Pagina 1 van 6

boegschroef?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 23:10
door henkie6
Afbeelding
Afbeelding

Wij zijn in het bezit van een Macwester Malin,
Een Engelse kimkieler ui 1979. Zie de foto's
Een fantastische boot, waarmee je de zee op kan, maar ook op de binnenwateren goed uit de voeten kan door zijn geringe diepgang. Ook droogvallen kan goed met dit schip.
Ook op de motor vaart dit schip, met zijn 32 PK BMC prima.
Het enige probleem is achteruitvaren, dan is hij moeilijk te sturen door zijn kimkielen en scheg.
Deze zomer moesten we in Scheveningen achteruit de haven invaren, omdat alle schepen met de boeg naar de uitgang moeten afmeren, en dat valt met wat wind erbij niet mee.
Ook achteruit een box in is een hele opgave.
Sluizen, of de boot aan de wal leggen is over het algemeen goed te doen, ook zonder boegschroef
Mijn vraag aan het forum is, zou dit, als je een boegschroef hebt een stuk makkelijker worden.
Kan je dan je boegschroef min of meer als roer gebruiken, of zal het evengoed lastig blijven.
Wie heeft hier ervaring mee, of kan mij wat informatie geven .
De investering, die het installeren van een boegschroef kost, moet natuurlijk wel de moeite waard zijn.

vriendelijke groeten,

Henk

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 23:19
door pascall
Beste Henk,

Een boegschroef gaat gegarandeerd de oplossing zijn voor het probleem, neem wel een met voldoende vermogen.
Als bijvoorbeeld 5 pk (standaard berekening) word aanbevolen raad ik aan om circa het dubbele te nemen, zeker de mast en de tuigage in acht nemend qua wind druk en de kimkielen is dat geen overbodige luxe.

Mvg,

Pascal.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016, 23:39
door Marie Christina
Jazeker kan dat.
In de bagger deed ik niet anders als we "vooruit, achteruit " moesten baggeren.
(Klein stukje baggeren, pijp lichten, achteruit terugvaren, etc.)
Dat heet: van je kont je kop maken.

Als je het je kunt veroorloven zou ik hem zeker installeren.
En al dat geneuzel over "als je écht kan manoeuvreren heb je geen boegschroef nodig " moet je negeren.
Ik kan ook wel zonder, maar zou het niet graag willen.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016, 01:01
door quichot
Ik zou het zeker doen. Je vaart voor je ontspanning en niet om te bewijzen dat je een betere stuurman bent dan die betweters die aan wal staan.
Als roer kun je hem echter niet gebruiken, dat wil zeggen, als je vooruit vaart. Achteruit is een boegschroef juist weer wel vrij effectief. Zeker bij lage snelheid. En daar gaat het je kennelijk om. Achteruit een box invaren wordt met een boegschroef echt een eitje.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016, 07:15
door FrankM
Niet eens over nadenken, doen.
Wij hebben een Waterland 850, 3500 kilo.
Moeten ook altijd achteruit onze box in, nou ja moeten, dat wil ik.
Achteruitvaren is een drama, madam doet wat ze wil.
Beetje wind erbij en het feest is compleet.....................
Aan weerszijden maar 30 cm over.
Echter, met de boegschroef erbij is het appeltje eitje.
Tis even oefenen, je moet alsnog, of juist, rekening houden met de schroefwerking, maar als je dat doorhebt, geen probleem meer.

Succes.

Groeten

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 01:56
door vuuren1
pascall schreef:Beste Henk,

Een boegschroef gaat gegarandeerd de oplossing zijn voor het probleem, neem wel een met voldoende vermogen.
Als bijvoorbeeld 5 pk (standaard berekening) word aanbevolen raad ik aan om circa het dubbele te nemen, zeker de mast en de tuigage in acht nemend qua wind druk en de kimkielen is dat geen overbodige luxe.

Mvg,

Pascal.


10 pk voor zo een kleine boot is veel te veel en vraagt ook zeer veel stroom, ofwel een flinke accuset.
Meer dan 700 ampere bij 12V is gekkenwerk..
Tevens zal een tunnel veel te groot zijn voor deze boot.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 10:40
door JerryR
Hoi, dan is een boegschroef echt een genot. ons schip is 8,50mtr met een 65Kgf Vetus boegschroef (4PK) dit is overbemeten maar als ik heb gebruik hoor je het nauwelijks omdat hij maar hele korte stootjes hoeft te geven.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 22:44
door varg
Ik heb een wat kleine boegschroef, maar mag hem daarentegen wat langer achter elkaar gebruiken (Rheinstrom). In de praktijk vind ik dat prettiger werken dan de 'korte stoten' van een grotere bs.
Waar ik wel voor wil waarschuwen is de diepte van de buis tov de waterlijn. Bij wat golfslag ben je zomaar je druk kwijt als de buis niet onder water blijft.
Arnold

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016, 22:51
door pascall
Pascal.[/quote]

10 pk voor zo een kleine boot is veel te veel en vraagt ook zeer veel stroom, ofwel een flinke accuset.
Meer dan 700 ampere bij 12V is gekkenwerk..
Tevens zal een tunnel veel te groot zijn voor deze boot.[/quote]

Heb zelf een 10 pk in mijn barkas van 1100 meter is niks over bemeten, gebruik hem pas als het nodig is, bv windkracht 7 a 8 dwars weg varen tegen de wind geen centje pijn.
Enkele seconden gebruiken is genoeg, dus niet eeuwig op die knop drukken om te constateren dat er uiteindelijk toch nog iets gaat gebeuren, Uiteindelijk gebruikt het nog minder stroom ook.
Staat wel een 24volt 230amp setje op.

Re: boegschroef?

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2016, 02:27
door vuuren1
@Pascal,

Een elektrische boegschroef van effectief 10 pk, welke is dat en wat is de diameter van de buis?

We hebben het al 20 jaar niet meer over pk's bij boegschroeven maar over Kgf.
Dan nog zijn de opgaven van diverse fabrikanten wel erg optimistisch.

Bij een Barkas 1100 kan je een dergelijke buisdiameter nog goed kwijt, dat is lang niet het geval bij andere boten.
De Barkas 1100 steekt voldoende diep om de buis ook voldoende onder water te kunnen monteren.

Het is een eigen keuze om een zware boegschroef te monteren maar het is in dit geval wel erg stevig.

24 volt is een voordeel omdat de stroom tov 12v de helft is.