Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Klaver vier » 26 Dec 2017, 21:49

Timo de grootste voldoening is dat je alles zo mooi gemaakt hebt,dat het veel geld heeft gekost ben je zo vergeten.
Ik heb ook wel projecten gedaan waar heel veel werk en geld in is gegaan maar als je dan gaat varen met het schip dat naar je zin is geeft dit een enorme voeldoening.
Veel plezier van je mooie schip
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 26 Dec 2017, 23:00

Roelof schreef: er zit tenslotte niet schrikbarend veel verschil tussen het vermogen van de oude en nieuwe motor


In ieder geval lijkt deze nu niet sterker dan de oude Peugeot. Die haalde 2400 rpm maar dan kon de koeling het niet aan.
Ik heb hiervoor tien jaar gevaren met een boot met een te kleine schroef. Met deze boot gaat me zoiets niet weer gebeuren. Nu deze schroef gewoon echt te groot lijkt, zowel uit de praktijk als uit de online adviezen van Vicprop, gaat ie er zo snel mogelijk onder vandaan. Het is geen grote klus en bijvoorbeeld Kramer in Nieuw Vennep weet er zeker een goede zwaai aan te geven. Weet je, nu gaat de boot al 4 km/u lopen als ie alleen nog maar net in z'n werk staat. Iets meer 'kruip' is ook wel prettig.

Ik heb met zekerheid de bediening er goed op aangesloten...
De binnenkant is nog lang niet fotogeniek...
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Amersfow » 27 Dec 2017, 10:07

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan; rpm kwam in zijn werk tot 2300, motor in zijn vrij kwam tot 3000. Schroef spoed aan laten passen, kleine actie, en nu tot 2900 rpm. Vaart dan dik 13 km/u, achterlijk hard natuurlijk en veel te grote golven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 27 Dec 2017, 11:29

Goed verhaal Amersfow. Die hoge snelheden vind ik best prettig op bijvoorbeeld het Markermeer of ARK.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 27 Jun 2018, 23:52

Zes maanden verder.

De schroefbladen zijn versteld (nu 2900 rpm en 14 km/u)
Gasbun gemaakt
Navigatieverlichting aangesloten
Luchthoorn aangesloten
Nieuw tafelblad en keukenblad in de boot geplaatst
Begonnen aan installeren van Planar hetelucht kachel

60 vaaruren gemaakt.

Klik hier voor het fotoalbum dat ik zoujuist heb aangevuld met (te) veel foto's en filmpjes
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor varg » 28 Jun 2018, 06:58

Hallo Timo,
Bedankt voor je foto's, hard gewerkt met een prachtig resultaat. Besteed vooral veel aandacht aan je verslag van het inbouwen van de Planar! Staat voor mij namelijk ook op het programma!
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Jun 2018, 16:09

Hallo Timo, erg onder de indruk van de refit van je boot.
Mag ik een paar vragen stellen?

1. Als ik je foto’s goed heb bekeken, heb je de romp zelf geschuurd en daarna met een roller geverfd? Was de bestaande laag goed genoeg om daarover meteen te lakken of heb je eerst nog een primer of grondverf aangebracht? Was de romp al in 2-componenten geverfd? In 2-componenten dus met de roller? Ik heb begrepen dat 2-componenten met de roller bijna niet te doen is omdat het zo snel droogt. Of valt dat dus wel mee?

2. Mooi dat nieuwe dakluik ook. Ik heb ook van zulke ouderwetse dakluiken zoals er bij jouw in zat. Althans, lijkt er erg op. Was het nieuwe dakluik meteen goed voor het bestaande gat of heb je dat moeten aanpassen? Wat voor merk dakluik heb je?

3. Wat voor hout is dat nou waar bijvoorbeeld de stuurstand van is gemaakt? Oh, een paar berichten verder zie ik dat het watervast verlijmde mahonie multiplex is. En waar koop je dat? En hoe en waarmee heb je dat gelakt?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 04 Jul 2018, 14:32

Hooveld960 schreef: vragen van Jan

1. 2-componenten met de roller ?
2. nieuwe dakluik
3. mahonie multiplex is


Dag Jan

Het het schip is geheel in 2-componentenlak gezet, met kwast en roller. Maar ik heb het niet zelf gedaan. Op de website van De IJssel vindt je wel info over Double Coat en hoe je dat moet aanbrengen.

Het nieuwe Gebo dakluik heb ik ook niet zelf gedaan. Het gat is op maat gemaakt met slijpschijf en er is een passende fundatie van hoeklijn ingelast. Ten behoeve van die klus had ik het gehele plafond uit de de kajuit verwijderd. Dat mag ik zelf nog opnieuw gaan maken.....

De watervast verlijmde mahonie multiplex heb gekocht bij de Carpentier in Aalsmeer.
1x mahoniebeits voor de donkere kleur
2x Clearwood Sealer
3x Afgelakt met UV bestendig hoogglans
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 23 Okt 2018, 21:52

varg schreef:Hallo Timo,
Bedankt voor je foto's, hard gewerkt met een prachtig resultaat. Besteed vooral veel aandacht aan je verslag van het inbouwen van de Planar! Staat voor mij namelijk ook op het programma!
Groet
Arnold

De Planar doet het uitstekend maar van een verslag maken is het niet gekomen. Na de inbouw van de Planar en de gasbun en gasleiding zijn we van de zomer lekker een weekje met de boot een mooie tocht gaan varen.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Opknappen Aquanaut 950 OKAK

Berichtdoor Timo » 23 Okt 2018, 22:08

Een nieuwe fase.

ik heb de boot weer naar Vedette gebracht met het verzoek iets te doen aan het dreunen van de motor. Vandaag samen een lekker stukje gevaren op het Aarkanaal om het gedreun goed te identificeren. Het dreunen was zelfs te voelen in de steiger toen we naast de boot op de steiger stonden :shock:
Het gedreun heeft m'n vakantieweekje met de boot wel een beetje verziekt. We hebben een heerlijke Aquanaut en een prachtige nieuwe Vetus M4.56 maar de combinatie maakt echt teveel dreun. Ik hoop heel erg dat Vedette een oplossing gaat vinden in uitlijning, motorsteunen/dempers of iets dergelijks.
Gebruikers-avatar
Timo
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 26 Jul 2016, 12:34
Woonplaats: Aalsmeer
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten