Nog wat extra gewicht voor dit onderwerp:
Ik vraag mij af hoe het zit met de verzekering als je als particulier een boot verhuurt.
Voor zover ik het nog weet zijn er diverse uitsluitingen m.b.t. het aan anderen -meegeven- van je boot.
Een specifieke verzekering voor verhuurschepen zal je alleen als bedrijf kunnen afsluiten en ik denk dat zoiets niet weinig zal kosten.
Ook omdat de borg dan het eigen risico moet afdekken en je als verhuurder eventuele schade bij de verzekering neerlegt zonder steeds meer premie te hoeven betalen.
Met dergelijke zekerheden kan je een beetje beter een prognose opzetten m.b.t. de winst van het project.
@Chaea,
Eerder schreef je over een -mooie Doerak 850- maar heb je daar wel goed over nagedacht?
Als je een oudere Doerak koopt zit je meestal met een Peugeot motor opgescheept van ca. 1975.
Dan zou ik liever in de loterij gaan spelen
Onderin de markt een compact Tukker vletje verhuren lijkt mij nog niet zo gek, alleen zoekt de -onderin de markt- consument eigenlijk nooit naar een huurboot.
Om die groep te bereiken moet je iets bedenken.
Ik zou zeker kiezen voor een (betrouwbare) buitenboordmotor, dat is het meest simpele.
Dat zou ook toepasbaar moeten zijn voor een 10 meter boot (die maat is gangbaar en daar wordt wel op gezocht door consumenten).
Dan heb ik een paar vragen aan je:
-10 meter weegt bij ons minimaal 8 ton, welke buitenboordmotor (in bun) acht jij geschikt?
-De stroomvoorziening van de huidige motoren. Wat is de effectieve laadcapaciteit? (het dak moet m.i. vol met zonnepanelen)
-Bestaan er systemen voor een dubbele stuurstand (ik bedoel het standaard koppelen van motorpanelen)?