door vuuren1 » 18 Feb 2012, 23:25
Ik geloof zeker in verhuur van een boot met een goede buitenboordmotor omdat zoiets qua voortstuwing een standaard verhaal is en gemakkelijk vervangbaar is.
Verder zijn er toch wel wat hobbels te nemen.
Los van technische storingen, wanbetalers, bootslopers en viezerikken ben je tegenwoordig al snel aansprakelijk voor dingen die ergens mis gaan.
Neem de gasinstallatie maar even als voorbeeld.
Ik zou een huurschip voor 100% naar CE normen willen hebben én met certificaten van een Notified Body (een door de overheid aangewezen keuringsinstantie).
Dit ondanks we het onder de 12 meter ook zelf mogen regelen en invullen (en ik aardig weet hoe dat te doen).
Ik voorkom graag aansprakelijkheid.
Of je moet daar weer een verzekering voor afsluiten die handen vol geld kost en je nog maar moet afwachten of dat werkt.
Een standaard watersportpolis werkt ook niet als je een boot gaat verhuren.
Al met al wil je er graag wat aan verdienen en er zo weinig mogelijk last van hebben.
Dan is een degelijke stalen boot tot zelfs 9 meter met een 4-tact high-trust buitenboordmotor (in een bun) een prachtige basis.
Het onderweg tanken van benzine is wat lastig.
Ruim 10 jaar geleden heb ik een concept ontwerp van een motorboot van 8,5 meter x 3 meter met gesloten salon (een voorkajuit en een salon met stahoogte), een flinke open kuip en zeer lage doorvaarthoogte gemaakt.
Dit i.c.m. een Mercury Big-Foot van 25 pk in een bun.
(in de overgebleven ruimte waar normaal een dieselmotor in staat kan je 2 fietsen kwijt)
Er werd alom om gelachen omdat er een buitenboordmotor werd ingezet als voortstuwer. We hebben er zelfs mee geadverteerd maar er kwam helemaal niks uit.
Met 50-100 uur per jaar maakt de prijs van benzine of diesel weinig uit en daarbij is de investering met een standaard buitenboordmotor stukken lager dan van een dure dieselmotor met alle dingen die er bij komen.
Groet, Hans van Vuuren