Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor peter jansen » 07 Jun 2017, 07:11

Lijkt mij een goed plan!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Amersfow » 07 Jun 2017, 07:27

Ik zou mijn effort aan andere dingen besteden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2017, 11:27

ik weet niet of het er beter op word .de bestuurbaarheid kan er wel eens goed onder lijden ,vraag het meer eens goed naar bij een echte boten bouwer .
sommigen zetten er wel een soort loefbijter voor op de kop maar deze gaat niet onder het hele schip door., zoiets als vroeger de tjalken hadden .
ook nog echte botenbouwers op het forum en deze kunnen beslist betere raad geven .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 07 Jun 2017, 21:49

A- stuurt hij zo slecht? Aan het model is niet veel mis. Ik zie geen reden voor een zo ingrijpende maatregel. De bespreking van het schip (1966) door de ANWB zegt:"de Swin Patio is prettig en makkelijk te varen"
B- zorg je voor een voldoende dikke plaat die ook goed opgevangen wordt bij de overgang naar de romp. Wordt de romp ter plekke nog gedubbeld?
C- pas na een seizoen varen ken je de eigenaardigheden van een schip voldoende om over te gaan tot grote aanpassingen is mijn ervaring, maar misschien leer ik langzaam ;)
succes met je project en hou ons (vaak) op de hoogte.

groet Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 08 Jun 2017, 08:57

Bedankt voor de reacties, het geeft weer genoeg stof om goed over na te denken....
Voorzichtigheid is geboden want iedere aanpassing is natuurlijk niet een verbetering en het zou zonde zijn om nu veel werk te verzetten om er achteraf te ontdekken dat het voor niks is geweest of zelfs weer verwijdert moet worden.

Inmiddels heb ik ook foto's van het onderwaterschip van een andere Swin Patio eigenaar ontvangen.
Er zijn duidelijke verschillen waaruit blijkt dat onze boot rond het schroefraam aanzienlijk gewijzigd is, dit is ook terug te vinden op afbeeldingen op de site: Swin boten.
Op foto's die op "het net" staan, zie je ook dat een aantal Swins de kiel verlengt hebben maar op een andere manier dan ik het in gedachten had.

Ik heb zojuist met een roeren fabrikant een afspraak gemaakt, één van de ontwerpers is een oud collega van me :ugeek:, dus dat praat erg gemakkelijk :D
Nav foto's welke ik gestuurd heb wil hij het onderwaterschip en roer bekijken zodat hij gefundeerd een advies kan geven.

Dit verhaal wordt zeker vervolgt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 08 Jun 2017, 09:10

Ben benieuwd. ik heb bij mijn schip veel effect gehad van een roer-aanpassing (groter en minder balansdeel). De swin stuurt natuurlijk vreemd in het begin door de roerstand zo voorop. Zit er nog steeds een mono-kabel besturing in zoals de advertenties destijds beschreven?
gr
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op 08 Jun 2017, 22:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 08 Jun 2017, 12:18

@ Anton
Sturen vanaf het voorschip is idd even wennen. Vooruit zie je weinig wat de boot doet maar achter je rug gebeurd er veel.
Ik ken het artikel in de ANWB kampioen waar je op doelt echter in een ander artikel uit 1966 staat volgende:

citaat:
Het sturen
De stuurstand van de Patio bevindt zich voor de midscheeps, een plaats die in het algemeen vele bezwaren met zich meebrengt. In de eerste plaats wordt het koers houden moeilijker.
Door het korte voorschip ziet men te laat wanneer een koerscorrectie noodzakelijk is. Bij het manoeuvreren moet goed opgelet worden opdat niet te laat tegenroer gegeven wordt; men is gauw geneigd de aandacht té veel te bepalen bij hetgeen zich vooruit afspeelt. Vergeten wordt dan dat het grootste gedeelte van de boot achter onze rug menige steiger of gemeerd liggend schip kan belagen als we vergeten tijdig te stutten zodat het achterschip teveel doorzwaait. Bij de Patio vallen deze bezwaren nogal mee. Het schip reageert zeer snel op de roerbeweging en de éénkabel-overrbrenging stuurt zeer licht.
Een oplettende stuurman heeft geen moeite met het koershouden. De boot reageert, niet op de golven maar is wel duidelijk loefgierig; constant moet bijgestuurd worden. De bezwaren die bij het manoeuvreren naar voren komen worden gedeeltelijk opgeheven door het feit dat zonder moeite vanaf de stuurstand de beide hoeken van de spiegel zichtbaar zijn.
einde citaat

Bij ons zwabbert de boot gewoon.
Natuurlijk hebben wij de boot nog niet lang en hebben er in totaal nog maar zo'n 40 uur mee gevaren, voornamelijk met goed / rustig weer.
Al ik het stuurwiel vastzet op midscheeps (fysiek gecontroleerd op de roerkoning) begint de boot zelf koers te wijzigen, zowel naar SB als naar BB.
Dit in diverse koersen tov de wind in open water.
Het gevolg is dat je nooit een rechte koers vaart en continu aan het corrigeren bent.

De besturing is dmv een hydraulische cilinder, dus niet meer origineel.
Wel heb ik de cilinder inmiddels getest op inwendige lekkage wat ik aanvankelijk vermoede maar hier is ook geen aanleiding voor de koerst- onvastheid te vinden.
Het stuurwerk is volledig verbonden met slangen, door de layout van de boot zijn deze in vergelijking met reguliere boten dus wat langer.
Ik kan mij niet voorstellen dat hier een oorzaak voor de slechte koersstabiliteit vandaan komt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 08 Jun 2017, 15:50

Net terug met van de boot, samen met de ontwerper van een roeren fabrikant.
ook de foto's van de collega Swin eigenaar en afbeeldingen op het net besproken.

Volgende opmerkingen heeft hij gemaakt:
Koersvastheid
- De V-vorm van de boeg en het relatief vlakke achterschip maakt dat de kont gevoeliger wordt voor stroming en wind. Omdat de kont ver achter de stuurstand is, valt een koersafwijking niet direct op. (dit wordt in eerder genoemde ANWB citaat ook min of meer vermeld, daar wordt gezegd dat de boot loefgierig is).
- De wijzigingen aan het schroefraam bij onze boot tov origineel verergeren het verleieren van het achterschip (zie foto's)
- Een kiel verlenging kan zeker helpen maar niet zo rigoureus als ik in gedachten had.
- De verlenging van het achterschip loopt onderwater omhoog, zowel in langsscheepse als dwarsscheepse richting; dit help niet mee voor de koersvastheid.
Roer
- Het huidige roer heeft de vorm van een uitgerekt "Wiebertje", de knik zit ter hoogte van de roerkoning.
Deze form heeft een zeer slecht effect op de werking van het roer. De knik kan wervelingen in het water rond het roer veroorzaken.
Een vlakke plaat als roer zou zelfs beter zijn.
- Het hoekprofiel maakt dat het roer extra gevoelig wordt bij kleine correcties maar (kan) verstorend werken bij rechtuit varen.
- Gezien de hoek waaronder de schroef geplaatst is (15 graden) zal een flaproer zeer waarschijnlijk niet het verwachte effect hebben tijdens het manoeuvreren omdat de stuwdruk scheef naar beneden gericht is en dus niet volledig op het roerblad komt.

Advies
- Herstel de situatie rond het schroefraam zoals het origineel was.
- De kiel kan eenvoudig verlengt worden met ca 15 cm. dmv. een rechte strip vanaf het schroefraam tot de V-vorm van de boeg. Dit zal de koersvastheid verbeteren.
- Een druppelvormig balansroer (in de juiste verhoudingen) zal zowel de manoeuvreerbaarheid als de koersvastheid verbeteren.
- mbt koersvastheid kan het beste een skeg boven het roer geplaatst worden om op die manier de opening boven het roer zo goed mogelijk af te sluiten.

De werking van het druppelvormige roer heeft hij uitgelegd en is vergelijkbaar met de vorm lift van de bovenkant van een vliegtuigvleugel.
Dit creëert tijdens het manoeuvreren een onderdruk waardoor de boot "scherper"reageert.
De vorm van een "Wiebertje" creëert geen onderdruk maar verstoort de stroming rond het roer, dit wordt nog verergerd door de hoeklijn aan het uiteinde.
(ter vergelijk in zijn woorden: een vliegtuig met deze vorm vleugel (bovenkant) zal nooit opstijgen, ongeacht ongeacht hoe groot de straalmotor is).

De mij bekende informatie van de boot zoals lengte, breedte, diepgang, voortstuwing en waterverplaatsing heb ik doorgegeven en hij heeft zelf eea opgemeten.
Daarmee gaat hij aan het rekenen en ontwerpt een nieuw (balans)roer.
De inbouw zal wel een aanzienlijke operatie worden worden omdat de roerkoning waarschijnlijk verplaatst moet worden.

Ik ga hier wel mee door, ongeacht het werk.
Hier de foto's van de het originele schroefraam (zwart) en van onze boot (rood)

origineel
Afbeelding

Onze Swin
Afbeelding

Oplopende achterschip
Afbeelding

Wordt vervolgt
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Jun 2017, 19:22

Het "originele" roer lijkt ook verlengt of zie ik dat verkeerd.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jun 2017, 20:00

Ik denk dat je gelijk hebt blacktoppie,maar ik vindt dat er ook erg weinig roer zit voor de roeras.
De afstand schroef naar roer is ook zo groot.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten