwbouw is het onderwaterschip 4 en de opbouw 3 mm, gelukkig hier geen reparaties dus.

't Ja, we hebben de boot in verwaarloosde staat gekocht, maar ik zag er toch een goede basis in. We hadden er wel mee kunnen blijven varen en steeds ergens iets opknappen maar dan blijf je tobben.
We hebben gekozen om alles in één keer overhoop te trekken, dit jaar niet te varen en zijn, als het gaat mbt werk, zo'n beetje iedere dag wel bij de boot.
Het is de bedoeling dat we hier nog heel lang plezier van hebben dus nu even afzien, daarna genieten (en afzien op deze manier is nog leuk ook :D )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 06 Aug 2017, 20:28

Oh dat is heel iets anders.
Maar al met al wordt het heel mooi,goed bezig.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 07 Aug 2017, 13:03

Roelof schreef:Vandaag nog even bezig geweest

Afbeelding

Groet,
Roelof


Je bent inderdaad goed bezig, buiten zowel als binnen.
Ik zie wel dat je toch behoorlijk stevige spanten hebt tegen je plafond, daar kan je zonder veel problemen een dun balkje tegen schroeven (of lijmen) en dan zoals ik deed daar (in jouw geval) dunne (multiplex of anders) plaat tegen vastmaken.
Wel goed ALLE hoekjes en spleetjes opvullen zodat er geen vocht kan ontstaan op de staalplaat.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Aug 2017, 18:04

Sinds je deze boot heb en dit topic heb geopend zie ik dit type hoot opeens overal varen, bedankt hoor :lol: :lol:
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2017, 20:12

@ Waalschokker
De plafond spanten komen rondom in armaflex band, hiertegen aan wil ik idd dunne hardhouten plankjes schroeven.
Hierop wordt dan het plafond gemonteerd.
Bij de stringers in ze zijdes wordt het vergelijkbaar.

@ Blacktoppie
Leuk hé :lol:
Er varen best nog wel een redelijk aantal Swin's rond maar je kijkt er eigenlijk nooit bewust naar. Ze gaan pas opvallen nadat ze op één of andere manier onder de aandacht zijn gekomen.
Ik had thuis hetzelfde: Ik had deze boten al wel eens vaker gezien maar mijn partner nog nooit (en vond ze aanvankelijk lelijk :evil: )
Plaatjes op het WWW maakten ook geen indruk, tot ik haar een keer heb meegenomen om "zo'n boot" in het echt te zien. We zijn vorig jaar 2 Swin Patio's tegen gekomen en in beide gevallen was zij de eerste die ze zag :lol: :D
Dat maakte het ook makkelijker om de kruiser te verkopen en deze Swin "met werk :mrgreen: " te kopen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor redmiller » 10 Aug 2017, 20:05

Grappig inderdaad, wij voeren op de Hoogeveensche Vaart en zag ik er ook 2. Moest gelijk aan jouw denken! Echt een leuk eigenwijs modelletje :)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 23 Aug 2017, 20:12

Het heeft niks met onze Swin te maken maar hier een link naar een wel erg mooie Swin Patio.

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers ... 70/1950049

De motoren zullen wel een keer aan de beurt komen, maar de rest..... Een plaatje :!:
Zo zie je wat 3 meter langer en 0.65 meter breder kunnen doen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 01 Sep 2017, 22:19

Vakantie voorbij, dus weer vrolijk aan de slag met de Swin :D

SB zij en spiegel schoon geTerkoot
Afbeelding

Afbeelding

Aan BB was het me ook al opgevallen, onder de verf zat het vol met zulke roest plekjes, een teken dat de geschopeerde laag aan het verouderen is denk ik.
Afbeelding

Alle plamuur gaatjes van de vorige eigenaren dicht gelast
Afbeelding

Een begin gemaakt om de hoeken van de stootrand te repareren
Stuurboord
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de lasdraad op was.... :x

Bakboord
Afbeelding

Afbeelding

de dubbeling en een blik plamuur weggehaald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kijkje naar binnen
Afbeelding

Afbeelding

Het gat in de huid groter gemaakt tot ik weer op originele dikte zit, 4 mm onder de stootrand, 3 mm boven de stootrand (de telefoon foto's zijn niet geweldig).
Het stringerdekje binnenin was "geholpen" (repareren is het niet) met alles wat je kunt bedenken: stukken katoen, polyesterdoek, hout en vooral veel plamuur en onder de stootrand iets wat een dubbeling moest voorstellen.

Deze schade had ik gezien voor we de boot kochten dus voor de verandering eens geen verrassing ;)
De restanten van het binnen dekje zijn ook (grof) verwijdert. Morgen verder met de slijptol en dan materiaal bestellen.

Net toen we de verf hadden klaargemaakt kwam er een buitje van 5 minuten over :cry: daarna direct weer zon.
Boot afgedroogd en een klein uurtje gewacht.
Bij gebrek aan een dauwpunt meter, de vochtigheid op de huid gecontroleerd met de "vloeitjes test" (als het vloeitje vochtig wordt of blijft plakken, NIET schilderen)
Toch wel een voordeel als je shag rookt :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Dit verdeeld over het hele oppervlak herhaald .
De enigste zekerheid is natuurlijk een dauwpunt meter maar in het laboratorium van Sigma kreeg ik eens deze tip van een oude rot in het schildersvak en hebben we dit "of the record" getest. Het komt dicht bij de waarheid.

En schilderen maar weer..... :D
Afbeelding

Vandaag is de 2e laag primer er op gegaan, nog 2 dagen mooi weer dan zal ik eens kijken hoe dik de verf er op zit.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Thom.W » 06 Sep 2017, 17:32

Knap stukje werk, top :)
Gr. Thom
Caranan Miedema Schouw
Gebruikers-avatar
Thom.W
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 Sep 2015, 20:32
Woonplaats: Geertruidenberg
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten