Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 09 Dec 2016, 15:13

Amersfow schreef:Aardig, zo ziet zijn Spaanse broertje eruit. PK's hetzelfde, materiaal goeikoper. Zoek de verschillen.

https://goo.gl/photos/fWnJkFCqgN2jTHRr9


Aha, een Sole! Netjes hoor. Bevalt ie goed? Maakt die isolatie er om heen veel verschil in het geluid?
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Amersfow » 09 Dec 2016, 17:31

Ja ben er erg blij mee. Het ding maakt uberhaupt niet zoveel geluid. Ik heb hem gekocht met deze ombouw. Die is niet sluitend, dus erg veel zal het niet werken. Maar in de stuurhut heel rustig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 25 Dec 2017, 16:39

We zijn een jaar verder. Een aantal maanden ben ik kwijt aan een hernia en een operatie. De boot is al die tijd niet buiten geweest. Vorige week was de tewaterlating. Heel blij met nieuw dakluik, kurk en vinyl rond de ramen, buitenzijde compleet in de 2-comp. lak, nieuwe blauwe belijning, nieuwe kunststof stootrand, mahonie houten stuurstand, nieuw stuurwiel, hydraulische besturing, helder glas in windscherm, nieuwe 12V installatie en motor. Via deze link kun je een fotoverslag bekijken Het zal nog wel veel tijd gaan kosten (of geld) om de keuken, toilet en achterkajuit gereed te krijgen met betimmering en zo...
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 25 Dec 2017, 17:09

Wat mij heel erg verbaasd heeft is dat de schroef nu 'te groot' lijkt te zijn voor de Vetus M4.56. Dat had ik nooit verwacht.
Van meerdere personen op dit forum kreeg ik de opmerking (of waarschuwing) dat ik met de 52 pk turbo motor een veel te sterke motor zou hebben voor deze boot. Ik zag daarom geen reden om de reductie of de schroef aan te passen. Het is de originele schroef van 18 inch diameter en 13 inch spoed (staat zelfs beschreven in de folders van Aquanaut uit de jaren 80.) De reductie 2:1 van de nieuwe hydraulische TMC 345 is gelijk aan de voormalige Hurth.

Hoe het ook zij, de Vetus M4.56 kan met deze configuratie varend niet sneller draaien dan 2150 rpm terwijl de motor 3000 zou mogen om de 52 pk af te leveren.
Aan de lijn was zelfs 2000 rpm maar net haalbaar en op dat toerental komt maar 35 pk vrij.
Vooralsnog is het plan om de spoed van de schroef kleiner te laten maken, naar bijvoorbeeld 10 inch. De Vicprop website geeft me een berekende driebladschroef van 17,3 x 10 inch.

Wel was ik onder de indruk van het schroefwater... Zie dit filmpje ...en bij het op temperatuur komen van de turbo ging de gele verf daarvan in rook op.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Roelof » 26 Dec 2017, 09:16

Erg mooi geworden en op zich ook snel uitgevoerd.
Ik ben ook nieuwsgierig hoe het interieur is geworden, heb je daar ook nog foto's van?

Dat de motor niet aan z'n max toerental komt als de boot stil voor de kant ligt is niet vreemd, de schroef werkt dan als het ware als een pomp waardoor de motor veel zwaarder moet werken.
Varend is natuurlijk anders, dan moet het max toerental natuurlijk bereikt kunnen worden.

Voor je de schroef gaat aanpassen / vervangen zou ik eerst alles van de bediening controleren, er zit tenslotte niet schrikbarend veel verschil tussen het vermogen van de oude en nieuwe motor.
- komt de slag van de bedieningshandel overeen met de slag van de handel op de brandstof pomp, maw kan het zijn dat de bedieningshandel in z'n maximale stand staat terwijl de handel op de brandstofpomp nog verder zou kunnen?
- kan de handel op de brandstofpomp vrij bewegen of loopt deze tegen een "stopper" (en is deze dan correct afgesteld)?

Het zijn zomaar een paar suggesties zonder de situatie te kennen maar in mijn visie zou de schroef aanpassen of vervangen de allerlaatste optie zijn.
Bovenstaande zou ik varend bekijken, niet stilliggend voor de wal.

Veel plezier met de "nieuwe" boot.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor broekie » 26 Dec 2017, 09:35

Mooi project.
Je hebt nu een mooi schip met nieuwe motor.
Hoe zit het met de uiteindelijke totale kosten?
Is dit lonend? Of ook een stuk voldoening die de eigen inbreng met zich meebrengt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor gewoonmich » 26 Dec 2017, 11:37

Erg mooi gedaan. Wat ik alleen jammer vind is de hout keuze voor de stuurstand. Door de belijning van het hout (Mahonie Dosse) vind ik het erg op de goedkopere multi plex lijken. Persoonlijk zou ik daar de mahonie kwartiers voor gekozen hebben. Maar zoals ik al aangeef het is erg persoonlijk. Het is in iedergeval erg netjes uitgevoerd en afgewerkt.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Arthur » 26 Dec 2017, 12:03

Vind je een zwem plateau niet passen bij het model of heb je er geen nodig, hij geeft toch wat extra versteviging, als het eens mis gaat raak je nooit de kade met die mooie spiegel.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 26 Dec 2017, 20:23

gewoonmich schreef:....vind ik het erg op de goedkopere multi plex lijken.....


Ik heb gewoon watervast verlijmde mahonie multiplex gehaald. Ik had geen flauw idee van soorten. We hebben het donker gebeitst en zes laklagen er op aangebracht. We vinden het prachtig.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 26 Dec 2017, 20:27

broekie schreef:Mooi project.
Je hebt nu een mooi schip met nieuwe motor.
Hoe zit het met de uiteindelijke totale kosten?
Is dit lonend? Of ook een stuk voldoening die de eigen inbreng met zich meebrengt.


Het kost tienduizenden euro's. Lonend? Nee. Blij mee? Ja.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten