Pagina 3 van 6

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2016, 21:00
door Georges
Onze Dartsailer steekt 1.25m diep het is een langkieler van 7 ton,wij hebben een vetus 4pk zitten en die gebruiken we al 14 jaar tevreden.bij ons lopen er wel dikke kabels naar voor en zijn ankerlier en boegschroef op de startaccu aangesloten, die dingen gebruiken we enkel wanneer de motor al draait een extra accu is zodoende overbodig en die kabels koop je 1 keer.
Je hoeft dan ook geen batterijlader aan te passen enzo....wel de bekabeling goed afzekeren maar dat moet ook met korte kabels.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 30 Dec 2016, 21:38
door varg
Heb je al een plek bepaald? Zo ver mogelijk naar voren en flink onder water....en kan je dan een grote (185) buis kwijt?
Ik denk eigenlijk dat dat best lastig gaat worden en dat je dus maar 2 keuzes hebt, de Vetus en de kleine Maxpower.
Arnold

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 11:50
door henkie6
goedemorgen,

Erg nuttig voor mij die berichten.
Wel een vraag aan Georges: geeft die 4 pk van Vetus genoeg vermogen om met jouw schip te manouvreren? Het grote voordeel is wel wat Varg zegt, de kleinere diameter van de buis. daardoor kan je de buis wel een dikke halve meter meer naar voren plaatsen.
Georges, hoe dik zijn de draden naar de boegschroef? Als ik de Vetus catalogus bekijk mag je de kabel verlengen tot 12 meter met een diameter van 70mm2. Dat is bij mij niet nodig, ik heb aan 6,5 m verlengen genoeg.
Kan dit volgens jullie?

groeten,

Henk van der Meulen

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 13:58
door varg
Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen. In de praktijk bemerk ik geen nadelen, maar ik heb een relatief kort schip en de accuset staat al bijna in het midden. De kabels zijn afgezekerd met een 250Amp zekering. Ik heb gekozen voor een wat kleinere set die ik wat langer kan laten draaien (Rheinstrom), maar ook de Vetus mag 4 minuten achter elkaar werken! Voor de Max wordt 3 minuten aangegeven en die heeft weer een automatische omschakel-vertraging, handig als je je boot uitleent of verhuurt. Ik geloof overigens niet dat ik ooit langer dan dertig seconden op de knop heb gedrukt (probeer maar eens, een halve minuut is ontzettend lang). Minder herrie, minder kosten en makkelijker manoeuvreren. Hoe vaak hoor je niet de herhaalde korte uitbarstingen van een grote boegschroef met bij iedere start een grote aanloopstroom! In de praktijk manoeuvreert het prettiger als je wat langer op je knopje kan blijven drukken.
Buislengte langer dan 2x de diameter geeft extra verlies zeggen de deskundigen. Meer naar voren geeft extra reactiekracht, maar dat was al duidelijk. kosten: ong €10,-/meter voor 95 kwadraat (powerreel.nl). In mijn geval een €120,-. Wel een uiterst eenvoudige installatie (geen extra accu, geen laadkabel met bijbehorende zekering(en). Gebruik altijd professioneel aangeperste en goed passende kabelogen!
Gr. Arnold

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016, 17:14
door Georges
henkie6 schreef:goedemorgen,

Erg nuttig voor mij die berichten.
Wel een vraag aan Georges: geeft die 4 pk van Vetus genoeg vermogen om met jouw schip te manouvreren? Het grote voordeel is wel wat Varg zegt, de kleinere diameter van de buis. daardoor kan je de buis wel een dikke halve meter meer naar voren plaatsen.
Georges, hoe dik zijn de draden naar de boegschroef? Als ik de Vetus catalogus bekijk mag je de kabel verlengen tot 12 meter met een diameter van 70mm2. Dat is bij mij niet nodig, ik heb aan 6,5 m verlengen genoeg.
Kan dit volgens jullie?

groeten,

Henk van der Meulen

Bij mij zijn ze 90# die kon ik goedkoop hebben (laskabels) wij doen met de boegschroef precies wat we willen wanneer het wat krap wordt om veel motor te gebruiken of met wind van lagerwal af te varen.achteruit is het met ons soort boten ook een eitje.En ja we kunnen ook met een spring afvaren en achteruit met klapjes, maar dat hoeft nu niet, gemak dient de mens ;)

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2017, 18:39
door Wateradventure
Voordeel van een Titanex kabel is dat deze dubbel geïsoleerd is, hij is ontworpen voor een 400V installatie, een laskabel is ontworpen voor max. 100V. In technische zin kan een laskabel ook heel goed, maar de buitenmantel (neopreen rubber) is wel veel dunner. Ligt de kabel over een paar spanten of schuurt ergens anders tegenaan dan is de kans op sluiting wel groter. Prijstechnisch maakt het bij www.PowerReel.nl niet veel uit welke je besteld.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 07:56
door quichot
varg schreef:Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen.

Dat argument snap ik niet helemaal. Ik hoef mijn BS-dynamo toch ook niet iedere maand opnieuw te betalen? :? ;)
Maargoed, bij de meeste jachten blijft die afstand relatief kort, en zijn dikke kabels haalbaar.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 09:13
door Wolf1
quichot schreef:Ik heb ook dikke kabels naar voren getrokken (95 kwadraat laskabel) met inderdaad als argument dat je kabels maar 1 keer hoeft te betalen.

Dat argument snap ik niet helemaal. Ik hoef mijn BS-dynamo toch ook niet iedere maand opnieuw te betalen? :? ;)
Maargoed, bij de meeste jachten blijft die afstand relatief kort, en zijn dikke kabels haalbaar.

Maar de accu van die BS-dynamo wel elke 5jaar ! en met die dikke kabels nooit meer.
Gr. Wolf1

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 09:42
door quichot
Laten die yellow topjes nou dit jaar toevallig hun 5e jaar ingaan! Maar ze zijn nog zo fris als een hoentje.
Dikke kabels zijn op zich natuurlijk ook prima, maar ik denk wel dat er een verschil is tussen 5 en 15 meter (en dan bedoel ik niet 10 meter ;) ).

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2017, 11:43
door Wolf1
quichot schreef:Laten die yellow topjes nou dit jaar toevallig hun 5e jaar ingaan! Maar ze zijn nog zo fris als een hoentje.
Dikke kabels zijn op zich natuurlijk ook prima, maar ik denk wel dat er een verschil is tussen 5 en 15 meter (en dan bedoel ik niet 10 meter ;) ).

Ja die verhalen hoor ik dagelijks, 12 jaar oud en zo goed als nieuw ! Alleen wel vreemd dat het bij mij aan boord niet zo werkt.
Daarom aantal accugroepen tot een minium beperkt en wel 1 x 24V 400Ah plus een 12v 32Ah voor de DC-generator.
Ja en die kabel, hoe langer hoe dikker, en in een pijp gelegd, nooit meer naar om te kijken !
Gr. Wolf1