jaren '70 speedbootje

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

jaren '70 speedbootje

Berichtdoor ar1g3 » 30 Jan 2017, 13:04

Ik heb een retro speedbootje op de kop kunnen tikken, en dat ga ik restaureren. Het is momenteel eigenlijk gewoon een casco zonder iets op of aan dus er is nog wel wat werk aan!

Als motor komt er een Yamaha 28pk achter, ook uit de jaren '70.

Afbeelding
Afbeelding

Er is zowel aan de romp als aan de motor nog wel wat werk, gelukkig heb ik wel ervaring met techniek en met carrosseriewerk bij auto's dus dat moet geen probleem vormen. Dit hele project wordt zo goedkoop mogelijk gedaan, voor het casco heb ik 125€ betaald en voor de motor 100€ dus in dat opzicht ben ik op de goede weg!

De boot wordt geel geschilderd, en er komt een zwarte streep in het midden over de boeg.

Hier een foto van de motor:
Afbeelding

En hier een foto van een paar schakelaartjes voor in het dash die ik al heb gemaakt:
Afbeelding

O, en als iemand me kan helpen achterhalen wat voor bootje dit is, laat maar weten! tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan dat het sterk lijkt op een Marina 14ft maar het logo ontbreekt op de boeg.
ar1g3
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Jan 2017, 13:48
ligplaats:
info:

Re: jaren '70 speedbootje

Berichtdoor pascall » 30 Jan 2017, 19:28

Hoi,

Leuk project, bootje lijkt een Spitfire of een Placom, hoe lang is hij?
Tip, voor een schitterend resultaat schilderwerk, en een twee componentenlak die relatief makkelijk is aan te brengen adviseer ik DD lak van
de ijssel.

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: jaren '70 speedbootje

Berichtdoor micha » 31 Jan 2017, 11:18

Zeker een leuk bootje. Het is ook wel een bekende vorm dus het zal niet heel moeilijk zijn om te achterhalen wat het is. Helaas reikt mijn kennis niet heel ver dus kan niet veel meer namen zeggen dan een vega, fletcher of piranha. Hij lijkt langer dan een spitfire oid. Leg hem wel een keer in het water om te kijken of hij wel dicht is en controleer de dubbele bodem( als hij die heeft) of daarvan het hout nog goed is. Daarnaast ook de spiegel controleren. Dit soort bootjes worden vaak misbruikt door er een veel te grote, zware motor achter te hangen en dan vervolgens met een scheur in de spiegel te eindigen. Met wat geluk kun je de ruit weer polijsten zodat je daar doorheen kan kijken.
Al met al een leuke boot voor een prima prijs. Je zal alleen nog wel wat kosten hebben voordat je klaar bent. Goede verf is niet goedkoop en je hebt ook nog stoelen, stuurinrichting, schakelkast, bekleding en eventuele accu nodig. Mijn raad is om even goed een budget op te stellen voordat je aan zoiets begint. Soms heb je voor minder geld een speedbootje die er al goed uit ziet en al uitgerust is met alle benodigdheden. Maar hou gewoon marktplaats in de gaten voor deze spullen.
Met de motor zit je in elk geval al goed. Zo'n yamaha is echt een topper. Heb ze zelf ook vaker gehad en deze blijven het wel doen. Hier zit ook genoeg kennis om zo'n motor weer goed lopend te krijgen. Zag al dat je daarvoor ook een topic had aangemaakt. Heb je trouwens wel een langstaart nodig bij deze boot?
Ik ben heel benieuwd hoe het project je afgaat. Het komt vaak genoeg voor dat mensen een project starten en het niet af maken omdat het stiekem best wel veel werk is en ook saai werk want je moet heel veel gaan schuren en plamuren. Ik heb ook een keer een klein zeilbootje opgeknapt. Daar was ik ook dagenlang aan het schuren om hem glad te krijgen. Ook als je deze lente wil varen dan moet je er al best wel fanatiek mee aan de slag gaan. En hou er rekening mee met dat sommige verf een temperatuur boven de 10 graden nodig heeft. In elk geval heel veel succes en wees niet bang om vragen te stellen. De kennis en ervaring is hier aanwezig en die wordt graag met je gedeeld.
micha
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: jaren '70 speedbootje

Berichtdoor henkvd » 31 Jan 2017, 22:44

Foto van boven zou ook helpen, geeft wat meer details, verder lengte zou handig zijn, het kan een Seafire zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: jaren '70 speedbootje

Berichtdoor ErikH » 04 Feb 2017, 14:41

Bootje zou ook nog een Shakespeare kunnen zijn. Controleer de spiegel op inwatering via de bevestigingsgaten van de motor voordat je begint met opknappen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten