boegschroef?

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: boegschroef?

Berichtdoor Georges » 31 Jan 2017, 11:15

Je was me net voor, inderdaad ook bij moderne motoren is er normaal geen enkel probleem, en indien je installatie niet voldoet is dat opgelost door er een diode bij te voorzien.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor aquanaut » 31 Jan 2017, 12:48

varg schreef:Maak je het niet te erg Aquanaut? Alle boegschroeven (relais) zullen toch wel zijn uitgerust met een blusdiode? Bij Vetus wordt dit vermeld: Alle VETUS manoeuvreersystemen voldoen aan de EMC-eisen.
groet Arnold


Uit de praktijk:

VW TDI150-5 gaat bij iedere ankermanoeuvre in noodloop....
Oorzaak: relais van de ankerlier, verbonden met de startaccu gaf een zodanige zelfinductie piek dat het mm daarop reageerde met een noodloop.

Zeiljacht 42Ft met boegschroef en ankerlier, bij het bedienen van de ankerlier schakelt het Vetus boegschroef paneeltje in en uit.
Bij het bedienen van de Vetus boegschroef gaat de kettingteller op tilt.
Oorzaak: inductiepieken via de gemeenschappelijke voeding.

Rib met VP D3 (1e gen) bij het bedienen van een (super klein) Vetus boegschroefje slaat de motor af met de vermelding CANbus storing?
Oorzaak, boegschroef trok accuspanning zo ver weg dat de communicatie tussen motor en bediening uitviel waardoor de motor stopte.
Kwam ook deels door een slechte accu.

Boot met Hyundai Seasall 270 PK, hikte wel eens bij boegschroefbediening, en ging een enkele keer in noodloop.
Toen monteur ging proefvaren driftig de boegschroef geprobeerd en plots motor uit.......heeft nooit meer gelopen tot na vervanging van de ECU.

Natuurlijk zijn dit uitzonderingen, maar ze komen voor, en vind ik, geven stof tot nadenken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: boegschroef?

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Jan 2017, 19:29

Georges schreef:ook bij moderne motoren is er normaal geen enkel probleem, en indien je installatie niet voldoet is dat opgelost door er een diode bij te voorzien.

Doe jij het maar mooi op jouw manier,door een goedkope diode bij te plaatsen.
Je komt er vanzelf achter,dat goedkoop duurkoop wordt,als je ECU naar de mallemoer is.
Als het echter zover mocht komen,zien we je antwoord dat het wel goed mis ging,hier dan helaas niet.
Want dat laat je dan heimelijk wel achterwege.
Oudere motoren waar geen moderne elektronica op zit,hebben doorgaans geen last,maar met een huidige motoren die computer gestuurd worden,en zonder een computer nooit willen draaien,daar kun je beter wat voorzichtiger zijn,dan het op een goedkoper manier gaan aanleggen.
Wat dacht je waarom er op opleggers met een laadklep achterop in een accubak 2 stevige accu's staan?
Voor de lol? Want in principe wil dat ook wel via dikke kabels,en dan via de accu's van het trekkend voertuig.
Als men daar dan 2 dikke accu's achterop de trailer zet,waarom zou men het daar dan niet doen met een goedkope diode?
Ik volg de raad van Aquanaut toch maar liever op,en ga mijn accu wel bijladen via een kabel, i.p.v. dikke stroomkabels trekken.
Beter nu iets meer betalen,dan later met hoge kosten worden geconfronteerden alsnog de boel aan moeten passen.
Maar ja, sommigen dempen pas de put,als het kalf is verdronken. :mrgreen:
En zo zal het altijd wel blijven.
Noordvaarder
 

Re: boegschroef?

Berichtdoor Georges » 31 Jan 2017, 21:01

Noordvaarder schreef:Doe jij het maar mooi op jouw manier,door een goedkope diode bij te plaatsen.
Je komt er vanzelf achter,dat goedkoop duurkoop wordt,als je ECU naar de mallemoer is.
Als het echter zover mocht komen,zien we je antwoord dat het wel goed mis ging,hier dan helaas niet.
Want dat laat je dan heimelijk wel achterwege.
Oudere motoren waar geen moderne elektronica op zit,hebben doorgaans geen last,maar met een huidige motoren die computer gestuurd worden,en zonder een computer nooit willen draaien,daar kun je beter wat voorzichtiger zijn,dan het op een goedkoper manier gaan aanleggen.
Wat dacht je waarom er op opleggers met een laadklep achterop in een accubak 2 stevige accu's staan?
Voor de lol? Want in principe wil dat ook wel via dikke kabels,en dan via de accu's van het trekkend voertuig.
Als men daar dan 2 dikke accu's achterop de trailer zet,waarom zou men het daar dan niet doen met een goedkope diode?
Ik volg de raad van Aquanaut toch maar liever op,en ga mijn accu wel bijladen via een kabel, i.p.v. dikke stroomkabels trekken.
Beter nu iets meer betalen,dan later met hoge kosten worden geconfronteerden alsnog de boel aan moeten passen.
Maar ja, sommigen dempen pas de put,als het kalf is verdronken. :mrgreen:
En zo zal het altijd wel blijven.


Ik reageer hier voor de laatste keer, bij mij werkt deze installatie reeds 14 jaar probleemloos en ik heb geen moderne motor,zou dat ook niet willen een diesel die van een zekering van 5 cent afhangt in mijn boot... maar dat staat iedereen vrij natuurlijk.
Dat u mij een heimelijk persoon noemt vindt ik ongepast en beledigend dit is dan ook mijn laatste antwoordt in deze en verder mag mijn account hier verwijderd worden (of men mag mij zeggen hoe ik dat zelf kan doen vindt het namelijk niet), indien je hier niet altijd ja knikt met bepaalde mensen dan krijg je toch maar gezeik.
Allemaal de groeten maar hier pas ik voor.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Feb 2017, 01:02

Georges schreef:Dat u mij een heimelijk persoon noemt vindt ik ongepast en beledigend.

Wat jij onder "heimelijk" verstaat,zal wel iets vreselijks moeten zijn,want anders komt er niet zo'n reactie.
Maar heimelijk heeft vele betekenissen,en voor mij betekende het, "voor het gemak".

En uit je reactie kon ik nergens ventileren dat je over en oude motor beschikte,wat je hebt over "bij moderne motoren is er normaal geen enkel probleem",en daar reageer ik op.
Maar dat wist je zelf ook wel ,denk ik.
En daarin geef ik je helaas geen gelijk,want bij de moderne motoren maakt het wel degelijk uit,of je dat met een goedkope diode oplost,of dat je de spanningsvrager van een externe accu voorziet.Een spanningsdip kan een ECU dusdanig beschadigen ,zodat de motor niet meer draaien wil.

En ik wil dat andere dan wel even op mijn manier voor je vertalen,wat ik hiermee bedoelde.
Als jij met een moderne motor deze voorzorgsmaatregel niet zou treffen,en het gaat wel fout,dan zet je je ervaring niet alsnog hier neer,want dan zet je jezelf namelijk voor joker,want je was immers gewaarschuwd.
Maar goed, is begrijp werkelijk niet wat daar zo "ongepast en beledigend" aan is.

En prijs je gelukkig dat je geen moderne hebt.Die heb ik ook niet,maar ik plaats wel een extra accu voorin bij de boegschroef.
Al was het maar om het spanningsverlies door de lange kabels tegen te gaan,want een lagere spanning resulteert gewoon in een mindere kracht van de boegschroef.
Maar goed,iedereen moet het voorzichzelf uitmaken,wat hij of zij doet,maar feit blijft,dat indien je de spanningsbron niet aanbrengt bij de vrager,je spanningsverlies lijdt over een grotere afstand,en bij moderne motoren vraagt om problemen.
En je kan beter een accu kopen,dan een ECU,want die zijn veel duurder.En geen ECU,ook geen spanning,ook geen draaiende motor,dus worden je accu's ook niet vol.
Een ECU is het hart van de moderne motor.Geen ECU,geen lopende motor.
Noordvaarder
 

Re: boegschroef?

Berichtdoor Roelof » 01 Feb 2017, 08:00

Noordvaarder:
Doe jij het maar mooi op jouw manier,door een goedkope diode bij te plaatsen.
Je komt er vanzelf achter,dat goedkoop duurkoop wordt,als je ECU naar de mallemoer is.
Als het echter zover mocht komen,zien we je antwoord dat het wel goed mis ging,hier dan helaas niet.
Want dat laat je dan heimelijk wel achterwege....

....Maar ja, sommigen dempen pas de put,als het kalf is verdronken. :mrgreen:
En zo zal het altijd wel blijven.


Georges:
Ik reageer hier voor de laatste keer, bij mij werkt deze installatie reeds 14 jaar probleemloos en ik heb geen moderne motor,zou dat ook niet willen een diesel die van een zekering van 5 cent afhangt in mijn boot... maar dat staat iedereen vrij natuurlijk.
Dat u mij een heimelijk persoon noemt vindt ik ongepast en beledigend dit is dan ook mijn laatste antwoordt in deze en verder mag mijn account hier verwijderd worden (of men mag mij zeggen hoe ik dat zelf kan doen vindt het namelijk niet), indien je hier niet altijd ja knikt met bepaalde mensen dan krijg je toch maar gezeik.
Allemaal de groeten maar hier pas ik voor.


Goed bezig Wiebren :evil:
Weer een forumlid die probeert om mee te denken maar door jouw zonder reden in de hoek wordt gezet....
Is nog niet zolang geleden ook al gebeurd.

In plaats van gewoon te wijzen op eventuele gevaren door de mogelijkheid welke Georges geeft, kun je het niet nalaten om de persoon te betigten van stiekem gedrag.
Stop hier toch een keer mee man!!!
Dat neerbuigende toontje van je begint een gewoonte te worden, alsof jij de wijsheid in pacht hebt!

Iedereen kan hier zeggen wat hij / zij wil maar het is absoluut niet nodig om iemand te betichten van heimelijkheid oid. Dit kun je tov. Georges ook zeker niet onderbouwen.

Noordvaarder: Maar heimelijk heeft vele betekenissen,en voor mij betekende het, "voor het gemak".


Voor jou informatie:
Als je "Heimelijk" googled geeft van Dale volgende op als enigste uitleg:

Betekenis ' heimelijk '
Je hebt gezocht op het woord: heimelijk.

hei·me·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
in het geheim; = stiekem


@ Moderator:
In het forumregelement staat toch ook zoiets dat reakties niet kwetsend / beledigend mogen zijn?
Bovenstaande lijkt mij reden voor een ban, zeker omdat het niet de eerste keer is dat Dhr Wiebren / Noordvaarder zich degenererend uit laat tegenover ander forum leden

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor quichot » 01 Feb 2017, 09:19

Ik ben het geheel met @Roelof eens. Wiebren gaat keer op keer over de schreef met totaal ongefundeerde aantijgingen. Ik hoop van harte dat @Georges, een zeer gewaardeerd forumlid, zich niet laat wegjagen door iemand die vanwege dit gedrag al eens eerder tegen een ban is aangelopen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef?

Berichtdoor jade » 01 Feb 2017, 12:24

Ik lees hier veel....., nuttigs, maar toch ook veel gezeur.
Jammer in beginsel bedoelt iedereen het toch goed, Laten we dan ook zo met elkaar om gaan.

Groet,
Raymond
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor Patrick5 » 01 Feb 2017, 21:18

Van Wiebren naar Noordvaarder en dat allemaal om weer eventjes de eigen starre mening te kunnen verkopen. de wacht aangezet op andere forums en nu hier de boel aan het verpesten.
Het eenvoudigste is om deze meningen gewoon te negeren. Verlaat zo iemand best wel een forum als aan hun mening geen waarde wordt gehecht.

Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor varg » 01 Feb 2017, 23:20

Tja, ik was wel onder de indruk van de praktijkvoorbeelden van Aquanaut en ik wilde dat eigenlijk ook wel melden, maar ik ben onder een hete douche gestapt merk ik.....
Verder hoop ik dat Georges blijft, niet alleen vanwege zijn lange kabels, maar ook vanwege zijn goede omgangsvormen.
met kalme groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten