vuuren1 schreef:Op staal lijkt niet echt bezuinigd.
Ook zonder veel kennis is een eerste simpele berekening van de waterverplaatsing niet heel moeilijk.
Wat is het gewicht van alle bouwmaterialen?
En dan wat er bij gaat komen zoals de motor + aanverwante onderdelen en het interieur?
Als dat niet veel meer is dan de massa van een originele Riva gaat het er op lijken.
En als je zomaar gaat bouwen weet je niks..
Dag Vuuren1,
ik moet eerlijk zeggen dat ik ergens toch wel " zomaar " ben gaan bouwen....en wat weet ik ...eigenlijk niks, zoals ik al had aangegeven..ik ben geen boten bouwer maar hobbyist
en zover als ik dat kon beredeneren heb ik wel tijdens het schetsen en afbeeldingen bekijken op internet geprobeert tot een geheel te komen om te beginnen, maar om van te voren te berekenen wat het totaal gewicht zou zijn als die klaar is...nee, eerlijk is eerlijk...dat weet ik niet, vandaar dat ik dus bouw vanaf de vloer en later de boot omdraai en de V vorm maak, zodat ik ook een dubbele bodem krijg, met naar ik hoop meer drijf vermogen !?...ik heb genoeg filmpjes gezien dat er nieuwe boten te water worden gelaten die om kukkelen en die komen van een scheepswerf!!
en dat wil ik natuurlijk vermijden.
en nu lijkt het er op dat ik op staal niet bezuinig maar het afval wat ik er af snij na het hechten gebruik ik natuurlijk wel plus...moet ik ook eerlijk zeggen...wij hebben hier plaatstaal uit Brasil en dat is goedkoper als het staal van de hoogovens...maarja 4mm is 4mm en ik heb dan wel staalplaat zonder certificate en iso nr's, toch denk ik dat het ruimvoldoende is voor wat ik aan het doen ben.
En ik weet al dat ik het op een eenvoudig interieur hou zonder al te veel smuk, dan gaat er ook niets stuk !
Morgen ga ik weer verder met de boeg dicht maken en dan het bovendeel geheel aflassen en vlak slijpen...ik benk dat ik daar wel een paar zaterdagen voor nodig zal hebben
zolang ik jullie niet verveel blijf ik wel foto's sturen van de voortgang.
warme groet vanuit de west indisch.