Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Mea Vota » 07 Mei 2017, 11:45

Ziet er puik uit Roelof!
Ben benieuwd wanneer ze in Bareveld komt.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 07 Mei 2017, 13:32

Kunst moet je van een afstandje bekijken :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 14 Mei 2017, 10:08

Weer een stapje in de goede richting.
Gisteren is de Swin droog gegaan en afgespoten

Afbeelding
Uit het water

Afbeelding
Vliegende Swin Patio
Geen kans om voor het ophijsen van de boot af te gaan. De mannen zullen het gewent zijn maar ik ben geen liefhebber om op een hijs te zitten :cry: .

Afbeelding
Onderweg naar de spuitplaats

Het is bepaald geen luxe om de boot droog te zetten, de antifouling is in zeer slechte conditie.

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de algemene staat van de boot is dat geen verrassing

Afbeelding

Afbeelding
Afspuiten zelf gedaan om zeker te zijn dat alle losse antifouling er af is.

Afbeelding

Afbeelding
De hele middag mee bezig geweest, geen leuk klusje maar het resultaat is het waard.
Alle antifouling van de laatste 10 (of meer) jaren is er af gekomen, het meeste in redelijk grote stukken.
De (roze) laag er onder zat plaatselijk vaster maar ook dat kwam er grotendeels af.

Afbeelding
Div. stukken plamuur "vielen" er zo'n beetje af, ook de blauwe verf zit er slecht op maar dit wisten we al.
Schilderen is bij de vorige eigenaar is geen sterk punt geweest :shock:
Duidelijk te zien dat er gewoon verf overheen gesmeerd is zonder voorbereiding of te letten op de condities.

Afbeelding
De opbrengst van een middagje spelen met water:
2 zakken chemisch afval :shock:

Afbeelding
Het onderwaterschip is aan beide kanten van de kiel gedubbeld, vanaf de boegschroef t/m het schroefraam, 40 cm breed.
Dit stond vermeld in een 10 jaar oud vlakdikte meting rapport.

Afgezien van een paar "zachte" deukjes in het vlak waar duidelijk te zien is dat de boot ergens tegenaan gelegen heeft (krasjes) was de enigste verrassing het roer.

Afbeelding
Schillingroer idee

Afbeelding
Het (afwijkende?) schroefraam van de Swin Patio.

Er zit een stuk hoekstaal aangelast en aan de onderkant zit een flens om het schroefwater op het roer te houden.
Het lijkt op een Shilling roer om de manoeuvreerbaarheid te vergroten.
Nadeel is dat het stuurgedrag gevoeliger wordt rond de midscheeps positie.
Misschien is dat de reden voor het vage stuurgedrag wat mij opviel.
(ik heb opgemerkt dat de boot goed op het roer reageert, maar dat had betrekking op het manoeuvreren)
Het ziet er op zich netjes uit maar hier ga ik eens goed over nadenken, persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van Schillingroeren.
Als ik zou moeten kiezen geeft ik de voorkeur aan een flaproer, maar daar zal goed aan gerekend moeten worden en kost ook een beetje :cry:

Binnenkort wordt de vlakdikte gemeten, ik had een beetje verwacht dat er aardig wat pitting in het staal zou zitten maar dat valt mee.
Afhankelijk van de dikte metingen zullen we moeten repareren, hopelijk valt het mee.

De hele boot moet in elk geval helemaal kaal zodat vanaf het staal een nieuw verf systeem kan worden gebouwd.
Het is zinloos om op de bestaande verflagen door te gaan met schilderen.

Voor de romp (onderwater en zijden) twijfel ik nog tussen uitbesteden (stralen) of zelf doen (Tercoo).
Stralen heeft mijn grote voorkeur omdat je dan zeker weet dat je SA 2 1/2 hebt en dit oppervlak met een Tercoo wel erg lang gaat duren.
Komende week maar eens een paar prijsjes opvragen, als de prijs voor het stralen zwaar tegen valt zal er niks anders op zitten dan afzien en alles handmatig aanpakken.

Heeft iemand nog een ander idee om alle verf te verwijderen en het oppervlak goed op te ruwen?

O ja, bijna vergeten.
In de kraan is het gewicht van de boot gemeten op 7,5 ton.
Dit is bij benadering natuurlijk.

Tot zover maar weer,
Wordt vervolgt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Martin65 » 14 Mei 2017, 22:16

Ik heb geen idee wat stralen kost maar met een Tercoo is het goed te doen. Ik had onze boot 12 x 3.5 in een dag of 4 helemaal kaal (onderwaterschip)
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor gewoonmich » 14 Mei 2017, 22:22

Wij hebben onze boot laten stralen. Hebben € 80,- per m2 betaald. Dit was inclusief 2 componenten coating.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mei 2017, 22:29

Jij hebt het over een Schilling roer.
Maar volgens mij is het gewoon een vlakke roer,waar ze later een hoekprofiel achter gelast hebben.
En aan de onderkant een vlakke strip van 6 a 8 cm horizontaal onder gelast hebben.

Ik heb nu ook identieks,maar dan met een buis eraan ipv een hoekprofiel.
En ik heb boven en onder een geleide plaat.

Een Schilling roer ziet er anders uit,dat is een "vissestaartroer".
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=371

Qua stralen zit je er nu een beetje ver vandaan,en zul je transportkosten hebben,maar bel anders eens even met Menno Huizinga in Stitswerd
http://www.mennohuizinga.nl/
Daar kun je ook terecht voor een complete prijs,dus stralen en weer in de peut zetten.
Noordvaarder
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 15 Mei 2017, 00:12

Bedankt voor de reacties.

Morgen ga ik wat prijzen opvragen voor het stralen.
Afhankelijk daarvan neem ik de beslissing wat het gaat worden.
Ik heb meerdere goede berichten gehoord van mensen die hun boot met een Tercoo kaal gehaald hebben dus wat dat betreft ben ik positief.

@ Martin 65
Welke "schijf" heb jij gebruikt, triple of multi?

@ Noordvaarder
Idd is het geen echt schilling roer, daarom heb ik bij de foto Schillingroer idee gezet.
Het is niet een geheel vlak roerblad, het is wel gevormd maar dat is niet te zien op de foto.
Het zal niet origineel zijn.

Voor het manoeuvreren werkt dat hoekstaaltje prima maar ik vindt de boot niet echt koersvast.
Dat kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, ik verdenk de stuurcilinder ook nog van inwendige lekkage dus wie zal het zeggen.

We zijn nog maar net begonnen maar de "To Do" lijst groeit als "Japie die King Corn" eet.
In tussentijd moet onze oude boot ook gereed gemaakt worden voor de nieuwe eigenaar en daarna zal eens alle werkzaamheden goed op een rijtje zetten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor peter jansen » 15 Mei 2017, 07:11

Maak maar eens een echt schillingroer. Dan zul je zien hoe goed dat stuurt. Ik kan het weten... koersvastheid komt misschien in jou geval eerder aan de rompvorm aan de voorzijde vandaan.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor elrenegado » 15 Mei 2017, 09:35

gewoon zelf doen met zo'n 6 voudige teerco..
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Thom.W » 15 Mei 2017, 09:57

Ik heb heel de boot met een triple gedaan en redelijk snel gebeurd.
Gr. Thom
Caranan Miedema Schouw
Gebruikers-avatar
Thom.W
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 Sep 2015, 20:32
Woonplaats: Geertruidenberg
ligplaats: Raamsdonksveer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten