Ik heb enkele weken geleden een casco/afbouw Vechtkruiser overgenomen.
Specs... : L 9 m - B 3 m - D 0,8 Motor. OM 615 mercedes
De boot is geheel gestraald en met 2K primer behandeld. Afgelakt met 2K lak en nog eens afgelakt met 1 k lak.
Het binnentimmerwerk is nu aan de orde.
Eerst even wat techniek.
De binnenkant van heb ik behandeld met Liquid Rubber van Rubson. Het resultaat is erg bevredigend gezien het eindresultaat. Dit materiaal is erg gemakkelijk aan te brengen met roller en kwast en hecht zeer goed aan de scheepswand. Het droogt op tot een zeer elastische film en gaat bijzonder lang mee (volgens de fabrikant 25/30 jaar) Het heeft vele toepassingen en is geschikt voor vrijwel elke ondergrond. Zo heb ik zelf een watertank (300 l) van multiplex geheel waterdicht gemaakt en die staat nu 6 weken gevuld met water om te testen. Het hout blijft droog aan de buiten kan en het water blijft schoon zonder rare bijsmaakjes. Ook een wamwatertank (175 l) heb ik inmiddels klaar en ben eerst aan het testen of deze voldoet. Tot nu toe geen probleem. Watertemperatuur ca 60 graden door motorwarmte. Door goede isolatie zakt de watertemperatuur met slechts ca 3/4 graden per 24 uur. Electrisch bijverwarmen is goed te doen tijdens niet varen.
Voor drinkwater ben ik nog wat voorzichtig en gebruik nu nog flessenwater. Dit in verband met bijv. salmonella.
Vuilwatertank op dezelfde manier gemaakt 200 l. Voor toilet wastafel en douche. Elektrisch leegpompen (4l p minuut).
Zonnepanelen (2 X 170 watt 20 volt) om accu's (2 x 175 Ah) op te laden. Laadstroom bij optimale conditie max. 18 amp. gemiddeld 9/12 amp. Bestaan elk uit 40 polycristal zonnecellen 156 X 156 mm a 4,3 watt. Zonnepaneel laadcontroller met div accu bewakings opties.
Startaccu 160 amp scheidings diode.
Acculader: mobitronic 45 amp met druppellading
Stroom generator: benzine 2000 watt 220v en 12 volt 15 amp.
Omvormer: 12 volt DC naar 220 AC. 2000watt piek 4000 watt.
Vuiwaterbroyeur voor toilet (220 volt 400 watt)
Verwarming met koelwater en gaskachel.
Koeling/airco van kajuit dmv lucht langs de (koude) scheepswand in de kajuit blazen met kleine ventilatoren. Bij heet weer heb een een heerlijk koele kajuit. Werkt erg goed. Tevens gaat het condensvorming tegen de scheepswand tegen.
Foto's volgen.
Het leukste van dit project is wel dat ik alle voorzieningen zelf maak.
Mensen die interesse hebben vragen..... ik hoor het graag.