Weer een stapje in de goede richting.
Gisteren is de Swin droog gegaan en afgespoten
Uit het water
Vliegende Swin Patio
Geen kans om voor het ophijsen van de boot af te gaan. De mannen zullen het gewent zijn maar ik ben geen liefhebber om op een hijs te zitten
.
Onderweg naar de spuitplaats
Het is bepaald geen luxe om de boot droog te zetten, de antifouling is in zeer slechte conditie.
Gezien de algemene staat van de boot is dat geen verrassing
Afspuiten zelf gedaan om zeker te zijn dat alle losse antifouling er af is.
De hele middag mee bezig geweest, geen leuk klusje maar het resultaat is het waard.
Alle antifouling van de laatste 10 (of meer) jaren is er af gekomen, het meeste in redelijk grote stukken.
De (roze) laag er onder zat plaatselijk vaster maar ook dat kwam er grotendeels af.
Div. stukken plamuur "vielen" er zo'n beetje af, ook de blauwe verf zit er slecht op maar dit wisten we al.
Schilderen is bij de vorige eigenaar is geen sterk punt geweest
Duidelijk te zien dat er gewoon verf overheen gesmeerd is zonder voorbereiding of te letten op de condities.
De opbrengst van een middagje spelen met water:
2 zakken chemisch afval
Het onderwaterschip is aan beide kanten van de kiel gedubbeld, vanaf de boegschroef t/m het schroefraam, 40 cm breed.
Dit stond vermeld in een 10 jaar oud vlakdikte meting rapport.
Afgezien van een paar "zachte" deukjes in het vlak waar duidelijk te zien is dat de boot ergens tegenaan gelegen heeft (krasjes) was de enigste verrassing het roer.
Schillingroer idee
Het (afwijkende?) schroefraam van de Swin Patio.
Er zit een stuk hoekstaal aangelast en aan de onderkant zit een flens om het schroefwater op het roer te houden.
Het lijkt op een Shilling roer om de manoeuvreerbaarheid te vergroten.
Nadeel is dat het stuurgedrag gevoeliger wordt rond de midscheeps positie.
Misschien is dat de reden voor het vage stuurgedrag wat mij opviel.
(ik heb opgemerkt dat de boot goed op het roer reageert, maar dat had betrekking op het manoeuvreren)
Het ziet er op zich netjes uit maar hier ga ik eens goed over nadenken, persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van Schillingroeren.
Als ik zou moeten kiezen geeft ik de voorkeur aan een flaproer, maar daar zal goed aan gerekend moeten worden en kost ook een beetje
Binnenkort wordt de vlakdikte gemeten, ik had een beetje verwacht dat er aardig wat pitting in het staal zou zitten maar dat valt mee.
Afhankelijk van de dikte metingen zullen we moeten repareren, hopelijk valt het mee.
De hele boot moet in elk geval helemaal kaal zodat vanaf het staal een nieuw verf systeem kan worden gebouwd.
Het is zinloos om op de bestaande verflagen door te gaan met schilderen.
Voor de romp (onderwater en zijden) twijfel ik nog tussen uitbesteden (stralen) of zelf doen (Tercoo).
Stralen heeft mijn grote voorkeur omdat je dan zeker weet dat je SA 2 1/2 hebt en dit oppervlak met een Tercoo wel erg lang gaat duren.
Komende week maar eens een paar prijsjes opvragen, als de prijs voor het stralen zwaar tegen valt zal er niks anders op zitten dan afzien en alles handmatig aanpakken.
Heeft iemand nog een ander idee om alle verf te verwijderen en het oppervlak goed op te ruwen?
O ja, bijna vergeten.
In de kraan is het gewicht van de boot gemeten op 7,5 ton.
Dit is bij benadering natuurlijk.
Tot zover maar weer,
Wordt vervolgt.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten