Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor MissDeeDee » 14 Nov 2018, 19:29

Roelof schreef:@ Aatv
Zodra we allebei gereed zijn gaan onze wegen elkaar zeker wel een keer kruisen. Ga er vanuit dat we allebei ons eigen "huismerk" koud hebben staan.
Ik verheug me er op ;)
@ MissDeeDee
Gaat zeker lukken, ook wij zullen elkaar eens tegenkomen :D

Groet,
Roelof


Zou je denken Roel? :mrgreen: :mrgreen:
MissDeeDee
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 Sep 2018, 10:18
ligplaats: Wildervank
info: Beachcraft

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 18 Nov 2018, 20:22

@ aadbloem
Dank voor de link, idd mooie vaartochten door Frankrijk. Ik ga deze eens rustig doorlezen :D
@ MissDeeDee
De watersport is een klein wereldje dus het zou mij verbazen als we elkaar niet eens tegenkomen ;)

Afgelopen dagen weer lekker bezig geweest, soms een uurtje, soms volle dagen. Het wordt kouder dus de kachel is ook weer "van stal" gehaald. Isolatie maakt echt verschil, dit was duidelijk te zien tegen het dak van de stuurhut wat nog niet geïsoleerd is en het woongedeelte waar we Armaflex onderdeks hebben gelijmd (helaas geen foto).

- De achterwand is afgewerkt met geperforeerde plaat (let niet op de rommel op de bank :oops: )
Afbeelding

Het laatste stukje bekleed met dreunplaatsjes
Afbeelding

- De boiler verplaatst van SB achter naar een loze ruimte midscheeps, onder de zithoek
Afbeelding

De reden van verplaatsing is divers:
1) Toen we de boot kochten lag deze altijd behoorlijk over stuurboord, zelfs met een 3/4 gevulde brandstof tank (ca 150 liter) aan bakboord. Niet verbazend, het toilet, de vuilwatertank, de accu's en het grote meubilair staat / stonden allemaal aan SB.
2) De afstand tot het keukenblok was ca 6 meter dus voor er warm water in de keuken was, waren we al 4 of 5 liter (koud) water kwijt.
3) De grote ruimte waar de boiler gemonteerd was kan beter gebruikt worden voor opslag, een tank of iets anders, het was een "waste of space"

Ik dacht dat ik de boiler had afgetapt voor de vorst van afgelopen winter maar dat bleek tegen te vallen..... :oops:
In de toevoer van koud water bleek een terugslagklep te zitten (wel logisch) waardoor er behoorlijk veel water was achtergebleven. Deze voorzichtig met een schroevendraaier open gedrukt en de rest afgetapt.
Afbeelding
De boiler bij de werf laten afpersen en gelukkig geen schade :P

Een demontabele drager voor de vloer geplaatst, demontabel voor het geval de boiler er eens uit moet.
De boiler op z'n nieuwe plaats.
Afbeelding

En de vloerplaat op maat gemaakt
Afbeelding

Wordt vervolgt,
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor aatv » 21 Nov 2018, 08:26

logisch denken is het halve werk Roelof! op de boot moet je alle ruimte
zo goed mogelijk benutten zodat kleine bootjes toch groot kunnen zijn.
ik ben soms meer tijd kwijt met denken dan bouwen haha.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 19:04

Roelof,

Zie ik nu een, on afgeschermd, klem/verbinding blok achter de draden/leidingen?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2018, 20:08

@aatv
Afbeelding
:mrgreen:
Idd, ook ik zit 's avaonds vaak naar foto's en schema's te kijken en probeer vooruit te denken om eea zo logisch mogelijk in te bouwen en te kijken waar ik van te voren rekening mee moet houden met de installatie.
Ideeen ontstaan en gaan ook zo weer de prullenbak in, vaak nadat ik het op schets niet vindt kloppen.

@ Pascal
Scherp !!! denk dat je deze bedoeld
Afbeelding

Was hier zelf ook verbaast over toen ik het ontdekte tijdens het demonteren (slopen). Er zaten ook div draden los, een reden dat de niveau meter van de brandstoftank niet goed werkte.
Dit gaat veranderen zodra ik met de bedrading bezig ga. In principe wordt alles vervangen en zoveel mogelijk kabels zonder onderbreking.

Edit:
Wat mij bv ook verbaast is dat de start accu onder de stuurstand staat en tussen de accu en motor 2 stuks kabels van +/- 6 meter lengte naar de motor gaan (de rode aan SB, de zwarte aan BB)
Ook dit gaat verandert worden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 20:21

Goed bezig dus ;)
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor aatv » 22 Nov 2018, 08:09

Praat me niet over wat mensen klooien met elektra, bij mij was het zo n zooitje
dat ik er van op kijk dat de boel niet afgefikt was. alles er uit gerukt en we leggen
alles nieuw aan volgens de normen inclusief scheidingstrafo. mocht er iemand een
scheidingstrafo zoeken dan hoef je echt geen dure in de bootshop te kopen want
in de bouw gebruiken ze die ook en voor een paar centen koop je die op MP. heb er
zelf een van 2200W voor 80 euries gevonden. werkt net zo goed als een victron van
1000 euries!
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Amersfow » 22 Nov 2018, 08:22

Wel grappig dat draaddikte opeens een andere norm krijgt met al die LED verlichting, je kunt met veel minder toe. Maar er moet opeens wel een zware draad naar het toilet als dat electrisch wordt. Je kunt het niet vooral bedenken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor pascall » 22 Nov 2018, 18:32

Amersfow schreef:Wel grappig dat draaddikte opeens een andere norm krijgt met al die LED verlichting, je kunt met veel minder toe. Maar er moet opeens wel een zware draad naar het toilet als dat electrisch wordt. Je kunt het niet vooral bedenken.


Waarom niet, een led wc.

Sorry, kon het niet laten :lol: :lol: :lol:
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 22 Nov 2018, 19:46

Een LED toilet ben ik nog niet tegengekomen, hooguit een toilet met ingebouwde verlichting.
Wat het doel ook mogge zijn :shock:

Mbt LED verlichting en kabel diameters heb ik onderstaande site gevonden
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

Ik ga LED verlichting gebruiken ivm het lage verbruik maar houdt de bedrading gebaseerd op gloei / halogeen lampen. Dunnere kabels zouden misschien een paar Euro besparen maar ik ga er van uit dat een grotere diameter kabel geen negatieve invloed heeft. Wie weet, verander ik in de toekomst mijn mening mbt verbruikers. Dan zou een grotere diameter altijd welkom kunnen zijn, daarom worden alle kabels met "over size" aangelegd.
Volgens mij gaat het gezegde "overdaad schaad" hier niet op tenzij er tijdens een refit "penny wise / pound fullish" gerekend wordt.

Ik hoor graag alle meningen met onderbouwing welke een (te) grote diameter kabel voor LED verlichting tegenspreken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast