Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor ErikH » 27 Feb 2018, 20:04

Roelof schreef:Afbeelding


Bij schade aan een kabel is de kabel onvervangbaar. Bij een rotte lasverbinding over een paar jaar kun je je betimmering wegbreken. Weet je zeker dat je dit wilt?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 27 Feb 2018, 20:43

@ Yep
Bedankt voor de tip.
Ik ga hier serieus naar kijken. Iets goedkoop kunnen "regelen" is niet altijd een recept voor de beste kwaliteit. Wat mij in de eerste oogopslag via de link aanspreekt is dat het niet verlijmd hoeft te worden op de ondergrond.

@ ErikH
De betimmering van het plafond en rond de ramen wil ik monteren dmv klittenband, dit wordt in de luxe jachtbouw ook veel toegepast. Het voorkomt piepen, kraken en rammelen en blijft altijd demontabel.
Een plafond open maken om een kabel breuk op te sporen is natuurlijk niet iets wat je zomaar in een verloren uurtje doet maar demontage blijft mogelijk.
Alle suggesties die het leven na een storing / kabelbreuk makkelijker maken zijn meer dan welkom :idea: . Op dit moment kan ik alles nog veranderen, verbeteren en aanpassen.

(Het klittenband montage verhaal komt ter sprake zodra ik er mee bezig ga.)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Gruttepier » 28 Feb 2018, 00:07

Roelof schreef:Ik ben het zeker met je eens Gruttepier.

Ik had voor kleine klusjes een MIG apparaatje staan en deze ook bij de boot gebruikt. Toen deze stuk ging een nieuw MIG/MAG apparaat gekocht met gevulde draad. Achteraf gezien is het een verkeerde keuze geweest om door te gaan met fluxdraad.
Laat ik nou precies dat apparaat van WP hebben :!:
Er komt nog genoeg laswerk komende zomer, Ik weet nog niet of ik dit apparaat omzet naar CO2 of een tang lasapparaat koop, beide hebben hun voor- en nadelen.

Groet,
Roelof


De Weldpartner is een prima apparaat voor de serieuse hobbyist, dat fluxdraad is een slechte keuze.
Ik snap de keuze wel want het bespaard je zomaar 200 euro op fles en ventiel maar dat verschil is wel een lekker middagje lassen of je irriteren aan rondvliegende vonken.
Zelf heb ik ooit een WP gehad en op de juiste afstelling heb ik er mooie kokerprofielen mee weggelast, je hebt dus een goed basisapparaatje.
Nu las ik met een Cebora 160 EVO, wel een slag duurder en last zeker wat rustiger maar ik doe er niks anders mee dan met de WP. (mijn WP is nog steeds in gebruik door een kennis)

Een Inverter is een prachtig apparaat, compact, licht, continu stroom met als enig nadeel de duurzaamheid. Lang geleden een A merk Re-On inverter BMBE (ook met TIG) en zeer tevreden over, heb er zelfs bodemplaten mee gelast maar toen ging hij stuk en kon direct de afvalbak in (900 euro) :cry:
Gruttepier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor ErikH » 28 Feb 2018, 15:51

Roelof schreef:Alle suggesties die het leven na een storing / kabelbreuk makkelijker maken zijn meer dan welkom :idea: . Op dit moment kan ik alles nog veranderen, verbeteren en aanpassen.


Geen verbindingen achter de betimmering! Vergemakkelijkt storingzoeken, verminderd brandgevaar.

Betekend dus alle verbruikers apart uitvoeren naar het schakelpaneel. In geval van meerdere armatuurtjes/inbouwspots rijg je door van armatuur naar armatuur. Verbinding zit dan in het armatuur of bereikbaar als je het inbouwspotje uit het plafond trekt.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 28 Feb 2018, 21:01

Erik, je hebt gelijk dat het beter is om geen kabel verbindingen in de aansluitdozen te maken, dat was ook niet mijn bedoeling. Ik heb deze geplaatst om het kabel trekken te vergemakkelijken, dat had ik niet vermeld.
Ik maak 2 gescheiden 12 V groepen voor de (led) verlichting. De kabels worden uit 1 stuk getrokken door de pvc pijpen, de verbindingen voor een parallel voeding komen bij de lampen. Deze zijn altijd makkelijk uitneembaar.

De aansluitdozen dienen het gemak van het kabel trekken, niet om verbindingen te maken.
Op deze manier zullen per lamp 4 draden komen te liggen. Blijft wel dat ik alles zoveel mogelijk demontabel wil houden. De verlichting heeft een totaal andere stet-up als voorheen en we kunnen het resultaat pas echt zien als alles gereed is. Als achteraf blijkt dat het niet voldoet wil ik de mogelijkheid hebben om iets te veranderen zonder alles te moeten slopen en vernieuwen.

Bedankt voor je reactie. alle tips en adviezen hoor ik graag.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 28 Feb 2018, 22:18

Roelof je zegt de dozen zijn alleen voor het makkelijk kabel trekken,maar waarom zit dan die aftakking er aan.
Mijn ervaring is hoe minder bochten en verbindingen hoeveel makkelijker gaat de draad er door,en uiteraard ruim gebogen bochten.
Ga zo door goed werk
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 01 Mrt 2018, 07:24

Hallo Rene,
De aftakkingen gaan naar de verlichtingspunten, zomin mogelijk losse kabel achter het plafond.
Op de foto lijkt de eerste aftakking erg kort maar buiten beeld zit aan de andere kant van de lamp nog een kabelpijp.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 04 Mrt 2018, 21:54

Dit weekend begonnen met het plaatsen van rachels aan BB voor de afwerking van de wanden. Ik gebruik hiervoor hardhout.
Langsscheeps is het hout gelijmd en met boutjes gemonteerd
Afbeelding

Daar tussen een raamwerk van verticale latjes, deze zitten alleen gelijmd.
Afbeelding

Alles is gelijmd tegen / op de Armaflex isolatie en uiteindelijk worden de wandpanelen ook tegen de rachels gelijmd. In eerste instantie lijkt lijmen tegen Armaflex een zakke verbinding omdat het geen solide ondergrond is maar het heeft zeer weinig te dragen. Zodra het meubilair permanent gemonteerd is geeft ook dit ondersteuning aan de wandpanelen.
Met een rei heb ik alle rachels op het verticale vlak uitgelijnd zodat er geen bulten in de wandpanelen ontstaan, de wandpanelen zijn flexibel genoeg om de ronding van de huid te volgen. Kleine oneffenheden kunnen door de lijm worden opgevangen.
De open vakken tussen de rachels worden opgevuld met schapenwol.

De laatste rachels moet ik nog afwerken, hopelijk deze week. Binnenkort bestel ik de wandpanelen; HPL geprest op 6mm berken plaat.
(de meubels staan los tegen de wand, geeft een idee waar wit of bruin HPL moet komen.)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Leverg » 04 Mrt 2018, 22:01

Ziet er weer mooi uit ! En lekker temperatuurtje ervoor .
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 11 Mrt 2018, 19:43

Vanmiddag weer lekker geklust op de boot, lekker weertje en een muziekje erbij :D

Rachels aan BB afgemaakt. Ivm de overlap het kastje over het spant komt een klein stuk van de rachels onder het spant (langs-spanten lopen iets omhoog).
Afbeelding

En het eerste deel gevuld met 30 mm schapenwol.
Afbeelding

Voorlopig resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Om monteren makkelijker te maken en uitzakken te voorkomen heb ik "plak pennen" gebruikt.
Afbeelding

Arnold, bedankt voor de tip mbt schapenwol en het knipgereedschap ;)
Afbeelding


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast