boegschroef?

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: boegschroef?

Berichtdoor pascall » 05 Nov 2016, 07:51

vuuren1 schreef:@Pascal,

Een elektrische boegschroef van effectief 10 pk, welke is dat en wat is de diameter van de buis?

We hebben het al 20 jaar niet meer over pk's bij boegschroeven maar over Kgf.
Dan nog zijn de opgaven van diverse fabrikanten wel erg optimistisch.

Bij een Barkas 1100 kan je een dergelijke buisdiameter nog goed kwijt, dat is lang niet het geval bij andere boten.
De Barkas 1100 steekt voldoende diep om de buis ook voldoende onder water te kunnen monteren.

Het is een eigen keuze om een zware boegschroef te monteren maar het is in dit geval wel erg stevig.

24 volt is een voordeel omdat de stroom tov 12v de helft is.


Hans,

Het is een Vetus 110kgf ,diameter buis is 200mm en 23 jaar oud, nu verkopen ze deze nog maar staat hij te boek voor (ik dacht)160kgf en is nog steeds de zelfde uitvoering.
Dus je redenering van opgave staat als een huis!
Natuurlijk zit je vast aan bepaalde voorwaarde wil je een stevige boegschroef plaatsen, daar heb je helemaal gelijk in, wat ik wil zeggen is;
Je ziet best veel boegschroeven die te licht zijn voor het model/maat schip.
Boegschroeven op maat voldoen prima onder normalen omstandigheden, maar zodra de omstandigheden verslechteren word de boegschroef pas echt interessant en dan is voldoende vermogen een must.

Ik kan aardig varen zonder boegschroef en gebruik het ding dan ook zelden.
Tijdje terug Maar Moezel Rijn gevaren en de eerste sluis in Frankrijk jaag er een stuk hout doorheen, geen boegschroef meer maar een boegflodder :D
Dus heel het traject zonder boegschroef gevaren, heb ik hem gemist, nee.
Schade gevaren, nee.
Penibele situaties meegemaakt, nee.

Je gaat anders varen, je gaat vooraf inschattingen maken/plannen.
Maar ik heb ook momenten meegemaakt dat ik het vermogen meer dan nodig had, en liefst nog wat meer!
In een sluis bijvoorbeeld, bij het passeren van een zeeschip waarvan de boegschroef toch al enige tijd uit zijn werk is, maar nog voor zoveel beroering zorgt dat je wel een boegschroef zou willen hebben van 20pk, dan is mijn 10pk maar net aan!
De meeste van ons kennen het wel, afmeren met beroeps vaart.

Mijn moto, liever te veel dan te weinig, maar je hebt een punt!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor quichot » 05 Nov 2016, 09:16

Ik begrijp je verhaal, maar toch denk ik dat je bij de bepaling van de stuwkracht beter kunt uitgaan van meer alledaagse situaties. De totale voortstuwingsconstellatie van een jacht is nou eenmaal altijd een compromis van ideale wenselijkheid en praktische haalbaarheid. Beperkende factoren zijn bij jachten doorgaans inbouwruimte en aanschafprijs.

Bij een overbemeten boegschroef, eentje dus die ook in extreme gevallen uitkomst biedt, geef je niet alleen veel meer kostbare binnenruimte prijs, maar je hebt daarnaast ook een extra accubank nodig direct bij de boegschroef, en meestal ook een tweede generator. Verder kunnen twee grote gaten aan weerszij van de boeg van negatieve invloed zijn op de stroomlijn van het relatief kleine onderwaterschip.

En daarbij, zelfs overbemeten boegschroeven zullen op enig moment tekort schieten. De situaties die jij schetst -in de kolking van een bow thruster van een zeeschip terecht komen, of naast volaan draaiende binnenvaartschepen in een sluis- zijn extreem. Daar is geen kruid tegen gewassen, en vragen een andere benadering. Anticiperen bijvoorbeeld op situaties die je ziet aankomen. Even de kat uit de boom kijken tot het allemaal wat rustiger wordt. Soms wordt je daar door overvallen, ik weet het, en dan moet je er maar het beste van maken. Het blijft varen, en een schip staat nou eenmaal niet op vier wielen.

Henk geeft bijvoorbeeld aan dat hij wat hulp kan gebruiken bij het achteruit een box invaren. Dan lijkt me een redelijk bescheiden boegschroef meer dan toereikend.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Nov 2016, 01:07

Een ander uiterste:

We hebben een keer een 23 kgf in een 9.5m boot geplaatst, dat is veel te weinig (toch)?
Daar zijn meestal redenen voor:
- geen plek voor groter.
- geen plek of behoefte om de accucapaciteit en/of de locatie aan te passen
- men voer al jaren zonder, dus het werd een extra 'hulpmiddel'.

Voor een beter effect hebben we de tunnel door laten steken (niet met de romp gelijk gemaakt maar recht afgezaagd).
Dat werkt beter mits je geen snelheid maakt.

Later is dat vaker zo toegepast en met succes.
Tussentijds werden we na het bestellen door Vetus opgebeld met de vraag of of we wel wisten dat we de verkeerde boegschroeven bestelden..

Bij nieuwbouw én voldoende ruimte én een opdrachtgever die niet al te zuinig is maakt je het zwaarder maar het kan niet altijd (of men wil het niet betalen) en dan is een kleine boegschroef toch een leuk hulpmiddel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor henkie6 » 09 Nov 2016, 14:02

Allen bedankt voor de reacties tot nu toe.
Jullie hebben me ervan overtuigd dat een boegschroef geen overbodige luxe is, en dus verstandig om te installeren.

Ik heb ook hier en daar op het internet gekeken naar verschillende merken.

Ik denk aan de aanschaf van de boegschroef van VETUS, de BOW4512D.
Dit is een boegschroef die 3 KW levert, dat is 4 PK.
Voordeel van deze boegschroef lijkt mij dat de diameter van de buis niet te groot is, namelijk 125mm.
Een ACCU van 85 Ah zou denk ik moeten voldoen.

Moet wel nog nadenken hoe ik 3 accu's moet gaan aansluiten, ik denk dat ik van Victron Energy de laadstroomregelaar argofet 100-3 aan moet sluiten om de laadstroom te verdelen over 3 accu's.
Misschien kan iemand mij daarin ook adviseren. Ik heb nu een startaccu en een accessoire accu, daar komt dus de boegschroef accu bij. Electrische schema's zijn daarbij ook welkom.

vriendelijke groeten,

Henk
henkie6
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 18:34
ligplaats: Oostknollendam
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor quichot » 09 Nov 2016, 15:18

3kW bij 12V betekent 250A. Dat vereist dikke korte kabels. Daarom zou ik de accu zo dicht mogelijk bij de BS plaatsen. De voedingsdraad ernaar toe hoeft lang zo zwaar niet te zijn.
Theoretisch put 250A een 85Ah accu uit in 20 minuten, maar rekening houdend met alle verliezen en de gezondheid van de accu zou ik rekenen op 5 minuten continue. Klinkt weinig, maar dat is meer dan voldoende, want de thermische beveiliging schakelt de BS al na 1 minuut continue gebruik uit. In de praktijk haal je die minuut trouwens bij lange na niet. Stuurcorrecties met de BS is meestal secondenwerk. Bij rondgaan met wind in de rug op smal water zal dat een keer een halve minuut continue zijn. Ik adviseer je daarom een Optima Yellow Top van 75Ah te kopen. Neemt relatief weinig ruimte in, laadt razendsnel bij, geeft direct veel vermogen af, blijft bij gedeeltelijke ontlading z'n maximale vermogen afgeven en Is ook financieel nog te overzien.
Over hoe je de laadstroom van de generator moet verdelen over 3 accu's weet ik niet, maar ik heb voor mijn BS accu's een tweede generator bijgeplaatst op de hoofdmotor. Maar daar moet je dan uiteraard wel de ruimte voor hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef?

Berichtdoor pascall » 09 Nov 2016, 19:30

Moet je wel een aparte nemen voor de boegschroef?
Bij mijn staat deze op de gebruikers accu, zonden voor die enkele keer dat het apparaat gebruikt word een extra set accu’s te plaatsen.
Immers accu’s die weinig gebruikt worden zijn geen lang leven beschoren, het eerste setje heb ik 8 jaar met gedaan en voldeden toen nog prima!
Ook de startmotor word afgetapt van een gebruiker accu, nooit geen startproblemen gehad.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor FrankM » 09 Nov 2016, 19:42

Hans,

Mag ik vragen wat het voordeel is van een uitstekende buis ?
Meer tunnelwerking door langere lengte ?

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor quichot » 10 Nov 2016, 11:47

pascall schreef:Moet je wel een aparte nemen voor de boegschroef?

Niks moet uiteraard. En zolang het bij jou aan boord goed gaat zou ik zeggen: houwen zo! Maar Frank begint met een geheel nieuw systeem.
Scheepslengte speelt ook een rol. Als de afstand accu/BS relatief groot is, dan moet je met 250A wel joekels van kabels door je schip trekken. Bovendien loop je het risico dat bij inschakelen van de BS in je ene multifunctionele accu een flinke spanningsdip optreedt. Niet alle electronica kan daar tegen! Dus de vraag is ook, wat draait er allemaal mee op die ene accu.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: boegschroef?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Nov 2016, 00:00

FrankM schreef:Hans,

Mag ik vragen wat het voordeel is van een uitstekende buis ?
Meer tunnelwerking door langere lengte ?

Groeten


Zoiets.
Werkte in de praktijk beter (niet als je vaart maakt..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: boegschroef?

Berichtdoor henkie6 » 29 Dec 2016, 11:07

Goedemorgen,

Toch weer een berichtje van mij.

Ik ging er van uit dat ik de Vetus bow4512D 45kgf, 4 pk, tunneldiameter 125 mm, zou gebruiken, maar met het zappen op het internet ben ik toch gaan twijfelen,
Er zijn meerdere keuzes mogelijk. misschien zijn er onder jullie die mij advies kunnen geven, of ervaringen kunnen delen.
Ik zag bijvoorbeeld de MAX POWER CT60, een boegschroef met een vermogen 60 kgf, 5,8 pk,maar wel een tunneldiameter van 185mm.
Je hebt de SIDE POWER SE60, 60-73 kgf, 3,1 kw bij 10,5v, tunneldiameter 185mm
De Quick boegschroef, 65 kgf, 3,3 kw, tunneldiameter 185 mm met dubbele schroef
De MAXPOWERCT45, met dubbele schroef 45 kgf, 4,3pk, 3,23 kw, tunnel 125 mm.
de MAXPOWER CT80, met dubbele schtoef 69 kgf, 4,79 kw, 6,7 pk, tunnel 185 mm

Kortom, er zijn nogal wat mogelijkheden.
Ik moet denk ik wel uitgaan van 50 kgf of meer, met een tweemaster van 32 ft, 9,70 m, met een gewicht van ongeveer 5 ton, diepgang 1 m, met kimkielen.

ik zie uit naar jullie reacties
henkie6
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 18:34
ligplaats: Oostknollendam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten