een stalen Riva " project"

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Arthur » 31 Jul 2017, 17:37

Riva schreef:ja dat klopt, daarom heb ik ook gewacht tot ik met rooie menie er op ga, en die platen die dubbel komen heb ik aan de gesloten kant eerst boven vrij laten liggen zodat de walslaag kon gaan roesten....en dat gaat hier vreselijk snel !!!...daar heb ik hier echt geen jaartje voor nodig :lol:

Daar weet ik alles van, soms hoge luchtvochtigheid, (die bij jullie altijd hoog is) en zoute zeelucht, gelukkig heb ik daar met mijn houten boot weinig last van.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 31 Jul 2017, 22:20

klopt, luchtvochtigheid tussen de 75 en 90 % en saliniteit zit alhier rond de 39%....vandaar men hier zo lekker kan drijven in het water :lol:
en wat houten boten betreft...wij hebben hier in caribbean die houtworm./.zeepier die hier gaatjes maakt in houten boten....kort geleden nog een grote houten boot met haar kiel op de bodum van het Spaanse (binnen ) water...zo lek als een mandje !
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 07 Aug 2017, 13:31

elk wiekend weer een stukje verder!
En het is alweer spanten bier!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En plaatje voor plaatje komt de bodem tot een geheel, en het resultaat van een wikentje zwoegen met ijzer geeft veel stof en rommel!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Traag maar gestaag.......er komt al aardig vorm in!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor marcelNL » 09 Aug 2017, 09:54

Erg mooi project, veel respect voor iemand die helemaal zelf vanuit de tekentafel een boot ontwerpt en ook nog eens in elkaar last. Zelf kan ik alles achter de computer, maar als een schilderijtje opgehangen moet worden, dan is er altijd het risico dat de muur in een gatenkaas veranderd.

Denk dat niks meer voldoening geeft dan straks te kunnen varen in je zelf ontworpen boot!
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 09 Aug 2017, 19:50

Dank Je Marcel, voor je compliment!...en ja, voldoening geeft het zeker, telkens als ik weer een stukje verder ben dan kijk ik aan het eind van de knutsel middag met een tevreden gevoel naar het resultaat :D

En wat jou aangaat met gaten boren...ik denk niet dat dat aan jou ligt, eerder aan de muren die tegenwoordig gebouwd worden in de hedendaagse huizen :lol:
Tip! Boor een 4mm gaatje schuin naar beneden een cm of 4 (met een steen boortje) en stop daar een klein spijkertje in, kop uit laten steken :P
Geen gedoe met plugjes en schroefjes.... dat is meer als voldoende voor een schilderij met bv de groene draak er op lol: we moeten wel in de bootjes blijven he!
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 15 Aug 2017, 10:32

Het gat van de beun is onder nu zeker te groot echter ik moet nog ergens kijken hoeveel ruimte ik nodig heb voor een 40 of 50hp buitenboord motor........of....ik bouw een chevrolet motor in de boot....alleen dan heb ik wat meer knutselwerkjes in het vooruitzicht plus dat ik nog wat meer onderdelen bij elkaar moet struinen....een as, propeller, een asdoorvoer om het water aan de buitenkant te houden en een roerblad met stuurinrichting waarvan ik al de nodige onderdelen heb liggen.
Vind het ook wel weer een beetje spannend omdat ik dit nog nooit eerder heb gedaan, maar denk dat het ook wel mooi is als ik een mooie sound in de boot heb!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als ik een binnenboord motor ga plaatsen dan heb ik een soort kiel nodig waar de shump van de motor ruimte moet komen....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met een binnenboord motor moet ik ook besturing hebben voor het roer, en de onderdelen daarvoor haal ik dan maar uit een oude vliegtuig vleugel!! En de haakse overbrenging van een oude leger plattewagen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu was ik van plan om een buitenboord motor te gebruiken in een beun.....ik heb ook de mogelijkheid om een binnenboord motor te plaatsen en in dit geval een 3lit, 6 cilinder in lijn uit een chevrolet van 1969, ik heb dus twee opties, de eerste is het makkelijkst en de tweede optie geeft de boot ook een mooi geluid, het ging mij immers niet om snelheid.
Mmm wat te doen?!

Afbeelding
Afbeelding
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor peter jansen » 15 Aug 2017, 11:40

Hup die chevy er in! Dan maar meer werk zou ik zeggen.... buitenboordmotor kan ook maar die dikke 6 cilinder hoort bij zo een soort boot!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor zoran » 15 Aug 2017, 16:59

zou ik ook doen heb al een keerkoppeling voor je,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor henkvd » 15 Aug 2017, 17:11

zoran schreef:zou ik ook doen heb al een keerkoppeling voor je,
gr,
Zoran


Denk dat het versturen een beetje duur wordt, ca 7800 KM naar het westen bevind zich dit project
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor ErikH » 15 Aug 2017, 21:32

Een buitenboordmotor vind ik "not done" voor een Riva.

Verder; Ga zo door met foto's! Altijd mooi om dit soort projecten te bewonderen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten