Vechtkruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Rene » 29 Mei 2016, 19:59

Ik had het over lak, en niet over polyester, of epoxy.

Ik heb zelf mijn boot totaal in 2k polyurethaan, en weet behoorlijk waar ik het over heb, deze lak kan met alle andere 2k lak worden overschilderd, evenzo andersom !! 2k Lak over 1k gaat absoluut niet goed of de lak moet 3 a 5 jaar oud zijn, ervaring leert, dat de lak dan evenwel nog op elkaar kan reageren, dus moet er opnieuw een isolatielaag worden toegepast, geheel afschuren werkt niet, aangezien niet alle 1k wordt afgeschuurd.

Naar lak op een boot kijken kan, glanst mooi, is strak, maar aan de hand daarvan kan niemand vertellen welk verfsysteem (1k of 2k) en welke laagdikte , of wat dan ook. (of je moet een glazen bol hebben) Maar goed appels met peren vergelijken is makkelijk, ik heb mijn visie hierop gegeven, en houd het voor mij op.

Succes.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2016, 20:10

Een gemiddelde verkoper/adviseur neem geen risico's en zal daarom altijd de meest veilige weg kiezen: 1 component systeem over een onbekende ondergrond.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor Rene » 29 Mei 2016, 20:28

Hans, geheel eens, alleen is hier de klant absoluut niet mee geholpen, maar op een eenrichtingsweg gezet, van 2k naar verder op 1k. Jammer.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2016, 20:50

Rene schreef:Hans, geheel eens, alleen is hier de klant absoluut niet mee geholpen, maar op een eenrichtingsweg gezet, van 2k naar verder op 1k. Jammer.

René


Mee eens maar zo gaat het wel.
Die vertegenwoordiger wil geen claims als het niet goed gaat.

Bij werven en professionele jachtschilders willen (sommige) fabrikanten nog wel eens wat verder gaan in het meedenken.
in geval van amateur schilders neemt men geen enkel risico anders is de verf altijd de boosdoener als er iets mis gaat.

Zo ken ik o.a. een voorbeeld van iemand die een beter onderwatersysteem wilde.
Hij ging voor een gerenommeerd merk epoxycoating.
Behandelde het onderwaterschip keurig voor en begon met het opbouwen van lagen.
Boot op de wal in de winter/buiten.
Eén belangrijk feit over het hoofd gezien: Relatieve vochtigheid...
Alles viel er af en het product (waar niks aan mankeerde) kreeg de schuld.

Daarna 'bleek' een 1 component systeem veel beter uit te pakken.
Dat droogt aan de lucht en langzamer met lage temperaturen.
Tevens moet je dat in minimaal 8 lagen opbrengen ipv 2-3 lagen epoxy wat meer afsluit en chemisch 'droogt'.
Na iedere enkele dunne laag lucht drogende 1 component coating kan dat wel nog wat vocht mee uitdampen waardoor het minder kritisch is bij mindere (iets te vochtige) omstandigheden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor carramba » 30 Mei 2016, 17:23

Rene schreef:Ik had het over lak, en niet over polyester, of epoxy.

Ik heb zelf mijn boot totaal in 2k polyurethaan, en weet behoorlijk waar ik het over heb, deze lak kan met alle andere 2k lak worden overschilderd, evenzo andersom !! 2k Lak over 1k gaat absoluut niet goed of de lak moet 3 a 5 jaar oud zijn, ervaring leert, dat de lak dan evenwel nog op elkaar kan reageren, dus moet er opnieuw een isolatielaag worden toegepast, geheel afschuren werkt niet, aangezien niet alle 1k wordt afgeschuurd.

Naar lak op een boot kijken kan, glanst mooi, is strak, maar aan de hand daarvan kan niemand vertellen welk verfsysteem (1k of 2k) en welke laagdikte , of wat dan ook. (of je moet een glazen bol hebben) Maar goed appels met peren vergelijken is makkelijk, ik heb mijn visie hierop gegeven, en houd het voor mij op.

Succes.

René


Ja daar heb ik het ook over. Maar ik bedoel te zeggen dat 2 k lakken op PU of Epoxy of Polyester, etc. basis kunnen zijn en de verschillende soorten lak hebben ook verschillende eigenschappen. Hebben watergedragen 2 k lakken ook invloed op een oude 1 k laag?

Eerst testen is dus in elk geval wel van belang. Ik verwacht niet dat de boot binnen nu en 3 jaar weer geverfd wordt dus dan zou het waarschijnlijk moeten lukken. Is een isolatie laag hetzelfde als een grondlak? Of bedoel je daar iets geheel anders mee?
carramba
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 26 Mei 2016, 13:09
ligplaats: Niftrik
info:

Re: Vechtkruiser

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mei 2016, 22:30

Hij bedoelt een schakellaag tussen de verschillende systemen.

Verder maar even teruglezen, je vragen zijn al beantwoord.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten