Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 01 Apr 2017, 22:57

Zoals in "steigerpraat" aangekondigt, een topic over de werkzaamheden aan onze nieuwe Swin Patio.
Vandaag het papierwerk met de verkoper afgehandeld en met de jachthaven in Zoutkamp afgesproken dat we voorlopig blijven liggen.
Bij de stalling waar onze kruiser staat is het nu druk met scheepsbewegingen maar zodra het daar weer wat rustiger is gaat de Swin daarheen en direct de wal op.
Ook moeten we de kruiser nog klaar maken voor de zomer, deze gaat in Mei weer tewater.

Dit weekend uitgetrokken om de boot in alle rust verder te bekijken en een beetje toonbaar te maken.
De laatste 2 jaar is er niks meer aan gebeurd en dat is te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wel eervol werk hoewel alles er nog af gaat maar ik wil er niet op gezien worden zoals het eruit zag.

Het schilderwerk is ronduit slecht, de verf bladderd overal vanaf. waarschijnlijk verf aangebracht zonder schoonmaken, schuren en / of een vochtige ondergrond.
Dit wisten we dus geen verrassing ;)
De kasten en bergruimten leeggehaald, score tot nu toe: 2 volle vuilniszakken :)

Door het schoonmaken wordt ook zichtbaar wat de oorzaken van de vocht problemen zijn, :
Reeds bekend:
- een kierend houten afdekluik boven de stuurhut
- ingeregent via de deur op het echterdek

Nieuw:
- een open montage gaatje in het dak van de stuurhut (heb ik dichtgemaakt met kauwgom want ik was ductape vergeten :lol: )
- De opening van het originele (afneembare) dak is afgedicht met een staalplaat, heel goed!
Het zou nog mooier zijn geweest als ze het nieuwe dak afgelast hadden !
Zoals het er nu op lijkt, ligt het er volledig los op en is afgedicht met kit, geen boutje of lasnaad gevonden en op sommige plaatsen past een dun voelermaatje er tussendoor :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil nu nog niet teveel gaan slopen, het kwaad is toch al geschied, maar het goed om te weten zodat ik het rustig kan meenemen in de planning als de boot in Wildervanck is.

Van binnen eea losgetrokken en zoals al een beetje verwacht, nergens isolatie.
Wat wel weer mooi is is dat het staal geschildert en afgelakt is :mrgreen: De verf zit er van binnen beter op dan aan de buitenkant :lol: :lol: :lol:

Morgen de boot omdraaien en bakboord zijde nog schoonmaken.
Op de terugweg langs het kippen afhaalrestaurant gereden en een emmer kip gescoord, en nu nog even languit op de bank :D

Groet,
Wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door Roelof op 01 Apr 2017, 23:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Marcel010 » 01 Apr 2017, 23:20

Veel werk maar de basis lijkt goed, ik ga dit zeker volgen :)
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Schuit01 » 02 Apr 2017, 02:20

Veel succes met het opknappen. Mooie boot.
Schuit01
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 23 Dec 2015, 06:57
Woonplaats: WEENER (D)
ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 02 Apr 2017, 22:04

Gisteren ontving ik van de verkoper nog een map vol papieren, div instructie boekjes, rekeningen enz.
Altijd leuk om te hebben en grappig om rekeningen in echte ouderwetse Nederlandse Florijnen oftewel Guldens terug te zien.
Volgende ben ik aan de weet gekomen:

- "De Jong Scheepsmotoren" heeft de motor in 2001 geleverd en ingebouwd
- De motor is een "op nieuwbasis gereviceerde Mercedes 5-cilinder scheepsdieselmotor type OM 617"
- bruto prijs met inruil oude motor, incl. nieuwe Morse kabel (8 meter langer dan standaart) en ander kleinmateriaal: NLG 12.000,-
- De oude motor was een 4 cilinder Ford motor.

Voorgaande namen:
- Verne
- Anna-Elisabeth
- Obelix
Iemand ooit mee samen gelegen?
Er zullen nog wel meer eigenaren zijn geweest maar daar is niks van bekent.

Bouwjaar: 1973, had eerst begrepen dat het '75 was.

De verkoper heeft het schip 12 jaar in zijn bezit gehad, idd 2 keer droog geweest.
De laatste "dokking" heeft van 2011 t/m 2015 geduurt :lol: , al die tijd dus op de wal gestaan :shock:

Vanmiddag nog even op de boot geweest, uitgeruimd (weer 2 volle vuilniszakken :) ), BB zijde schoongemaakt, nieuw brandstof filter gemonteerd en een Delphi diesel filter met water afscheider gemonteerd, diesel tank leeggehaald en een tijdelijke tank neergezet, drinkwater systeem nagelopen en de drinkwater tanks gevuld en hier een klein beetje hadex toegevoegt.
Druksysteem en warm water boiler (verwarmt door koelwater van de motor) gecontroleerd; werken goed, geen lekkage.
Het enigste wat opviel (en verandert wordt!) is dat er tussen de 2 water tanks geen afsluiters zitten. Je kunt dus nooit 1 tank isoleren.

Daarna even een stukje gevaren op de Zoutkamperril, helaas krijg ik het filmpje niet geplaatst :?

Afbeelding

Afbeelding

In vergelijking met onze andere / vorige boot is het enorm stil, op zich normaal natuurlijk met de motor buiten en zelf voorin, op 1600 rpm is het echt een aangenaam zacht gebrom.

Heb wel direct een vraag over de uitlaat maar omdat er een actueel topic is, zal ik de vraag daar stellen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Thom.W » 08 Apr 2017, 07:32

Mooi model boot, ga dit volgend :D
Gr. Thom
Caranan Miedema Schouw
Gebruikers-avatar
Thom.W
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 Sep 2015, 20:32
Woonplaats: Geertruidenberg
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 09 Apr 2017, 12:43

Gisteren weer bij de Swin geweest, verder opgeruimt, een stuk gevaren en olie ververst.
- verbruik: ca 4 ltr per uur bij 1900 rpm / ca 10 km/uur (gemeten met stopwatch en kilometer aanduiding)
Helaas werkt het log niet en hadden we de tom-tom vergeten dus nog geen goede indikatie v/d snelheid

Uit de uitlaat komt alleen nog water en een zacht gebrom, geen witte rook meer.
Afbeelding
Het water uit de uitlaat is iets kouder dan hand warm.
Ik vermoed dat het condensatie is geweest of een gevolg van het lange stilstaan, draaien met vervuilde en verouderde brandstof of een combinatie van alle factoren.
De buitentemperatuur was nu 14 graden, het weekend ervoor was het 3 graden.

De koelwater temperatuur v/d motor is stabiel 87 graden.
Afbeelding
de olie druk meter heeft ook kuren, dat staat nu dus ook op de puntenlijst.

Het opruimen en schoonmaken is nu gereed.
Zo langzamerhand krijgen we een goede indicatie wat er allemaal moet gebeuren dus gaan we de boot binnenkort deze kant ophalen.


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Apr 2017, 17:15

Roelof schreef:Helaas werkt het log niet en hadden we de tom-tom vergeten dus nog geen goede indikatie v/d snelheid
Groet,Roelof

Je kunt ook een épje van Vaarkaart Nederland op je Android of IOS smartphone downloaden.
http://www.vaarkaartnederland.nl/
Dan heb je alle vaarwegen van NL,en de SOG direct op je device.
Ook de afgelegde afstand kun je naderhand zien.
Heb je Nokia of Microsoft Lumia toestel,dan is er nog een gratis ép te downloaden vanuit "Store".
Werkt zowel op WinMobile 8 en 10.
Noordvaarder
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 09 Apr 2017, 18:35

Bedankt voor de tip, ga hier in de toekomst zeker gebruik van maken maar heb Whats App voorlopig uitgeschakeld.
(Kreeg helaas zo enorm veel onzin in alle formen en maten binnen waardoor ik belangrijke berichten miste :o )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 09 Apr 2017, 19:47

Whats app is gewoon 'een' app. Je kunt hem gevoegelijk uitschakelen als je het te druk vindt. Je kunt je ook uit een heleboel Whats App groepen terugtrekken, dan krijg je het ook al wat rustiger.
Alle software programmatjes heten tegenwoordig 'app'. Je kunt een app van de ANWB downloaden of een van de adviezen opvolgen die eerder zijn gepost. gr Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 07 Mei 2017, 00:11

Eindelijk, na een paar keer gevaren te hebben op de Zoutkamperril om de boot te leren kennen en uit te proberen, vandaag de Swin opgehaald naar Hoogezand.
Om 11.00 uur gaan varen, bijna geen oponthoud bij bruggen en sluizen gehad en om 18.30 tegen de kant.
De motor loopt als een Tierelier maar tijdens het inschakelen vooruit wordt het toerental al (iets) verhoogt.
De hydraulische koppeling is een openbaring, volledig anders (rustiger) dan de mechanische koppeling welke we gewent waren.
Verder viel het op dat de besturing "sponzig" aanvoelt en het roer langzaam naar SB weg kruipt als je wat langer recht uit vaart.
De boot reageert anders als onze oude kruiser, dat is nog wennen tijdens het manoeuvreren maar reageert goed op roer en motor.

Het "sponzige" gevoel zou kunnen komen omdat er alleen maar slangen tussen de stuurstand en de stuur cilinder zitten.
Het steeds uit koers gaan over stuurboord kan veroorzaakt worden door inwendige lekkage van de stuurcilinder, maar er zit ook geen gestuurde terugslagklep tussen.
Dat zou ik eigenlijk verwachten, of denk ik nu verkeerd?

Aan de kluslijst toegevoegd:
- RVS leidingen aanleggen voor de besturing
- stuurcilinder overhalen
- morse kabel van koppeling / gas bij vooruit afstellen

Afbeelding
De tocht begon op een bewolkt Reitdiep

Afbeelding
Welkomst comité in Groningen

Afbeelding
Oostersluis

Afbeelding
"Thuis" met mooi weer

Afbeelding
(data op de foto's: + 1 jaar en 24 uur :mrgreen: )

Binnenkort gaan we verder naar Bareveld waar de boot droog gaat.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten