Vechtkruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Vechtkruiser

Berichtdoor carramba » 26 Mei 2016, 14:09

Ik heb enkele weken geleden een casco/afbouw Vechtkruiser overgenomen.

Specs... : L 9 m - B 3 m - D 0,8 Motor. OM 615 mercedes

De boot is geheel gestraald en met 2K primer behandeld. Afgelakt met 2K lak en nog eens afgelakt met 1 k lak.

Het binnentimmerwerk is nu aan de orde.

Eerst even wat techniek.

De binnenkant van heb ik behandeld met Liquid Rubber van Rubson. Het resultaat is erg bevredigend gezien het eindresultaat. Dit materiaal is erg gemakkelijk aan te brengen met roller en kwast en hecht zeer goed aan de scheepswand. Het droogt op tot een zeer elastische film en gaat bijzonder lang mee (volgens de fabrikant 25/30 jaar) Het heeft vele toepassingen en is geschikt voor vrijwel elke ondergrond. Zo heb ik zelf een watertank (300 l) van multiplex geheel waterdicht gemaakt en die staat nu 6 weken gevuld met water om te testen. Het hout blijft droog aan de buiten kan en het water blijft schoon zonder rare bijsmaakjes. Ook een wamwatertank (175 l) heb ik inmiddels klaar en ben eerst aan het testen of deze voldoet. Tot nu toe geen probleem. Watertemperatuur ca 60 graden door motorwarmte. Door goede isolatie zakt de watertemperatuur met slechts ca 3/4 graden per 24 uur. Electrisch bijverwarmen is goed te doen tijdens niet varen.

Voor drinkwater ben ik nog wat voorzichtig en gebruik nu nog flessenwater. Dit in verband met bijv. salmonella.

Vuilwatertank op dezelfde manier gemaakt 200 l. Voor toilet wastafel en douche. Elektrisch leegpompen (4l p minuut).

Zonnepanelen (2 X 170 watt 20 volt) om accu's (2 x 175 Ah) op te laden. Laadstroom bij optimale conditie max. 18 amp. gemiddeld 9/12 amp. Bestaan elk uit 40 polycristal zonnecellen 156 X 156 mm a 4,3 watt. Zonnepaneel laadcontroller met div accu bewakings opties.
Startaccu 160 amp scheidings diode.

Acculader: mobitronic 45 amp met druppellading
Stroom generator: benzine 2000 watt 220v en 12 volt 15 amp.
Omvormer: 12 volt DC naar 220 AC. 2000watt piek 4000 watt.
Vuiwaterbroyeur voor toilet (220 volt 400 watt)

Verwarming met koelwater en gaskachel.
Koeling/airco van kajuit dmv lucht langs de (koude) scheepswand in de kajuit blazen met kleine ventilatoren. Bij heet weer heb een een heerlijk koele kajuit. Werkt erg goed. Tevens gaat het condensvorming tegen de scheepswand tegen.

Foto's volgen.

Het leukste van dit project is wel dat ik alle voorzieningen zelf maak.

Mensen die interesse hebben vragen..... ik hoor het graag.
carramba
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2016, 13:09
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Ronaldmuzie » 26 Mei 2016, 19:48

Is 700 liter aan watertanks niet een beetje veel voor zo,n bootje
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Klaver vier » 26 Mei 2016, 20:03

Ik lees 300 liter,dat is niet zo veel hoor
Gr René ( Ex De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Ronaldmuzie » 26 Mei 2016, 20:38

Plus 175 warm water en 200 liter vuilwater tank knap veel
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Rene » 26 Mei 2016, 21:12

Waarom alles in 2k lak, en daar over weer 1k lak ??
En voor een boot van 9 meter vind ik totaal 400 liter water (vuil en schoon) ook wel erg veel.....
René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor carramba » 26 Mei 2016, 21:16

Zoveel is dat niet als je bedenkt dat er ook een douche aan boord is. Bovendien is de vuilwatertank leeg en wordt gevuld met gebruikt water uit de warm en koudwatertank. Er wordt geen vaarwater gebruikt om de toilet door te spoelen. Een keer de douche gebruiken kost al gauw 30 liter en dat X 2. Het is net genoeg voor krap een week. Ik overweeg om er nog een extra tank bij te plaatsen voor vuilwater. Al ons vuil water gaat de tank in ook grijswater.

Het is voor mij van belang om lange vaartochten te maken en dan is 475 liter water aan boord toch echt niet te veel.

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Liquid Rubber?
Laatst gewijzigd door carramba op 26 Mei 2016, 21:23, in totaal 2 keer gewijzigd.
carramba
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2016, 13:09
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Rene » 26 Mei 2016, 21:18

En waarom alles eerst in 2k doen, en daarna aflakken in 1k, ben benieuwd, snap deze logica namelijk niet.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor carramba » 26 Mei 2016, 21:21

Rene schreef:Waarom alles in 2k lak, en daar over weer 1k lak ??
En voor een boot van 9 meter vind ik totaal 400 liter water (vuil en schoon) ook wel erg veel.....
René


2k lak was al aangebracht in een uitermate dun laagje en onbekend welk merk en samenstelling. Mij is een 1 k lak van goede kwaliteit geadviseerd. Ik hoop dat ik het juiste advies heb gekregen. Het eindresultaat is overigens wel erg mooi.
carramba
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2016, 13:09
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Rene » 26 Mei 2016, 21:24

Zou persoonlijk verder zijn gegaan met 2k, blijft vele malen langer kleurvast, is harder, slijtvaster, en makkelijker schoon te maken.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor carramba » 27 Mei 2016, 03:31

Rene schreef:Zou persoonlijk verder zijn gegaan met 2k, blijft vele malen langer kleurvast, is harder, slijtvaster, en makkelijker schoon te maken.

René


Maakt het niets uit welk merk en samenstelling je gebruikt?
carramba
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2016, 13:09
ligplaats: Niftrik
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten