Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor jade » 11 Mrt 2018, 19:47

Mooi zo met die wol isolatie, waar haal je die?
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor swiex » 11 Mrt 2018, 20:11

Het was inderdaad mooi weer om te klussen aan de boot.
Het ziet er trouwens goed uit!
swiex
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 12 Feb 2018, 10:09
ligplaats: Earnewâld
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Marie Christina » 11 Mrt 2018, 20:12

Wat wordt dat netjes, Roel.
Haast zonde om er beschotting tegenaan te zetten. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2018, 21:38

He Roelof, goed dat je dat onthouden hebt! Prettig spul om mee te werken als je het vergelijkt met glas- of steenwol.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 11 Mrt 2018, 21:48

Dank voor de reacties :D

@ Jade
Voor alles wat ik nodig heb voor de boot bestudeer ik het WWW en vergelijk de prijzen. Ik weet zo niet waar ik het schapenwol vandaan heb maar de eerdere tips en adviezen heb ik meegenomen in de aankoop. Door de spanthoogte in de zijden kwam ik uit op 10 mm Armaflex en 25 mm wol, dit kon ik niet vinden dus heb ik 60 mm besteld en scheidt het. Onder het plafond gaat 60 mm lukken om de loze ruimte tussen de spanten te vullen (moet 10 mm ingedrukt worden).

@ Swiex
Dank je, ik hoop dat het een bijdrage is voor het comfort op de boot.

@ Marie Christina
Idd, haast zonde om het weg te werken achter panelen. Het ruikt ook erg lekker, toen ik de zak open maakte en met de wol bezig ging veranderde vrij snel de geur in de boot :mrgreen: . Dat zal (helaas) niet zo blijven zodra de wandpanelen alles afdekken denk ik. :? .

@ Arnold
De pakken schapenwol lagen al een aantal maanden in de schuur.
Kon niet wachten om er mee te beginnen ;) En 1000 keer fijner om te verwerken dan glaswol ed. :D

Ik kan zelf wel een kanttekening plaatsen:
Er bestaat ook zoiets als "over" isoleren, niet een beetje meer dan noodzakelijk maar, veel meer dan goed is.......

Ik heb zelf weinig kaas gegeten van isolatie en heb helaas niet de mogelijkheid om dit goed en correct te laten bekijken / berekenen.
Vuuren 1 heeft wel eens een opmerking gemaakt in de trend van:
Door te veel te isoleren koelt de boot misschien langzamer af als het koud is, maar als de warmte één keer in de boot zit (het kan 's zomers ook wel eens onaangenaam warm zijn), koelt de boot 's nachts ook niet veel af en blijft het dus té warm.
Dit heeft zeker een kern van waarheid volgens mij. v
Voor mij blijft het gisssen wat goed is en wat "te veel" is.

De keuze om Armaflex aan te vullen met schapenwol heb ik gemaakt omdat ik de spanten achter de betimmering wil hebben, dit was eerst niet zo. Panelen over de spanten zou loze ruimtes creëren dus daarom extra isolatie. Verder trek ik overal de isolatie door tot 15 tot 20 cm onder de waterlijn. Ik hoop dat hierdoor condens tot een minimum beperkt wordt.

Ik ga zo door maar als er mensen op het forum zijn met kennis van zaken hoor ik graag alle meningen. Het is nog steeds mogelijk om dingen aan te passen en ik leer graag :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2018, 22:24

'Over-isoleren' ...ik heb op dezelfde manier geïsoleerd (armaflex+schaap) en heb daarnaast nog eens dubbel glas. Heb nooit iets gemerkt van warmte die te lang blijft hangen. Een stalen schip kan flink warm worden in de zon en binnen heb je dan snel het 'oven'-effect. Hoe beter je isoleert hoe minder dan de warmte van het staal binnen merkbaar zal zijn. Alle stalen boot bezitters zullen wel gemerkt hebben dat de warmte na zonsondergang snel uit het staal verdwijnt. Ik lag een tijdje naast een geteerde houten loods die s' nachts tot laat warmte bleef uitstralen, terwijl onze boot die er net voor lag rond een uur of tien al geheel afgekoeld was....tjsa...dat heb je als je een stuk staal in het water hangt natuurlijk.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 02 Apr 2018, 19:47

Updateje

Laatste weken niet veel tijd gehad maar de paasdagen gaven weer een beetje ruimte :D


drinkwaterpomp gemonteerd
Afbeelding

schot doorvoering
Afbeelding

kabels voor verlichting getrokken
Afbeelding

Rachels voor het plafond geplaats
Afbeelding
Ik had graag meer willen doen maar de wandpanelen zijn er nog niet. Met bovenstaande ben ik toch weer de nodige uurtjes zoet geweest :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Marie Christina » 02 Apr 2018, 20:56

En het resultaat mag er zijn!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 15 Apr 2018, 21:47

Afgelopen dagen weer lekker met de boot bezig geweest.
HPL panelen op maat gemaakt en gemonteerd
Afbeelding

Afbeelding

en het keukenblokje en een kastje "kaal" gemaakt met afbijtmiddel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De lak is "tig" jaar oud en keihard, aanvankelijk kreeg het afbijtmiddel (Rustoleum Nr 1) er geen grip op. Dit werd beter / makkelijker nadat ik de laklaag handmatig opgeruwd had met grof schuurpapier.

Morgen de montage schroeven weghalen en de naden tussen de panelen afkitten. De schroefgaatjes zullen nagenoeg niet meer te zien zijn als alles op z'n plaats gemonteerd is. De binnenkant van de meubels worden afgewerkt met wit HPL, dit zal een tijdrovend karweitje worden.

De meubels moeten nog geschuurd worden voordat de eerste lak / vernis laag er op kan.
Hierover een vraag:
Wat is het verschil tussen lak en vernis?

Misschien een domme vraag maar ik heb geen idee.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Leverg » 15 Apr 2018, 22:09

Zier er mooi uit Roelof. Keukenblok ziet er ook zeer goed uit. Is HDL hetzelfde als Trespa ?
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast