Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 08 Jun 2017, 21:06

Blacktoppie schreef:Het "originele" roer lijkt ook verlengt of zie ik dat verkeerd.


Klopt, heb dit ook gevraagd nadat ik de foto ontvangen had.
De huidige eigenaar heeft de boot zo gekocht en heeft er verder geen problemen mee.
De foto heb ik eigenlijk gebruikt om het verschil tussen de steunen van het schroefraam te vergelijken met de buizen bij mijn boot.

Ik denk ook dat het roer en de plaatsing ervan niet origineel is, de hak is ook verlengt.
Idd is er geen balans deel voor de roerkoning en vindt ik ook dat het roer ver van de schroef afstaat.
Misschien heeft er een balans deel opgezeten wat later weer verwijderd is.

Dit gaat bij mij anders worden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 08 Jun 2017, 22:26

klein advies: hou je balansdeel binnen de perken! Het maakt je besturing niet beter, wel lichter! Beperk het tot 10 á 15% van je roeroppervlak en ga iig niet boven de 19%. Het roer wat groter maken heeft als voordeel dat je met de schroef uit zijn werk ook nog 'wat' stuur mogelijkheid hebt, prettig bij het afmeren!
leuke foto's trouwens en een interessant onderwerp voor dit forum. Als je zo langs een winterstalling loopt dan zie je dat er de afgelopen decennia heel wat geprobeerd is aan roeren, loefbijters, kimkielen en verlengingen van het achterschip. laten we dit topic maar even in de lucht houden!
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 08 Jun 2017, 22:32

Het punt waar je schroefas-koker het schip verlaat geeft veel turbulentie. Die overgang zou je met weinig moeite (en een goede lasser) vloeiender kunnen laten verlopen
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 08 Jun 2017, 22:55

@ Arnold

Ik wacht eerst af waar de roeren bouwer mee komt als de tekening klaar is, maar idd zal het wel iets tegen de 20 % balans deel worden.
Je hebt gelijk mbt het gedeelte waar de schroefas uit de romp komt.

Dat is het leuke als je iets post op een forum, iedereen kijkt op zijn eigen manier naar een probleem / foto's.
Dit punt had ik wel gezien maar niet op die manier beoordeeld.
Bedankt voor de opmerking, als de schroefas eruit gaat zal ik dit ook aanpakken.
(eerst eens kijken hoe ik bij de koppeling moet komen wat alles is slecht toegankelijk :( )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 09 Jun 2017, 21:17

We volgen het hier met belangstelling
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 14 Jun 2017, 08:44

Afgelopen dagen begonnen met de betimmering gedeeltelijk te verwijderen om een idee te krijgen hoe groot het vochtprobleem is.

GROOT :shock: :shock: :shock:

Afgezien van openingen waar vocht van buiten naar binnen kan lekken (kieren en boorgaten in dak en schotten), inregenen door openstaande deuren, dichten de ramen ook niet goed af.
De isolatie stelt totaal niks voor, onder het dak losliggend polystyreen en 3 mm kurk tegen de betimmering.
Waar vochtplekken zitten is het (Eiken) multiplex verrot en zoals te verwachten is het gaan roesten achter de betimmering :( , gelukkig nog niet terminaal.

Afbeelding

Het knullige dak (vervanging van een lichtkoepel) boven de stuurstand is hetzelfde :x

Afbeelding

Jammer dat de isolatie tijdens de refit destijds niet de aandacht heeft gekregen die het nodig heeft.
Sommige meubilair moet worden verwijdert om de wandbetimmering weg te halen, grondig roest te verwijderen, te schilderen en te isoleren.
Om alles wat hergebruikt moet worden onbeschadigd te demonteren valt niet mee, dan merk je dat het toch professioneel is ingebouwd ;)

Afbeelding

Afbeelding

In het aanrecht en de banken heb ik gelukkig genoeg ruimte om te werken om de betimmering te verwijderen, deze zijn verder ook niet slecht en hoeven ook niet gedemonteerd te worden.
Het moet enkel geschuurd en opnieuw gevernist te worden
Om al het houtwerk goed te kunnen aanpakken heb ik mezelf verwent met een multitool van Fein :D , goed gereedschap is het halve werk zullen we maar zeggen ;)

Het dak wordt dicht gelast met een stalen plaat, hier komen zonnepanelen op dus een luik komt er niet in.
Nadat alle roest is verwijdert zet ik al het ijzerwerk eerst in een beste laag 2K primer en ik denk dat alles geïsoleerd wordt met Armaflex.

Staal voor het dak en de aanpassingen van het onderwaterschip is besteld.
Het worden dus 2 afzonderlijke klussen tegelijkertijd :? maar gelukkig krijg ik voor het laswerk hulp van professionele lassers.

Wordt vervolgt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 14 Jun 2017, 22:59

Armaflex is een zeer goede keuze. Het is alles bij elkaar een hoop werk, maar zoals je al zei...niets terminaal. Bedankt voor de update.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2017, 09:56

Ik heb ook armaflex gebruikt om de delen die ik verbouwd heb opnieuw te isoleren.
tegen de wanden alleen armaflex, tegen het plafond armaflex en een laagje steenwol...
je merkt gewoon temperatuurverschil in de ruimte die gedaan is, en de ruimte die niet gedaan is.
Daarnaast, zelfklevend op rol, dus supermakkelijk te verwerken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 16 Jun 2017, 19:44

elrenegado schreef:Ik heb ook armaflex gebruikt om de delen die ik verbouwd heb opnieuw te isoleren.
tegen de wanden alleen armaflex, tegen het plafond armaflex en een laagje steenwol...
je merkt gewoon temperatuurverschil in de ruimte die gedaan is, en de ruimte die niet gedaan is.
Daarnaast, zelfklevend op rol, dus supermakkelijk te verwerken.



"...je merkt gewoon temperatuurverschil in de ruimte die gedaan is, en de ruimte die niet gedaan is...."


Dat is heel juist, isolatie onder het dek maakt een heleboel uit, kan ik van meespreken.
Ik heb in men schip de oude betimmering eruit gesloopt en van nul af aan begonnen.
De onderkant van het dek (het plafond dus :D ) heb ik volledig ingesmeerd met vlakvet (foto is van badruimte ofte natte cel) opgesmeerd met spatel en dat is (om een goede vergelijking te maken), net of je boter (uit de koelkast) smeert tegen de staalplaat maar dan wel boven je hoofd, dus lastig.
Daar heb ik glaswol tegen geplaatst (dikte 18cm) "geperst" tot 12cmwat wat zo ongeveer de afmetingen zijn van de stalen spanten met daaronder een houten balkje van 44mm.
Vervolgens een multiplex 12mm als plafond.
Resultaat toen ik mijn vloertje in de slaapruimte legde was het nog zonder enige vorm van isolatie (dus naakte staalplaat) gemeten temp (zie foto) 38°, het zweet stroomde letterlijk van mijn voorhoofd maar ik wou dat vloertje absoluut klaar hebben wat overigs gelukt is :D
Nu is de hoogste temperatuur (op een vergelijkbare dag) in dezelfde ruimte 28°, scheelt dus wel een slok op de borrel
Goed, (nadruk op goed) isoleren is heel belangrijk ;)


Afbeelding
2013-08-1 17h58 extreme temperaturen

Afbeelding
2013-09-12 9h37 vlakvet smeren

Afbeelding
2017-05-22 11h43 II plafond (ruw)
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor De Waalschokker » 16 Jun 2017, 19:55

Denk er net te laat aan, het lijkt wel of ik Roelof zijn topic kaap, is niet de bedoeling, wou enkel mijn reactie stofferen met enkele foto's.
Sorry Roelof :(
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten