In de afgelopen maanden heb ik de motor van de boot onder handen genomen.
Gezien het ontbreken van de onderhoudshistory leek het mij goed om eens wat dieper te kijken in bepaalde zaken.
Volgens de vorige eigenaar was ieder jaar de olie ververst.
In 2007, bij aankoop door de vorige eigenaar bij een werf, zou de distributie zijn vervangen.
De olie klopt wel, maar het oliefilter is onder de motor geplaatst en niet te verwisselen.
De motor is op 5 cm vanaf een tussenschot geplaatst, waardoor je de distributie onmogelijk kan vervangen zonder de motor eruit te nemen.
Informatie bij de importeur of werf in Zweden leverde geen informatie op.
Dus een luik gezaagd vanuit een kajuit on de motor te kunnen bereiken.
Al met al een hele klus geweest. Ook direct de waterpomp vervangen.
Op forum zeilen stond een goede handleiding. Een riemspanningsmeter heb ik gekocht via e-bay in de USA.
Afgelopen weekend de motor laten draaien en dat was goed.
Alleen op de interne koeling door de aandrijfriem van de buitenwaterpomt eraf te gooien.
De olie op laten warmen en deze inclusief oliefilter vervangen.
Ik ben er dus weer klaar voor.
Foto's zal ik straks erbij zetten van het luik enz.