Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor RuudM » 23 Okt 2018, 22:40

Hallo timo,

Niet leuk om te horen dat je last hebt van een dreun in het schip.
Ook jammer dat jullie maar een weekje gevaren hebben het was een uitstrkende zomer.

Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. Hou ons op de hoogte.

Gr
Ruud.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 23 Okt 2018, 23:10

RuudM schreef:Hallo timo,

Niet leuk om te horen dat je last hebt van een dreun in het schip.
Ook jammer dat jullie maar een weekje gevaren hebben het was een uitstrkende zomer.

Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. Hou ons op de hoogte.

Gr
Ruud.


We hebben tijdens vele korte vaartochten gelukkig ook genoten van het prachtige weer, van op het water zijn, van stille avonden op de Westeinderplassen, met vrienden, familie en met ons tweetjes. De tijd vloog voorbij, de zomer ook en nu is het tijd voor oplossingen.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Marie Christina » 23 Okt 2018, 23:18

Ontdreunen is geen probleem, Timo.

Stel je een dunne plaat metaal voor die je aan de randen vastpakt en dan gaat schudden.
Het beroemde onweergeluid.
Iets dergelijks kan ook ontstaan door trillingen van de motor.
De plaat tussen twee spanten kan dan gaan klapperen.
En ik kan me zo voorstellen dat je dat ook op de steiger kan voelen in extreme gevallen.

Door ontdreuningsplaatjes tussen de spanten op het vlak te lijmen neem je dat geklapper weg.
Komt wel goed.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 20 Nov 2018, 13:34

Ik begrijp wat er bedoeld wordt en van meerdere personen heb ik dat ook als advies gekregen: het dreunende plaatwerk ontdreunen met ontdreuningsmateriaal.

Maar mijn uitgangspunt is anders geweest :ugeek: : Het plaatwerk van de Aquanaut is gewoon goed en de nieuwe Vetus M4.56 is ook hartstikke goed.

Ik was sinds mijn vakantie van mening dat de motorsteunen wel eens de boosdoeners konden zijn en dat daar eerst aan gewerkt moest worden: :idea: eventueel andere motorsteunen plaatsen.
Na een goed gesprek bij Vedette is dat precies wat ze vorige week gedaan hebben. Daarvoor is door Vedette een herberekening gemaakt met de souplesse van de motorsteunen, het gewicht van de motor en de invering van de motorsteunen. In samenspraak met VETUS is toen gekozen voor zachtere motorsteunen. Ik kan je vertellen dat het resultaat geweldig is. :) Niets van het interieur staat nog te klapperen en het dreunen in het staal is verdwenen.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 18 Jun 2020, 17:43

Dagen en maanden zijn voorbij gevlogen. Heerlijke vaaruren gemaakt.

Het project van opknappen vordert langzaam, maar naar tevredenheid. In voorjaar 2019 is de achterkajuit ingetimmerd en de spoed van de schroef verkleind naar 9,5 inch.

Voorjaar 2020 is begonnen aan intimmeren van plafonds in de voorkajuit. Dat timmerwerk is een vak apart en laat ik dus graag over aan Peter van Klink, de Scheepstimmerman. Zelf deed ik de electra en de isolatie van de grote vlakken met Armaflex. Ook heb ik de schroef weer weggebracht om de diameter een inch te laten verkleinen. Van 18 naar 17 inch. Afgelopen maandag proefgevaren en ik ben er heel blij mee want de hele aandrijflijn is nog weer een heel stuk rustiger geworden en de boot reageert nu wat gemoedelijker op de gashandel.

Klik hier voor het fotoalbum dat ik zoujuist weer heb aangevuld met (te) veel foto's en filmpjes
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor FKZ » 18 Jun 2020, 20:36

Mooie fotos. Klopt het dat je nu een 17x9.5 schroef hebt? Ik ben bezig met het her motoriseren van een iets kleiner er lichter scheepje 9x3 en 5.5 ton. Denk dat jij iets zwaarder bent. Uit je fotos zie ik een 4.56 van vetus. Ik weet niet wat voor kk je hebt maar met het terug brengen van de spoed en diameter geeft je schroef nu veel minder power af. Had je achter af niet een lichtere b.v een m4.45 of m.4.35 kunnen instaleren? Uit eindelijk heb je nu met de schroef de vermogens vraag van de motor verlaagd. Welke dempers heb je geplaast ik il zo soepel mogelijk icm een homo kineet en stuwdruk lager. Heb jij ook een flexibele opstelling met stuwdruk lager of een felx koppeling en nemen de motor steunen ook de stuwdruk op? Veel plezier met varen groet fkz
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 19 Jun 2020, 00:16

FKZ schreef:Mooie fotos. Klopt het dat je nu een 17x9.5 schroef hebt? Ik ben bezig met het her motoriseren van een iets kleiner er lichter scheepje 9x3 en 5.5 ton. Denk dat jij iets zwaarder bent. Uit je fotos zie ik een 4.56 van vetus. Ik weet niet wat voor kk je hebt maar met het terug brengen van de spoed en diameter geeft je schroef nu veel minder power af. Had je achter af niet een lichtere b.v een m4.45 of m.4.35 kunnen instaleren? Uit eindelijk heb je nu met de schroef de vermogens vraag van de motor verlaagd. Welke dempers heb je geplaast ik il zo soepel mogelijk icm een homo kineet en stuwdruk lager. Heb jij ook een flexibele opstelling met stuwdruk lager of een felx koppeling en nemen de motor steunen ook de stuwdruk op? Veel plezier met varen groet fkz


De schroef is nu inderdaad 17x9,5
De M4.45 was sowieso genoeg geweest voor mijn boot maar ik vond de M4.56 leuker om te hebben.
De keerkoppeling is een TM345 2:1 waarvan ik achteraf denk dat ik 2,5:1 had mogen kiezen omdat de schroef gewoon te groot is voor deze boot. Het was gewoon de onwetenheid over schroefafmetingen. Ik ging er eerst nog vanuit dat de schroef gewoon keurig door Aquanaut bij dit schip berekend was. Achteraf snap ik dat vorige eigenaar me waarschuwde dat ik niet meer dan 2200 rpm moest varen omdat anders de oude Peugeot Indenor motor te heet werd. Dat is niet zo vreemd als de schroef gewoon te groot is. Dat kun je berekenen op bv http://www.vicprop.com/calculator.htm De aandrijflijn was met de nieuwe Vetus en die te grote schroef te brommerig en nu is dat veel beter terwijl de schroef nog groot zat is. Leuk detail is ook dat de oude Peugeot een hoger koppel had bij een lager toerental dan de nieuwe Vetus.
Ik weet niet welke motorsteunen er nu onder zitten maar de originele waar de motor op geleverd werd zijn inmiddels weer vervangen voor soepelere rubbers van Vetus. Aanrader. Ik vaar inderdaad ook met stuwdruklager en flexkoppleing.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor FKZ » 19 Jun 2020, 07:49

Timo,

dank voor het snelle antwoord. Die zachtere steunen is iets om direct rekening mee te houden ga ik doen.

dank
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten