Neem dit zeker mee in mijn besluit.
peter jansen schreef:Maak maar eens een echt schillingroer. Dan zul je zien hoe goed dat stuurt. Ik kan het weten... koersvastheid komt misschien in jou geval eerder aan de rompvorm aan de voorzijde vandaan.
Daar zeg je wat...
Zoals Noordvaarder opmerkte zal het waarschijnlijk een stukje huisvlijt van een vorige eigenaar zijn, netjes uitgevoerd maar niet waar ik in geloof.
Idd kan het stuurgedrag ook worden bepaald door de rompvorm, die gedachte is niet in mij opgekomen maar je hebt zeker gelijk.
Ik ben op zoek naar een eigenaar met ervaring met de Swin Patio om dergelijke ervaringen te verifiëren. Helaas liggen die niet voor het opscheppen, hoewel je te pas en te onpas toch nog wel eens een Swin tegenkomt.
De voordelen van een echt Schillingroer ben ik bekent mee, behalve het vergrote roer effect zijn er verder ook geen extra bewegende delen onder water.
Hier geldt voor mij: wat er niet is, kan ook niet kapot gaan.
Bewegende delen onderwater vindt ik persoonlijk niet zo'n probleem in de pleziervaart als je het aantal vaaruren afzet tegen de regelmaat dat een boot droog gezet wordt.
In mijn werk ligt die verhouding anders en hebben daarom nog wel eens problemen gehad met flaproeren.
Als ik besluit om een ander roer te laten bouwen wordt het en flaproer, dat is voor mij in mijn kennissenkring makkelijker om te laten berekenen en te bouwen.
Voorop staat natuurlijk dat eea correct berekend moet worden en dan ook nog eens moet passen natuurlijk.
Op een ander forum zag ik gisterenavond ook een interessant idee, een flaproer met een dubbel stangen stelsel.
Ik weet niet of dit 1 op 1 is afgeleid van iets bestaands maar in elk geval erg ingenieus.
Zoals eerder opgemerkt, ben ik nog maar net begonnen met deze boot en moet er nog veel gebeuren.
Als er stappen gemaakt worden laat ik het hier ook zien, alle goede raad is welkom
Het roer gaat zeker nog de revue passeren, of het een lang of kort hoofdstuk gaat worden weet ik nog niet.
Groet,
Roelof