Afgelopen dagen begonnen met de betimmering gedeeltelijk te verwijderen om een idee te krijgen hoe groot het vochtprobleem is.
GROOT
Afgezien van openingen waar vocht van buiten naar binnen kan lekken (kieren en boorgaten in dak en schotten), inregenen door openstaande deuren, dichten de ramen ook niet goed af.
De isolatie stelt totaal niks voor, onder het dak losliggend polystyreen en 3 mm kurk tegen de betimmering.
Waar vochtplekken zitten is het (Eiken) multiplex verrot en zoals te verwachten is het gaan roesten achter de betimmering
, gelukkig nog niet terminaal.
Het knullige dak (vervanging van een lichtkoepel) boven de stuurstand is hetzelfde
Jammer dat de isolatie tijdens de refit destijds niet de aandacht heeft gekregen die het nodig heeft.
Sommige meubilair moet worden verwijdert om de wandbetimmering weg te halen, grondig roest te verwijderen, te schilderen en te isoleren.
Om alles wat hergebruikt moet worden onbeschadigd te demonteren valt niet mee, dan merk je dat het toch professioneel is ingebouwd
In het aanrecht en de banken heb ik gelukkig genoeg ruimte om te werken om de betimmering te verwijderen, deze zijn verder ook niet slecht en hoeven ook niet gedemonteerd te worden.
Het moet enkel geschuurd en opnieuw gevernist te worden
Om al het houtwerk goed te kunnen aanpakken heb ik mezelf verwent met een multitool van Fein
, goed gereedschap is het halve werk zullen we maar zeggen
Het dak wordt dicht gelast met een stalen plaat, hier komen zonnepanelen op dus een luik komt er niet in.
Nadat alle roest is verwijdert zet ik al het ijzerwerk eerst in een beste laag 2K primer en ik denk dat alles geïsoleerd wordt met Armaflex.
Staal voor het dak en de aanpassingen van het onderwaterschip is besteld.
Het worden dus 2 afzonderlijke klussen tegelijkertijd
maar gelukkig krijg ik voor het laswerk hulp van professionele lassers.
Wordt vervolgt.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten