Opstarten project low budget verhuurboot.

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor vuuren1 » 26 Feb 2012, 22:48

Nog wat extra gewicht voor dit onderwerp:

Ik vraag mij af hoe het zit met de verzekering als je als particulier een boot verhuurt.
Voor zover ik het nog weet zijn er diverse uitsluitingen m.b.t. het aan anderen -meegeven- van je boot.
Een specifieke verzekering voor verhuurschepen zal je alleen als bedrijf kunnen afsluiten en ik denk dat zoiets niet weinig zal kosten.
Ook omdat de borg dan het eigen risico moet afdekken en je als verhuurder eventuele schade bij de verzekering neerlegt zonder steeds meer premie te hoeven betalen.
Met dergelijke zekerheden kan je een beetje beter een prognose opzetten m.b.t. de winst van het project.

@Chaea,
Eerder schreef je over een -mooie Doerak 850- maar heb je daar wel goed over nagedacht?
Als je een oudere Doerak koopt zit je meestal met een Peugeot motor opgescheept van ca. 1975.
Dan zou ik liever in de loterij gaan spelen ;)

Onderin de markt een compact Tukker vletje verhuren lijkt mij nog niet zo gek, alleen zoekt de -onderin de markt- consument eigenlijk nooit naar een huurboot.
Om die groep te bereiken moet je iets bedenken.
Ik zou zeker kiezen voor een (betrouwbare) buitenboordmotor, dat is het meest simpele.

Dat zou ook toepasbaar moeten zijn voor een 10 meter boot (die maat is gangbaar en daar wordt wel op gezocht door consumenten).
Dan heb ik een paar vragen aan je:
-10 meter weegt bij ons minimaal 8 ton, welke buitenboordmotor (in bun) acht jij geschikt?
-De stroomvoorziening van de huidige motoren. Wat is de effectieve laadcapaciteit? (het dak moet m.i. vol met zonnepanelen)
-Bestaan er systemen voor een dubbele stuurstand (ik bedoel het standaard koppelen van motorpanelen)?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor gast » 26 Feb 2012, 23:10

@Vuuren,
Idd staat het mij tegen om een boot te nemen met een oude inboard, mijn argument hierin is simpel, ik kan nimmer de klant snel weer op weg helpen als de motor een groot mankement heeft. Daarnaast is bij een verholpen mankement aan zo'n motor de vraag of deze de volgende keer er niet weer mee stopt.
Ik wil dus behoorlijk zeker zijn van een motor om over te gaan op verhuur, mijn vorige Yanmar was een betrouwbaar ding en zoiets zou ik dan weer willen.

De buitenboordmotor is heel simpel te vervangen en zoals ik alschreef kan ik heel gemakkelijk aan High Trust motoren komen. Ook reparatie kan ik snel laten uitvoeren. Verder zal het aftasten zijn of er markt is voor goedkoop verhuur, ik kon iig vorig jaar zonder problemen mijn vorige tukker verhuren. (vandaar ook mijn gedachte voor de doelgroep)

Antwoorden op je vragen;
Je hebt zelf al aangegeven dat je een concept had met een Mercury 25 Bigfoot, dat is een geschikte motor met genoeg power. Maar je kan zover ik weet ook zwaardere types High Trust krijgen bij Yamaha.
De stroomvoorziening is bij Buitenboordmotoren bagger en zal zich beperken tot het bijladen van de accu's tijdens het varen, zonnepanelen zullen geen overbodige luxe zijn.
Een dubbele stuurstand ben ik nog niet tegen gekomen ,aar zal niet een groot probleem zijn denk ik.
gast
 

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2012, 00:38

Zelfs in vergelijking met een goede inboard motor is een outboard aan alle kanten eenvoudiger.
Het is immers een complete voortstuwingsunit zonder allerlei poespas.

Jij weet vast als geen ander dat een outboard motor van deze tijd best zuinig is en ook een leuke stuwkracht kan leveren.
Met een zuinige dieselmotor gebruiken we 2-3 liter per uur, dat zal met een outboard iets meer zijn.
In een drie weekse NL vaarvakantie is 50 uur al veel en dan kom je op mogelijk 200 liter.
Een moderne outboard is (voor een benzine motor) veilig (mist je de tankdop ergens ver weg monteert van plaatsen waar damp zich kan verzamelen).
Het tanken van benzine aan de waterkant is wel lastig.

De stroomvoorziening is een veel gehoorde klacht die ok veel vragen oproept, dan zou je verwachten dat de fabrikanten daar iets mee doen?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor gast » 27 Feb 2012, 21:03

Ik weet niet of het een prioriteit is voor fabrikanten om de stroomvoorziening te verbeteren.
Buitenboordmotoren zullen toch als primaire voorstuwing worden gezien voor open,snelle en eenvoudige weekenders.
gast
 

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor reijmerink » 27 Feb 2012, 21:11

ik heb het verhaal met genoegen gelezen..maar 50 liter benzine binnenboord....kan je niet een oude ruggerinni diesel outboard nemen? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor gast » 27 Feb 2012, 21:20

reijmerink schreef:ik heb het verhaal met genoegen gelezen..maar 50 liter benzine binnenboord....kan je niet een oude ruggerinni diesel outboard nemen? grtn reijmerink


Daar hoef je geen oude diesel outboard voor te nemen, Yanmar heeft ze recent nog geleverd (en misschien nog wel) en Wagenborg heeft ze achter hun reddingssloepen hangen.
Maar voor de rest zijn de huidige kunstof tanks zeer veilig en de meeste mensen met een buitenboordmotor hebben standaard al 25 litertanks aan boord. De speedvrienden onder ons doen het met 2 van zulke tanks of een grote voor in de punt. Zolang je tankt in de openlucht via een op het dek aanwezigzijnde vulopening en niet knoeit met benzine in een kleine ruimte of de slangen daar loskoppeld (dat sjttt geluid is vrijkomde benzinedamp) zal je geen risico lopen.
Maar uiteraard is het bij een brand net als gas minder prettig, maar dat zijn voor en nadelen wegstrepen.

Voor eigen gebruikt zou ik zeker weten een mooi draaiende diesel willen hebben.
gast
 

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2012, 21:25

50 ltr en een high trust werkmotor van Yamaha , daar kan je heel erg lang op varen voordat de tank leeg is. Voor weekends geen probleem lijkt me.
Uit eigen ervaring zou ik daar mee een dag of 5 vooruit kunnen als je de stand van de gashendel een beetje afstelt op de rompsnelheid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor vuuren1 » 27 Feb 2012, 22:52

Nou... Ik had een voorbeeld verhuurboot -in de discussie neergezet- van bijna 10 meter (staal) en met een outboard in een bun.
Ik kan overigens niet veel over de High Trust 50 pk (FT50) vinden.
Dan doe je met 50 liter niet veel en benzine tanken aan het water is beperkt.

Ik zou een metalen tank maken van minimaal 250 liter en de vul en ontluchting (met vlamdover!) in het voorschip.
Dan is er niks aan de hand (mits het leidingwerk van de juiste kwaliteit is).
Net zoals bij een gasinstallatie die ook gewoon veilig kan worden aangelegd.

Een diesel buiteboordmotor zoals van Yanmar kom je in NL bijna nooit tegen en de meest nuttige optie is gehoorbescherming ;)

Maar waarom een dure inboard diesel als je een complete outboard benzine van 40 - 50 pk tussen (bruto) 7000 - 8500 euro hebt?
Het is immers toch net zoals met een auto? Als je weinig vaart is het gewoon goedkoper en het is veel eenvoudiger, erg stil, spaart veel ruimte, etc.

Een 42 pk merkdiesel kost met alles er omheen minimaal 2,5x meer voordat je kan varen.
(uitgaande van een nieuwbouwsituatie).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor gast » 28 Feb 2012, 00:02

vuuren1 schreef:Nou... Ik had een voorbeeld verhuurboot -in de discussie neergezet- van bijna 10 meter (staal) en met een outboard in een bun.
Ik kan overigens niet veel over de High Trust 50 pk (FT50) vinden.
Dan doe je met 50 liter niet veel en benzine tanken aan het water is beperkt.

Ik zou een metalen tank maken van minimaal 250 liter en de vul en ontluchting (met vlamdover!) in het voorschip.
Dan is er niks aan de hand (mits het leidingwerk van de juiste kwaliteit is).
Net zoals bij een gasinstallatie die ook gewoon veilig kan worden aangelegd.

Een diesel buiteboordmotor zoals van Yanmar kom je in NL bijna nooit tegen en de meest nuttige optie is gehoorbescherming ;)

Maar waarom een dure inboard diesel als je een complete outboard benzine van 40 - 50 pk tussen (bruto) 7000 - 8500 euro hebt?
Het is immers toch net zoals met een auto? Als je weinig vaart is het gewoon goedkoper en het is veel eenvoudiger, erg stil, spaart veel ruimte, etc.

Een 42 pk merkdiesel kost met alles er omheen minimaal 2,5x meer voordat je kan varen.
(uitgaande van een nieuwbouwsituatie).


Eens, alleen is er een markt in deze verhuursector?
Misschien wel, maar een behoorlijke investering om het maar even uit te proberen.
En 50 pk High Trust.. pff nog nooit tegengekomen, maar wellicht zijn er props voor te koop, en een coursekeeper monteren zal ook helpen.

Het tank probleem zal opgelost moeten worden bij het verhuuradres en nog grotere tanks plaatsen zodat verhuurder never zelf hoeft te knoeien.
Maar zal een 25 Bigfoot het niet kunnen doen?
gast
 

Re: Opstarten project low budget verhuurboot.

Berichtdoor vuuren1 » 28 Feb 2012, 00:29

We hebben het over een boot van ruim 8 ton.
Vroeger nam men als norm 3 pk per ton, later 4 pk en nu is 5 pk per ton kennelijk al erg krap.
Een 25 pk bigfoot zal het wel doen, maar in de verhuur en met onervaren schippers zal je -korte termijn vermogen- missen.

De gangbare verhuur begint ergens tussen de 8,5 en 10 meter, 12 meter en meer is een grotere markt.
Die grotere markt lijkt mij niks omdat daar groepen op af komen met 35 kratten bier en separaat gehuurde geluidsinstalaties om de feesten kracht bij te zetten.
Het terugkrijgen van zo een boot is geen feest.
Wandel een uurtje in Sneek rond tijdens de Sneekweek en je weet precies wat ik bedoel. Voor de middag ligt alles nog in coma..

Een Tukker vletje als inzet is een simpele en overzichtelijke start.
(wel even letten op mogelijke aansprakelijkheden bij schade tot en met het overlijden van de huurder)
Als je de doelgroep weet te bereiken kan het goeie handel worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten