Swin Patio opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Leverg » 26 Mei 2019, 22:50

Mooie voortgang weer zo. Ziet er een stuk netter weer uit zo in de (grond)verf. Mooi lasapparaat heb je trouwens, daar kan je wel meters mee maken.
Die terco heb ik laatst weer aan iemand aangeraden, die wou met een krabber zijn boot gaan doen :P
Heb nu een mooi stukje gereedschap gekocht voor schuur en lakwerk. Festool Rotex 150mm. Beest van een schuurmachine. Heerlijk om goed gereedschap te hebben.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Mei 2019, 16:48

Aardig duur machientje die Festool. Maar wat is nu de meerwaarde van zo'n schuurmachine t.o.v. bijvoorbeeld een Bosch (of ander merk) van zo'n 100-150 euro?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor bas » 27 Mei 2019, 17:27

Lekker bezig geweest! knapt mooi op zo.

Maar wat is nu de meerwaarde van zo'n schuurmachine t.o.v. bijvoorbeeld een Bosch (of ander merk) van zo'n 100-150 euro?

Klinkt lullig maar schuur er een keer mee en je stelt de vraag niet meer. Geen gekloot meer met snoeren die in de knoop raken, afzuiging die wel echt werkt, 's avonds na het werk niet meer het gevoel in je handen dat je nog aan het schuren bent, levensduur....ga zo maar door.
Maar toegegeven, je betaald er wel voor en voor een schuurmachientje vind ik het persoonlijk ook teveel geld maar het is wel echt topspul.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mei 2019, 17:42

Met Bas eens niet eens vergelijkbaar met een andere machine,maar de rotex is ook meteen de duurste,vergelijken met een machiene van €150 raakt kant nog wel die Rotex kost € 500 of meer
Ik wist niet dat hij er ook draadloos was,ik heb de stofzuiger er ook bij,schuurmachine aan en de stofzuiger gaat ook aan echt top.
In mijn ogen is er maar 1 vergelijkbaar en dat is zo,n geel machientje,ik kan helaas ff niet op de naam komen.
Enig nadeel van de rotex het gewicht als je de zijkant van de boot hebt gedaan heb je geen armen meer over,dan kan je beter zo,n geel machientje hebben.
Ik zou nog is opzoeken wat het merk is,kom ik er op terug
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mei 2019, 17:44

Ik heb ff gezocht Mirka is het merk,is ook heel mooi spul
Gr René
Volgens mij is de grote rotex 150 mm niet in draadloze uitvoering wel de 125mm
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor bas » 27 Mei 2019, 18:00

Ik wist niet dat hij er ook draadloos was

Dat weet ik ook niet maar ik bedoel dat je bij festool 1 snoer achter in al je apparaten kunt steken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Roelof » 27 Mei 2019, 18:33

Ik denk er net zo over. Goed gereedschap is het halve werk maar kost wel een beetje.
Leuke anekdote:

Moest eens een keer onverwachts aflossen op een schip van de rederij, de machinist moest plotseling weg ivm privé omstandigheden.
De beste man stond binnen de rederij bekent als "houtje touwtje machinist" en bestelde nagenoeg nooit iets maar de machinekamer was altijd gereed om te starten en te varen.

Kom ik zonder overdracht aan boord en trof een gigantische puinhoop aan, zowel in de MK als in de hut. (Tot Rotterdam op de bank geslapen en het publieke toilet gebruikt :roll: ).
Als eerste het MK bedrijf bekeken en gezorgd dat alles kon worden opgestart en we zijn gaan varen. Het gereedschapsbord was nagenoeg leeg, er hingen voornamelijk uitgeslepen steeksleutels, aangepaste schroevendraaiers, hamers met aangelaste stelen t/m een bahco met ontbrekend verstelwiel, enz. en te weinig smeeroliën aan boord.
Spareparts was hetzelfde, alleen oude meuk waarvan je misschien nog iets mee zou kunnen doen als je van 2, één kunt maken.

Voorzichtig (omdat het niet mijn vaste boot was) een bestellijst gemaakt met de minimale gereedschappen, onderdelen en oliën en deze doorgefaxed naar kantoor (jaren '80 !!! :D ) en we gingen naar Rotterdam!

Bij aankomst stond de eigenaar al te wachten op de kade en wilde mij direct spreken:
V: Roelof, wat is dit?
A: Dat is een bestellijst meneer Moerman (de rederij bestaat helaas niet meer).
V: De vaste machinist heeft dit niet nodig, waarom jij wel?
A: Ik pak de lijst, bekijk het nog een keer en zeg: Meneer Moerman, goed gereedschap is het halve werk.
A: Waarop hij de lijst doormidden scheurt met de opmerking: ik heb niks aan half werk !!!
's middags kwam er veel meer aan boord dan ik besteld had, de smeerolie voorraad werd afgetopt en ik kreeg alles om de hut weer leefbaar te maken !!!
:D :D :D :D :D :D :D

Terug naar het onderwerp,
Ik investeer in goed gereedschap, dit is duur maar als je een boot van A tot Z wilt aanpakken betaald het zichzelf terug. Wel kijk ik waarvoor het gereedschap gebruikt wordt. Met een boormachine voor tercoo schijven kun je er op rekenen dat deze niet het eeuwige leven heeft omdat de boorkop lagering niet gemaakt is voor radiale belasting. Voor zulke toepassingen kies ik het goedkoopste.
Andere elektrische gereedschappen kiest is (semi) professioneel, vaak iets zwaarder als wat ik nodig heb. Je betaald de prijs natuurlijk maar het is een éénmalige investering waar je eindeloos plezier en gemak van hebt.

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mei 2019, 18:59

Beetje of topic,maar ik vind het net als met zo,n winterzeiltje van de gamma zo,n ding waar in 1 winter niks van over is.
Dan koop ik liever een zwaar zeil,waar ik mij dan wel rot aan til,maar wat heel wat winters mee gaat.
Alle waar naar zijn geld,goedkoop is duurkoop
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor bas » 27 Mei 2019, 19:22

Volgens mij heb ik dezelfde wel eens afgelost :lol: en anders was het vast familie van
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Swin Patio opknappen

Berichtdoor Leverg » 28 Mei 2019, 00:42

Hooveld960 schreef:Aardig duur machientje die Festool. Maar wat is nu de meerwaarde van zo'n schuurmachine t.o.v. bijvoorbeeld een Bosch (of ander merk) van zo'n 100-150 euro?


Heb hem 2e hands gekocht op marktplaats, dus de prijs viel mee. Nadat ik vorig jaar met de festool had gewerkt wou ik geen ander meer. T, is daadwerkelijk een wereldding, maar inderdaad duur.

Maar stel je staat op een trapje je romp te schuren, en je zet hem op standje 6 met de rotex functie aan.... trekt die je gewoon zijwaarts van het trapje als je niet oplet, zo,n kracht zit erin.

Desalniettemin kan je prima met dat de festool ook fijn schuren en zelfs rvs polijsten.
T,is zoiets wat je voor de rest van je leven hebt.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten