een stalen Riva " project"

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor broekie » 28 Feb 2017, 08:57

Leuk project, maar is er nagedacht over de ligging in het water?
Een houten Riva of eenzelfde romp van staal is nogal een verschil in gewicht en waterverplaatsing.
Ik denk dus dat je dit op een of andere wijze moet corrigeren in het onderwaterschip zodat hij niet te diep komt te liggen.

Ik denk altijd maar in uitersten om een effect in te zien.
Een houten kano of een van staal. Zou dat werken?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Roelof » 28 Feb 2017, 09:01

Afbeelding

Afbeelding
De boeg in aanbouw
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Roelof » 28 Feb 2017, 09:11

Hallo Riva,

Werken in een hotel en ijzerwerk als hobby..... Niet een voordehand liggende combinatie :D
Zeker wat laswerk betreft is een dergelijk project niet voor iedereen met een lasapperaat weggelegt, zeker niet met zulke dunne plaat.
Op m'n werk zijn genoeg "profesionele" lassers die platen tussen de 10 en 20 mm vol lasspanning gooien omdat ze lasvolgorde en stroom niet goed beoordelen.

Het valt me op dat er grote open plaatvelden zijn, komen hier nog spanten en stringers in van BV hoeklijn of strip?

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Klaver vier » 28 Feb 2017, 12:51

Vreemd ik zie de kont en niet de boeg,wordt trouwens wel heel mooi denk ik
Wat het gewicht betreft dik hechthout of dun plaatwerk,ik denk dat het elkaar niet veel uitmaakt
Het zou wel wat zwaarder zijn maar aangezien het geen speedboot wordt is dit ook niet zo heel belangrijk
Leuk profect om te volgen,succes
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 28 Feb 2017, 14:43

Roelof schreef:Hallo Riva,

Werken in een hotel en ijzerwerk als hobby..... Niet een voordehand liggende combinatie :D
Zeker wat laswerk betreft is een dergelijk project niet voor iedereen met een lasapperaat weggelegt, zeker niet met zulke dunne plaat.
Op m'n werk zijn genoeg "profesionele" lassers die platen tussen de 10 en 20 mm vol lasspanning gooien omdat ze lasvolgorde en stroom niet goed beoordelen.

Het valt me op dat er grote open plaatvelden zijn, komen hier nog spanten en stringers in van BV hoeklijn of strip?

Suc6
Roelof

:lol: ja dat is mij al vaker gezegd !...ha ha..maarja....hobby is hobby....en zoals je kan zien op de laatste foto's ben ik begonnen met spanten maken en tegen de plaat te hechten, ik gebruik hiervoor T profiel 40x40.
En wat het lassen betreft, ik vind 4mm niet dun, maar dat kan aan mij liggen, ik heb lassen van een lasser geleerd dus geen cursus maar meer in de praktijk met een aanhangwagen lassen en vandaar uit ben ik verder gaan....bakken en braden en gaandeweg kan ik wel een stukje plaat aan elkaar krijgen moet ik zeggen :roll:
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 28 Feb 2017, 14:44

broekie schreef:Leuk project, maar is er nagedacht over de ligging in het water?
Een houten Riva of eenzelfde romp van staal is nogal een verschil in gewicht en waterverplaatsing.
Ik denk dus dat je dit op een of andere wijze moet corrigeren in het onderwaterschip zodat hij niet te diep komt te liggen.

Ik denk altijd maar in uitersten om een effect in te zien.
Een houten kano of een van staal. Zou dat werken?


Tja Broekie, daar heb ik natuurlijk ook aan gedacht...terwijl ik dat eigenlijk niet als kennis in huis heb, maar ik denk te weten dat een houten kano of van staal ( blik) dezelfde eigenschap hebben, perslot van regen heeft coolmann kano's van aluminium, en ik denk dat een kano van dun plaatwerk 1 of 2 mm het net zo goed doet... Ik kan er eens 1 gaan maken om het zeker te weten!
Wat die romp betreft, die van Riva is natuurlijk geweldig mooi qua lijn en dat krijg ik niet voorelkaar met mijn 4 mm plaat, ik doe alles met het handje en hulpmiddelen die ik voorhanden heb....en dat is allemaal geen provisionele gereedschap !
En de ligging in het water...ja...daarom had ik bedacht om straks als ik de bovenkant klaar en dicht gelast heb die eerst in de primer te zetten en dan in het water om te kijken wat de waterverplaatsing zal zijn zodat ik kan uitrekenen hoe hoog ik het onderwaterschip moet maken om toch mooi boven de waterlijk uit te steken!...allemaal wel omslachtig maar ja...ik ben ook geen boot bouwer he :lol:
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 28 Feb 2017, 15:25

Klaver vier schreef:Vreemd ik zie de kont en niet de boeg,wordt trouwens wel heel mooi denk ik
Wat het gewicht betreft dik hechthout of dun plaatwerk,ik denk dat het elkaar niet veel uitmaakt
Het zou wel wat zwaarder zijn maar aangezien het geen speedboot wordt is dit ook niet zo heel belangrijk
Leuk profect om te volgen,succes
Gr René ( Klaver vier )


Hai René, ik weet niet of het zwaarder is hoor, ik heb op internet gekeken wat die grote Riva's wegen...vergis je niet..2760 kg tot 3500 kg!.....nou ik verwacht niet dat ik zover kom!...ik hen tot nu toe 18 plaat gebruikt van 2x1mt 4 mm dik en die wegen 64 kg per plaat...ik ben nog niet klaar maar ik heb ook al veel afval....ik ga hem op de weegbrug wegen als die klaar is dus dan weet ik wat die weegt!...maar zover ben ik nog lang niet....eerst nog even verder knutselen....ik moet nu weer even wachten tot dat het wikent is dan heb ik weer mijn knutsel zaterdag!
En je hebt gelijk..ik wou geen speedboot maar wel een boot met een mooie lijn!
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2017, 03:49

Op staal lijkt niet echt bezuinigd.

Ook zonder veel kennis is een eerste simpele berekening van de waterverplaatsing niet heel moeilijk.
Wat is het gewicht van alle bouwmaterialen?
En dan wat er bij gaat komen zoals de motor + aanverwante onderdelen en het interieur?

Als dat niet veel meer is dan de massa van een originele Riva gaat het er op lijken.

En als je zomaar gaat bouwen weet je niks..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor Riva » 03 Mrt 2017, 15:48

vuuren1 schreef:Op staal lijkt niet echt bezuinigd.

Ook zonder veel kennis is een eerste simpele berekening van de waterverplaatsing niet heel moeilijk.
Wat is het gewicht van alle bouwmaterialen?
En dan wat er bij gaat komen zoals de motor + aanverwante onderdelen en het interieur?

Als dat niet veel meer is dan de massa van een originele Riva gaat het er op lijken.

En als je zomaar gaat bouwen weet je niks..


Dag Vuuren1,

ik moet eerlijk zeggen dat ik ergens toch wel " zomaar " ben gaan bouwen....en wat weet ik ...eigenlijk niks, zoals ik al had aangegeven..ik ben geen boten bouwer maar hobbyist :mrgreen: en zover als ik dat kon beredeneren heb ik wel tijdens het schetsen en afbeeldingen bekijken op internet geprobeert tot een geheel te komen om te beginnen, maar om van te voren te berekenen wat het totaal gewicht zou zijn als die klaar is...nee, eerlijk is eerlijk...dat weet ik niet, vandaar dat ik dus bouw vanaf de vloer en later de boot omdraai en de V vorm maak, zodat ik ook een dubbele bodem krijg, met naar ik hoop meer drijf vermogen !?...ik heb genoeg filmpjes gezien dat er nieuwe boten te water worden gelaten die om kukkelen en die komen van een scheepswerf!! :lol: en dat wil ik natuurlijk vermijden.
en nu lijkt het er op dat ik op staal niet bezuinig maar het afval wat ik er af snij na het hechten gebruik ik natuurlijk wel plus...moet ik ook eerlijk zeggen...wij hebben hier plaatstaal uit Brasil en dat is goedkoper als het staal van de hoogovens...maarja 4mm is 4mm en ik heb dan wel staalplaat zonder certificate en iso nr's, toch denk ik dat het ruimvoldoende is voor wat ik aan het doen ben.
En ik weet al dat ik het op een eenvoudig interieur hou zonder al te veel smuk, dan gaat er ook niets stuk ! :D
Morgen ga ik weer verder met de boeg dicht maken en dan het bovendeel geheel aflassen en vlak slijpen...ik benk dat ik daar wel een paar zaterdagen voor nodig zal hebben :roll:
zolang ik jullie niet verveel blijf ik wel foto's sturen van de voortgang.

warme groet vanuit de west indisch.
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: een stalen Riva " project"

Berichtdoor aquanaut » 03 Mrt 2017, 16:20

Riva schreef: vandaar dat ik dus bouw vanaf de vloer en later de boot omdraai en de V vorm maak, zodat ik ook een dubbele bodem krijg, met naar ik hoop meer drijf vermogen !?..


Als het gedeelte wat je eraan last minder weegt als dat het water verplaatst is dat inderdaad zo, daar kwam Archimedes zo'n 2267 jaar geleden ook achter:

Een geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld lichaam ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

suc6

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten