Riva....nouja...ongeveer dan!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Riva » 26 Feb 2017, 05:57

Dag beste mensen....ik ben nieuw op deze site dus ik stel me even voor, mijn naam is Vosje ( tja ik kan het ook niet helpen ) en ik ben bezig met een stalen boot ....model...riva...tja dat is weer eens wat anders als een houten boot!....met hout kan ik niks dus ik dacht..dan maar van staal...het model veranderd wel iets tijdens de bouw...het is dus niet echt een riva model...maar toch!...een leuk bootje.
Nu komt het volgende...aangezien ik 4 mm staal gebruik,, zal de boot ongeveer rond de 2000 kg gaan wegen, de lengte is nu 840 cm en 233 breed ( dan kan die in een container! ) nu wil ik eigenlijk een buitenboord motor in de boot hebben ( beun ) weet iemand hoeveel pk in moet nemen?...het gaat mij niet om snel te varen maar om lekker door de grachten te varen of anders...ik heb geen belang bij een speedboot, vandaar mijn wens om een buiten boord motor in een beun...
Kan iemand mij wat info geven? Wat het beste is...pk, langstaart of kortstaart.

Ik weet niet zo goed hoe ik foto's moet plaatsten maar ik probeer het wel! En anders geef mij een tip! Hoe dat moet.

Ik hoor(zie) graag van jullie!
Warme groet
Vosje
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Roelof » 26 Feb 2017, 10:32

Welkom !

Links onderaan de hoofdpagina staat hoe je makkelijk foto's kunt plaatsen dmv "TINYPICS"
Zoals je het beschrijft een behoorlijk project, er zijn niet zoveel mensen meer die zelf vanaf scratch een jacht bouwen.
AUB snel kijken hoe de foto's geplaatst kunnen worden want we zijn hier ABSOLUUT NIET NIEUWSGIERIG :mrgreen:

Mbt jouw vraag (voor zover ik weet):
- kortstaart / langstaart: afhankelijk van de hoogte van de spiegel boven het water. Omdat je zelf bouwd kun je kijken wat voor jouw constructie het beste uitkomt.
- vermogen: voor binnenboord motoren wordt vaak de vuistregel "5 pk per meter lengte" gehanteerd, vroeger was dit 3 pk per meter. Ik weet niet of vergelijking in deze (buiten- en binnenboord motor) helemaal correct is.

Zorg dat de beun goed kan ventileren ivm verzameling van uitlaatgassen, de motor haalt zijn verse lucht uit zijn directe omgeving.
Als je een BB motor bij een dealer koopt zou ik wel zeggen dat het om jacht gaat, geen speedboot. Er zit verschil tussen de schroeven. Verder zou ik me verdiepen in de overbrenging verhouding, hier zit ook verschil in.

Su6,
Hoop dat we snel foto's zien en jouw project kunnen blijven volgen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor FrankM » 26 Feb 2017, 10:46

Eeh was het niet 5 PK per ton ?

Grtz
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Roelof » 26 Feb 2017, 10:58

Idd ik zat fout :oops: , je hebt gelijk 5 pk per ton
Even teruggezocht, zie onderstaande

:oops: Roelof


vuuren1 schreef:Bericht door vuuren1 » wo 22 mei 2013, 23:01

Vooral veel onzin, Wim..

5 pk per ton is een populaire en ook moderne stelling, echter is minder in de praktijk ook voldoende als de installatie gemaakt is om continue 90% vermogen te kunnen leveren.
Als een Dutch Tender beroepsvaartuig van 9 ton het al jaren prima doet met minder dan 35 pk weet je genoeg..

100 pk in eenzelfde schip geeft m.b.t. de maximale snelheid een verhoging van hooguit 1 km/uur (die gegevens heb ik vanuit de praktijk) .
En tussen 50 pk en 95 pk zat 0.6 km snelheidsverschil bij dezelfde boot.

Lengte loopt is de bekende kreet, een lang en smal schip (neem een kano) loopt gemakkelijker.
Een voorbeeld: een 3x verlengde boot van oorspronkelijk 8,5 x 3,1 meter die inmiddels 12 meter is met een DAF 825 van 160 pk (uiteraard van een Duitser geweest), die doet 17 km/u in de top (met ca. 35 liter per uur...).
Met 50 pk zal die boot waarschijnlijk ruim 15 km/u doen.

NB,
PK's zeggen niet zoveel omdat die opgave meestal overdreven is en we hebben ook te maken met de reductie van de keerkoppeling en de toegepaste schroef.
Ik haal bv. 60% meer rendement uit de 54 pk motor dan een ander omdat ik een straalbuis met een 23 inch schroef heb.
Dit in vergelijk met scheepjes met een 2:1 reductie en een 16 inch schroefje.
Het gaat om de uiteindelijke stuwkracht, de PK's zijn daarin niet voldoende duidelijk / volledig.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Riva » 26 Feb 2017, 14:13

Dag allemaal!

Hartelijk dank voor de uitleg voor de motor in de deun!
En wat die foto's betreft...nou dat is niet zo makkelijk voor mij....ik buig makkelijker staal dan een foto plaatsen merk ik :roll:
Ik kom wel zover dat ik ze kan uploaden en dan verdwijn ik in de grote lege wereld van internet!...met foto en al :evil:
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Popeye » 26 Feb 2017, 15:41

Ook van mij een welkom!

Geen foto's nog dus helaas, maar wanneer ik in de buurt ben kom ik graag even "een kijkje nemen!" :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Riva » 26 Feb 2017, 23:32

Dankje!...tja, het is heel vervelend maar toch wil ik proberen om de foto's te laten zien.....het is al een heel spectaculair bootje geworden!...ala riva !
Kan ik mogelijk een foto naar iemand sturen? Die ze wel kan plaatsen...het lukt mij niet met mijn iPad en heb ook geen pc.

Ik ben nu reeds 8 zaterdagen bezig en het is al een heel mooi resultaat, de vorm zit er goed in met name het achterschip ( kontje) die nogal eigenzinnig geworden :o !.ha ha....maar wel erg mooi, al zeg ik het zelf.
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Riva » 26 Feb 2017, 23:41

Popeye schreef:Ook van mij een welkom!

Geen foto's nog dus helaas, maar wanneer ik in de buurt ben kom ik graag even "een kijkje nemen!" :mrgreen:

Groet, Jack.


Ha ha!!...dat kan natuurlijk altijd...zoals ik al had aangegeven..ik maak de boot op maat dat die in een 40ft container past en dat is niet zonder reden!...we hebben zelf ook nog een studio in Emmen!...en verblijven ook regelmatig in Nederland...
Vroeger hebben we veel op Zuidlarder meer, Friesland en in Groningen met ons bootje gevaren en willen dat straks ook gaan doen met deze die ik nu maak!... :D
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Roelof » 27 Feb 2017, 00:51

Had er even niet op gelet maar Curacao en staal buigen.
CDM?
Jammer dat de Amstel brouwerij er niet meer is 8-) , door het water (en toevoegingen was het altijd een sprankelend biertje...

Als je weer op het zuidlaardermeer komt komen we elkaar vast wel een keer tegen, moeten we ons maar gaan behelpen met een halve liter bij meerwijk :D .

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Riva....nouja...ongeveer dan!

Berichtdoor Riva » 27 Feb 2017, 02:23

Hai Roelof

Ha ha, nee ik heb niks met CDM....pfff wat een geluk zeg...ha ha ...nee hoor! Het is nou eenmaal mijn hobby, ik maak van scrap afval mooie dingen....ahum...ik zeg dat natuurlijk van mijn eigen werk he..dat doe ik al van uit mijn jonge jaren....ik ben namelijk al redelijk op leeftijd kan ik zeggen.

Erg jammer dat ik geen foto's ken plaatsen...en dat ligt gewoon aan mijn onkunde hoor!....ik heb dan wel deze iPad gekregen maar heb geen iPhone....nee dat is een ding die ik rustig ergens kan laten liggen!...geen mens die dat wil hebben!..ha ha maargoed, ik bouw nu dus een pseudo riva....in grote lijn een mooie boot om in de grachten van Utrecht of op het IJ te varen...ik maak hem zowieso geschikt voor op de trailer zodat ik hem altijd zelf mee kan nemen.
Nu zijn de regels wel wat strenger voorwat betreft boortrailers in Nederland als bij ons alhier dus ik koop in Nederland wel een goed gekeurde trailer als het zo ver is....hier is een sterke as met een buis en aanhangkoppeling voldoende om je boot mee te nemen...dus die laat ik wel hier!...om geen problemen te krijgen als ik in Nederland op de weg ben.

Kan jij mogelijk foto's plaatsen als ik die naar jou stuur?
Riva
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 26 Feb 2017, 05:39
ligplaats: Curacao
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten