Gisteren de boot te water gelaten, voorliep vrij voorspoedig allemaal.
Hier staat de sloep gereed onder de kraan.
De naam refereert aan ons voormalige visserij nummer YE-52
Voorzichtig met de lak:
Bijna in haar element:
De waterlijn staat bijna goed, achter ca. 2cm te hoog en van voren ca. 10 cm. Vervolgens heb ik 175 kg loodkorrels, verpakt in zakjes, in de voorpiek gelegd.
Als gevolg hiervan kwam het achterschip natuurlijk weer wat omhoog, vanmorgen nog 100 kg ballast aangebracht in het achterschip.
In zijn totaliteit zal er nog wel wat bij moeten, maar daar kom ik wel uit.
Ook vanmorgen de eerste proefvaart gemaakt. Tijdens het testen van de boegschroef ging het mis; de eerste paar keren werkte alles perfect, vervolgens was de schroef verdwenen. Kunt er lang en kort over praten, ik zal hem wel niet goed hebben gemonteerd, gelukkig gaat het om een plastic exemplaar, dus de kosten zullen waarschijnlijk meevallen.
Geen lekkage van koelwater gasolie of wat dan ook, verder bleef de motor temperatuur netjes binnen de perken.
Ook de accu's werden netjes bijgeladen, hier had ik nog wat zorgen over maar deze bleken onterecht.
Wel was het toerental van de motor wat onrustig, dan weer even wat hoger, dan weer wat lager.
Ik heb toen de brandstofpomp ontlucht en de verstuiverleidingen allemaal even losgehad.
Daarna was het probleem opgelost, althans zo lijkt het.
Deze week nog eens een paar keer proefvaren en dan maar overvaren van Yerseke naar Arnemuiden.